راه اندازی بات هوش مصنوعی 'ernie bot' بایدو تا مارس 2023

شرکت چینی بایدو سرویس مبتنی بر هوش مصنوعی 'ernie bot'را تا ماه مارس راه اندازی می کند.

شرکت چینی بایدو

شرکت چینی Baidu Inc (9888.HK) روز سه شنبه اعلام کرد که تست پروژه ربات هوش مصنوعی "ErnieBot" را که عملکردی مشابه ChatGPT دارد را تا ماه مارس به اتمام می رساند و بصورت رسمی وارد میدان رقابت هوش مصنوعی می شود.

بایدو گفت که ربات ارنی یک مدل زبان مبتنی بر هوش مصنوعی است که در سال 2019 معرفی شد. این مدل به تدریج توسعه پیدا کرد تا بتواند وظایفی از جمله درک زبان، تولید زبان و تولید متن به تصویر را انجام دهد. با اعلام خبر جدید Baidu سهام غول موتورهای جستجو چینی در بازار بورس هنگ کنگ تا 13.4 درصد افزایش یافت.

هفته گذشته یک فرد مطلع به خبرگزاری رویترز گفت که Baidu قصد دارد این سرویس را تا ماه مارس راه اندازی کند. این سرویس قرار است به عنوان یک برنامه کاربردی مستقل در دسترس عموم قرار بگیرد و به تدریج آن را در موتور جستجوی خود با نتایج ایجاد شده توسط chatbot ترکیب کند.
هوش مصنوعی مولد به فناوری گفته می شود که می‌تواند بر اساس دستور متنی کاربر تولید محتوا کند و در وقت کاربران صرفه جویی کند. این فناوری توانسته توجه افراد زیادی به خصوص شرکت های بزرگ فناوری مستقر در پارک فناوری سیلیکون ولی را به خود جلب کند.


پیش از این ربات چت جی پی تی/chatGPT توسط شرکت OpenAI با پشتیبانی سرمایه گذاری مایکروسافت عرضه شد که سر وصداهای زیادی را در سراسر دنیا به پا کرد. اما دولت چین امکان دسترسی به این ربات را برای کاربران این کشور مسدود کرد. با این وجود، کاربران چینی راه هایی را برای دسترسی به این ربات پیدا کردند.

شرکت مایکروسافت (MSFT.O) در هفته های اخیر قصد داشت سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری خود را در OpenAI مستقر افزایش دهد. این شرکت علاوه بر این می خواهد نرم افزار تولید متن به تصویر OpenAI را به موتور جستجوی Bing خود به منظور رقابت با Google Alphabet Inc (GOOGL.O) اضافه کند. غول نرم افزاری دنیا می خواهد سه شنبه از بات هوش مصنوعی در Bing رونمایی کند.

ساندار پیچای، مدیر اجرایی Alphabet در روز دوشنبه با انتشار یک پست وبلاگی گفت که شرکت او در حال راه اندازی یک سرویس هوش مصنوعی مکالمه محور به نام Bard تا هفته های آینده است و افزود که گوگل قصد دارد ویژگی های این هوش مصنوعی را به موتورجستجوی خود اضافه کند.

شرکت بایدو مستقر در پکن، در زمینه گرایش های دیگر فناوری نیز فعالیت موثری دارد. این شرکت در اواخر سال 2021، زمانی که متاورس به یک کلمه رایج جدید در دنیای فناوری تبدیل شد، تصمیم گرفت شرکت "XiRang" را به عنوان اولین پلت فرم متاورس چین راه اندازی کند. با این حال، این پلتفرم به دلیل نداشتن تجربه کافی در سطوح بالا خیلی موفق نبود ولی بایدو در حال توسعه آن است.

این شرکت برای افزایش منابع درآمدی خود، سرمایه گذاری زیادی در بخش فناوری هوش مصنوعی از قبیل خدمات ابری، تراشه ها و رانندگی خودکار کرده است.


چاپ