تست بنچمارک پردازنده 3 نانومتری A18 Pro اپل منتشر شد!

نتایج تست بنچمارک پردازنده 3 نانومتری A18 Pro اپل، تمامی قابلیت های احتمالی این تراشه را تایید می کند.

اپل تست بنچمارک A18

پردازنده های برنامه های کاربردی سری A اپل به علت امتیاز بالای آنها در بخش تک هسته ای شهرت دارند. یکی از افشاگران به نام Nguyen Phi Hung با انتشار پستی در پلتفرم ایکس امتیازهای بنچمارک تراشه پرچمدار شرکت کوپرتینویی را منتشر کرد. این تراشه در بخش تک هسته ای توانست امتیاز 3500 را کسب کند. این امتیاز حتی ار امتیاز 3076 تراشه M3 در بخش تک هسته ای بیشتر است. تراشه نسل بعدی در بخش چند هسته ای توانست به امتیاز 8200 دست پیدا کند. برای اینکه دید بهتری از قدرت تراشه جدید داشته باشید اجازه بدهید از مقایسه استفاده کنم. تراشه نسل قبلی که سازنده در گوشی آیفون 15 پرومکس استفاده کرد از لحاظ قدرت در بخش تک هسته ای و چند هسته ای توانست به ترتیب امتیاز 2890 و 7145 کسب کند. پس از لحاظ این تراشه قوی تر از نسخه قبلی(A17 Pro) خواهد بود.

اگر بخواهیم با تراشه برنامه های کاربردی اسنپدراگون 8 نسل 4 مقایسه کنیم، تراشه های کوالکام با هسته های مخصوص Qualcomm Oryon که به جای هسته های Arm Cortex قرار گرفته اند در بخش تک هسته ای امتیاز 2845 و در بخش چند هسته ای امتیاز 10628 را کسب کرد. علت اصلی اختلاف A18 Pro با Snapdragon 8 Gen 4 به نوع پیکربندی های استفاده شده در این تراشه ها مربوط می شود.

Apple از یک پیکربندی شش هسته ای که شامل دو هسته عملکرد و چهار هسته کم مصرف می شود برای تراشه A18 Pro استفاده کرده است. اما تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 به طور کلی در پیکربندی خود از هیچ تراشه عملکردی استفاده نکرد. پیکربندی تراشه کوالکام از دو هسته بزرگ فونیکس و شش هسته متوسط فونیکس تشکیل می شود. این مقایسه فقط از لحاظ عملکرد است نه میزان بهره وری! جالب اینجاست که هر دو تراشه را بزرگترین کارخانه تراشه ساز جهان یعنی TSMC تایوان تولید خواهد کرد. بنابراین از لحاظ کارایی یا همان میزان بهره وری تراشه ها با هم فرق چندانی نخواهند داشت.

البته به گفته Hung هنوز برای نتیجه گیری نهایی خیلی زود است زیرا، تراشه A18 Pro به تازگی فرآیند تست را آغاز کرد. هنوز چند ماهی تا رویداد سری آیفون 16 زمان داریم. به احتمال زیاد نسخه های پایه یعنی آیفون 16 و آیفون 16 پلاس به تراشه A18 Bionic با گره فرآیندی N3E مجهز می شود.


چاپ