پرداخت غرامت 500 میلیون دلاری اپل به کاربران گوشی های آیفون!

کاربران گوشی های آیفون قدیمی به علت دستکاری اپل در سرعت این دستگاه از این شرکت 500 میلیون دلار غرامت دریافت خواهند کرد.

گوشی آیفون باتری

این شکایت گروهی مربوط به کاربران آمریکایی آیفونی می شود که بین سال های 2015 تا 2020 دستگاه خود را از اپل خریداری کردند. طبق ادعای آنها، این شرکت از روی عمد سرعت گوشی مدل های قدیمی تر آیفون را کاهش داد تا کاربران را مجبور کند دستگاه های خود را با مدل های جدیدتر جایگزین کنند. دادگاه فدرال با بررسی مدارک موجود در پرونده این شرکت را محکوم به پرداخت 500 میلیون دلار غرامت کرد. اپل در سال 2020 به حکم دادگاه رضایت داد.

حقیقت پشت پرده پرونده شکایت معروف به پرونده‌ی باتری‌گیت چه بود؟ این ماجرا از گزارش تعدادی از کاربران آیفون6 و 6s آغاز شد. آنها در گزارش خود گفته بودند که گوشی آیفون آنها زمان اجرای برنامه های سنگین نمی تواند برق مورد نیاز گوشی را تامین کند. به همین علت در زمان اجرا این برنامه ها مدام خاموش می شود. از طرف دیگر، اپل هیچ اطلاع رسانی در مورد نسخه بروزرسانی iOS 10.2.1 به کاربران انجام نداد. آنها نمی دانستند که با نصب نسخه بروزرسانی جدید گوشی آنها دچار چنین مشکلی خواهد شد.

ابتدا اپل زیر بار نرفت اما، یک هفته بعد از این اتفاق بلاخره اعتراف کرد و قیمت تعویض باتری مدل های آیفون قدیمی را تا ۶۳٪ کاهش داد. در حال حاضر کاربران آیفون می توانند این باتری ها را قیمت 29 دلار تعویض کنند. البته این قیمت فقط به مدت یک سال اعمال می شود و بعد از آن دوباره افزایش خواهد یافت. شرکت کوپرتینویی در کنار اجرای این سیاست، یک ویژگی جدید هم به اسم وضعیت باتری در قسمت تنظیمات > باتری > سلامت باتری اضافه کرد. با این قابلیت کاربران می توانند از وضعیت سلامت باتری گوشی خود باخبر شوند و در مورد زمان تعویض باتری تصمیم گیری کنند.

بعد از انتشار خبر اپل، تعداد شکایت های کاربران به طرز ناگهانی افزایش یافت. از آنجایی که سیستم قضایی آمریکا زمان زیادی را صرف بررسی پرونده های حقوقی می کند، جای تعجب ندارد که اپل تازه از ژانویه 2023 شروع به پرداخت ۹۲.۱۵ دلار به هر کدام از کاربرانی کرد که در این پرونده به صورت دسته جمعی این شکایت را مطرح کردند. از مبلغ 500 میلیون غرامتی که اپل باید پرداخت کند، بخشی از آن به عنوان حق الزحمه وکلای خواهان کم می شود. رقمی که می ماند حدود 310 میلیون دلار است که باید بین تمامی کاربران تقسیم شود. بنابراین به هر کاربر حدود 90 دلار می رسد.

بدشانسی اپل فقط محدود به آمریکا نمی شود. طبق گزارش های MacRumors، اپل با پرداخت حداکثر ۱۴.۴ میلیون دلار کانادا موافقت کرد تا به پرونده شکایت مشابه در کانادا خاتمه دهد. شرکت تیم کوک با انتشار بیانیه جدید اعلام کرد که کاربران کانادایی آیفون فقط تا دوم سپتامبر 2024 فرصت دارند تقاضای دریافت غرامت خود را به اپل ارسال کنند. کاربران کانادایی در این پرونده هم اپل را متهم کردند که به صورت مخفیانه سرعت آیفون های آنها را کاهش داده است. درست مانند کاری که با کاربران آمریکایی انجام داد.

مدل‌های آیفونی که نام آنها در این پرونده های حقوقی آورده شده است عبارتند از:

• آیفون‌های ۶، ۶ پلاس، ۶اس، ۶اس پلاس یا SE اپل که قبل از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، با نسخه‌ی ۱۰.۲.۱ یا بالاتر از سیستم‌عامل iOS اجرا می‌شدند.
• آیفون‌های ۷ یا ۷ پلاس اپل که قبل از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷، با نسخه‌ی ۱۱.۲ یا بالاتر از سیستم‌عامل iOS اجرا می‌شدند.


چاپ