آزمایش بزرگترین موتور هواپیمای هیدروژن مایع جهان در آمریکا!

شرکت آمریکایی یونیورسال به تازگی توانست بزرگترین موتور هواپیمای هیدروژن مایع جهان را با موفقیت آزمایش کند.

موتور هیدروژن مایع

این تست آزمایشی حدود یک ساعت و 40 دقیقه طول کشید. نتایج موفقیت آمیز این آزمایش می تواند مسیر را برای پروازهای هوایی بدون انتشار کربن در آینده هموار کند. کمپانی یونیور سال هیدروژن، مراحل ساخت موتور هواپیمای 1 مگاواتی مجهز به سوخت هیدروژن مایع را به پایان رساند. بعد از اتمام ساخت، موتور برای انجام اولین تست هوایی به فرودگاه هوا-فضای ایالت کالیفرنیا منتقل شد.

برای حذف کربن از صنعت هوانوردی، شرکت‌های زیادی روی ساخت هواپیماهای برقی تمرکز کرده‌اند. اما وزن زیاد و چگالی پایین این باتری‌ها انجام پرواز در مسیرهای طولانی را غیر ممکن می کند. اما پیل‌ها هیدروژنی به علت آلایندگی صفری که دارند برای پروازهای طولانی تر و بین قاره ای گزینه مناسب تری هستند.

سال گذشته کمپانی یونیورسال هیدورژن با تامین سوخت هیدروژن مورد نیاز یک هواپیمای 40 نفره موفق شد به رتبه اول در جهان دست پیدا کند. این هواپیما توانست به مدت 15 دقیقه در ارتفاع 3500 فوتی از سطح زمین پرواز کند. اما سازنده موتور ادعا می کند که این هواپیماها قادر هستند تا مسافت 740 کیلومتر پرواز کند. این یک شاهکار در صنعت هوانوردی به حساب می آید.

با وجود آنکه دستاورد شرکت در ساخت هواپیمای هیدروژنی بی نظیر است، اما موانع زیادی در مسیر تجاری‌سازی این فناوری وجود دارد . یک هواپیمای مسافربری معمولی Dash-8 ظرفیت حمل 56 مسافر را دارد اما برای تبدیل شدن به یک هواپیمای سبز باید 16 مسافر را از مجموع 56 مسافر حذف کند. این مسئله برای خطور حمل و نقل هوایی مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

سپتامبر گذشته، هواپیمایی H2Fly با استفاده از سوخت هیدروژن اولین پرواز خود را با موفقیت به پایان رساند. این دستاورد، گامی بزرگ در مسیر هوانوردی به حساب می‌آید.
مصرف هیدروژن مایع به عنوان سوخت اصلی هواپیماها مزایای زیادی دارد که عبارتند از:

افزایش برد پرواز: هیدروژن مایع در مقایسه با هیدروژن گازی، چگالی انرژی بالاتری دارد. بنابراین هواپیما می تواند با یک بار سوخت گیری مسافت بیشتری را پرواز کند.
کاهش اثر کربن: هیدروژن در هنگام سوختن آلایندگی تولید نمی‌کند پس، میزان انتشار کربن آن صفر است.
کاهش تعداد صندلی‌ها: استفاده از هیدروژن مایع به فضای ذخیره‌سازی کمتری نیاز دارد. این امر می‌تواند به خطوط هوایی اجازه دهد تعداد صندلی‌های هواپیما را افزایش داده و ظرفیت حمل مسافر را بالا ببرند. با این کار، مشکلات اقتصادی ناشی از سبزتر شدن خطوط هوایی برطرف می شود و مسیر را برای پذیرش فناوری مبتنی بر هیدروژن مایع هموارتر می کند.

شرکت یونیورسال هیدروژن در حال توسعه یک سیستم نوآورانه هیدروژن مایع است که می‌تواند به عنوان منبع انرژی برای هواپیماهای منطقه‌ای مانند Dash-8 یا ATR-72 عمل کند. این سیستم که تقریباً به اندازه یک کانتینر حمل و نقل هوایی است، می‌تواند به راحتی در هواپیماهای هیدروژنی با استفاده از تجهیزات مشابه بارگیری و تخلیه بار جابجا شود.

در این آزمایش، ماژول هیدروژن مایع به "Iron Bird"، شبیه‌ساز عملکردی پیشرانه شرکت، متصل شد و به مدت یک ساعت و 40 دقیقه بدون نقص به کار خود ادامه داد.این ماژول از بیرون شبیه به یک سیستم ذخیره سازی کانتینری برای هیدروژن مایع به نظر می رسد. با این حال، علاوه بر نگهداری 485 پوند (225 کیلوگرم) هیدروژن مایع، این ماژول می تواند هیدروژن بیشتری حمل کند. ماژول جدید از لحاظ ایمنی به سیستم تشخیص نشت و دریچه مجهز است.


چاپ