تبرئه 5 غول فناوری در دادگاه: کودکان آفریقایی قربانی اصلی!

یکی از دادگاه های فدرال ایالات متحده، 5 غول فناوری آمریکایی را در پرونده شکایت حقوقی کودکان آفریقایی تبرئه کرد.

معدن کبالت

یک دادگاه فدرال در آمریکا از متهم کردن پنج شرکت بزرگ فناوری به دلیل استفاده از کار کودکان در معادن کبالت جمهوری دموکراتیک کنگو خودداری کرد. براساس حکم 3-0، دادگاه ناحیه کلمبیا به نفع شرکت‌های آلفابت مادر گوگل، اپل، دل ، مایکروسافت و تسلا رای داد. این رای در جریان دادخواست تجدید نظر کودکان معدنچی سابق و نمایندگان آنها صادر شد.
استفاده از کار کودکان در معادن کبالت

شکایان پرونده این پنج غول فناوری را به استفاده از کودکان کار در معادن کبالت جمهوری دموکراتیک کنگو متهم کرده‌اند. براساس دادخواست، این شرکت ها سرمایه گذار اصلی معادن کبالتی هستند که در ساخت باتری های لیتیوم کاربرد دارد. آنها برای استخراج کبالت مورد نیاز خود، با تامین کنندگان اصلی همکاری می کنند. کشور کنگو نزدیک به دو سوم کبالت جهان را تامین می کند. نمایندگان حقوقی این کودکان معتقدند این شرکت ها از روی عمد و با آگاهی کامل از کودکانی که تحت فشار گرسنگی و فقر شدید هستند، به عنوان نیروی کار اجباری استفاده می کند. این کودکان مجبورند تحت شرایط سخت و با دستمزد خیلی پایین کار استخراج کبالت را در این معادن انجام دهند.

دادگاه: خرید کبالت به معنای مشارکت در کار اجباری نیست

این پرونده 16 شاکی داشت که 5 نفر آنها در حین عملیات معدن کبالت کشته شده اند. دادگاه استیناف ایالات متحده در حکم خود اعلام کرد که خرید کبالت در زنجیره تامین جهانی، به منزله مشارکت در سرمایه گذاری در اردوگاه کار اجباری کودکان نیست. این شکایت بر اساس یک قانون فدرال انجام شد که از کودکان و قربانیان قاچاق انسان و کار اجباری حمایت می‌کند. قاضی نئومی رائو، یکی از قضات این پرونده در مورد حکم نهایی گفت:" شاکیان حق دارند برای دریافت غرامت به دادگاه مراجعه کنند، اما آنها نتوانستند رابطه بین این پنج شرکت را فراتر از خریدار و فروشنده با تامین کنندگان اصلی نشان دهند. به علاوه آنها نتواستند نشان دهند که این شرکت‌ها قدرتی برای جلوگیری از استفاده از کودکان کار در معادن کبالت داشته‌اند.

او در ادامه اضافه کرد:" بسیاری از افراد و نهادهای دیگر از جمله دلالان کار، سایر مصرف کنندگان کبالت و دولت جمهوری دموکراتیک کنگو مسئول قاچاق نیروی کار هستند. سوال اینجاست که آیا خرید کبالت شرکت های فناوری از یک زنجیره تامین، می تواند "مشارکت در سرمایه گذاری" با هر کسی که در آن زنجیره تامین کار اجباری دارد را نشان دهد یا خیر؟! ما معتقدیم که اینطور نیست."

واکنش‌ها به حکم دادگاه در مورد کودکان کار معادن کبالت

تری کولینگزورث، وکیل شاکیان در ایمیلی گفت:« موکلانش به این حکم دادگاه اعتراض خواهند کرد. این حکم به تامین کنندگان فرصت برای فرار می دهد. آنها به مردم قول دادند که سیاست های سف و سختی علیه به کارگیری کودکان کار به اجرا در آورند. اما وقتی به مرحله عمل می رسند عقب نشینی می کنند. ما هنوز تا مختومه شدن پرونده فاصله زیادی داریم."

شرکت Dell در بیانیه رسمی اعلام کرد که خود را متعهد به رعایت حقوق بشر در زنجیره تامین خود می داند و هرگز با بهره کشی از کودکان کار محصولی تولید نکرده است. گوگل هنوز هیچ واکنشی نسبت به رای دادگاه بدوی نشان نداد. اپل، مایکروسافت و تسلا هم به هیچ درخواستی برای اظهار نظر در مورد رای دادگاه پاسخ ندادند. حکم روز گذشته براساس حکم کارل نیکولز قاضی ناحیه ایالات متحده صادر شد. تامین کنندگان کبالتی که در این پرونده از آنها نام برده شده‌است عبارتند از گروه منابع اوراسیا، گلنکور، یومیکور و ژجیانگ هوآیو.


چاپ