ربات چت جی پی تی/ chatGPT در آزمون پزشکی آمریکا قبول شد

ربات مبتنی بر هوش مصنوعی چت جی پی تی/ chatGPTبه تازگی توانست آزمون پزشکی ایالات متحده را با موفقیت به پایان برساند.

chatGPT ربات چت جی پی تی

آخرین دستاورد ربات ChatGPT؟ قبولی در آزمون پزشکی ایالات متحده موسوم به (USMLE)

امتحانات USMLE یکی از سخت ترین امتحانات علمی در ایالات متحده است. امتحانی که معمولاً به 300 تا 400 ساعت مطالعه نیاز دارد و علوم مختلفی را در بر می گیرد. امتحانات USMLE در واقع شامل سه آزمون می شود که ربات ChatGPT توانست با موفقیت هر سه آن‌ها را به پایان برساند. این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند در بخش آموزش پزشکی و تشخیص بیماری‌ها نقش مهمی ایفا کند.


محققانی که در این تحقیق شرکت داشتند در مورد این ربات گفتند: "چت جی پی تی توانست هر سه امتحان را بدون هیچ آموزش خاصی با موفقیت به پایان برساند. این ربات توانست به تمامی سئوالات آزمون پاسخ های دقیقی بدهد.

ChatGPT با استفاده از مدل زبان بزرگ یا LLM ساخته شده است. این LLMها به طور خاص برای تعامل متنی با کاربر طراحی شده‌اند. این ربات از طریق داده های وسیعی که دارد و با استفاده از برخی الگوریتم‌های هوشمندانه، می‌توانند پیش‌بینی کنند که کدام کلمات باید با هم در یک جمله قرار بگیرند.


ChatGPT در واقع هیچ چیزی را نمی‌داند، اما با تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از مطالب آنلاین می‌تواند جملات قابل قبولی را در مورد هر موضوعی که کاربر بخواهد بسازد. با این حال بسته به احتمال درست یا نادرست بودن عبارات مختلف، هوش مصنوعی می تواند خیلی هوشمند یا خیلی احمق به نظر برسد.

محققان استارت‌آپ Ansible Health این ربات را با استفاده از نمونه سوالات USMLE مورد آزمایش قرار دادند. آن‌ها در ابتدا بررسی کردند که پاسخ‌ سئوالات آزمون از قبل در Google وجود نداشته باشد زیرا می دانند که ChatGPT بر اساس داده‌هایی موجود در بستر گوگل آموزش دیده است. اما پاسخ‌هایی که چت جی پی تی ارائه داد کاملا جدید بود.

در این آزمایش، نمراتی که ChatGPT در سه آزمون کسب کرد بین 52.4 تا 75 درصد بود (نمره قبولی معمولاً حدود 60 درصد است). در 88.9 درصد از پاسخ‌هایی که ارائه داد، حداقل یک نظریه جالب وجود داشت که توسط محققان به عنوان پاسخ «جدید، مبهم و معتبر بالینی» توصیف شد. نویسندگان این مطالعه در بیانیهی مطبوعاتی اعلام کردند: «دستیابی به نمره قبولی در این آزمون تخصصی دشوار و انجام آن بدون هیچ گونه کمک انسانی، نقطه عطف مهمی در بلوغ هوش مصنوعی بالینی است».

ChatGPT ثابت کرد می تواند پاسخ های دقیقی ارائه دهد و حتی می‌توانست در مورد پاسخ خود توضیحات بیشتری بدهد. این ربات با میزان دقت 50.3 درصدی حتی توانست ربات مخصوص متون پزشکی موسوم به PubMedGPT، را شکست دهد.

البته با وجود عملکرد خوب ChatGPT در این امتحان، این ربات به برخی از سئوالات جواب های نادرستی هم داد که نشان می دهد این ربات هیچ وقت نمی تواند جای متخصصان پزشکی را بگیرد.

با تمام معایب و مزایای استفاده از چت جی پی تی می توان نتیجه گرفت که، پتانسیل تجزیه دانش آنلاین این ربات ها به وضوح بسیار زیاد است. به خصوص که، عملکرد این ربات‌های هوش مصنوعی در سال‌های آینده همچنان ارتقا پیدا خواهد کرد. آن‌ها هیچ وقت جایگزن پزشکان نمی شوند اما می توانند دستیار خوبی برای آن‌ها باشند.

محققان در پایان اعلام کردند: « نتایج این امتحان نشان داد که مدل های زبان بزرگ پتانسیل زیادی برای کمک به آموزش پزشکی و به طور بالقوه تشخیص بالینی دارند.» نتایج این مطالعه به تازگی در مجله PLOS Digital Health منتشر شده است.


چاپ