ارتش انگلیس اولین سلاح لیزری خود را با موفقیت آزمایش کرد!

ارتش انگلیس اولین سلاح لیزری خود را در یک مانور فرضی با موفقیت آزمایش کرد.

سلاح لیزری انگلیس

ستاد نیروهای مسلح بریتانیا موفق شد اولین سیستم سلاح لیزری خود را با نام (DragonFire Laser Directed Energy Weapon)LDEW در برابر اهداف هوایی آزمایش کند. این سلاح لیزری قدرت بالایی دارد و می تواند هواپیماهای دشمن را از فاصله زیادی هدف گیری و منهدم کند. شدت تابش پرتوهای لیزر این سلاح درست مانند پرتاب یک سکه 1 پوندی از فاصله یک کیلومتری است.

سلاح لیزری به علت این که می توانند پرتوهای لیزر را با سرعت نور ساطع کنند می توانند قدرت تخریبی بالایی داشته باشند. این پرتوهای لیزر حتی می توانند موشک های هوایی را منهدم کنند. یکی از مزایای اصلی این سلاح های پیشرفته، هزینه پایین شلیک آنهاست. به عنوان مثال فرض کنید هزینه استفاده از یک بخاری معمولی برای یک ساعت حدود 100 تومان باشد. ولی هزینه شلیک یک سلاح لیزری برای 10 ثانیه فقط 10 تومان خواهد بود . به همین علت است که می گوییم، هزینه آنها خیلی کمتر از هزینه شلیک یک موشک است. این ویژگی مهم باعث می شود این سیستم ها در آینده به جایگزین مناسبی برای سیستم های موشکی فعلی تبدیل شوند. سلاح لیزری DragonFire در حال حاضر می تواند از فاصله 30 کیلومتری اهداف هوایی را هدف گیری کند.

پدافند هوایی انگلیس

چهار شرکت MBDA، Leonardo و QinetiQ به همراه Dstl در ساخت سیستم سلاح لیزری DragonFire با هم همکاری کرده اند. شرکت MBDA ، Leonardo و QinetiQ مسئول طراحی و ساخت سیستم و Dstl مسئول ارائه تجهیزات فنی برای آزمایش سیستم بوده اند. آخرین آزمایشی که انجام شد مربوط به اولین شلیک لیزری قدرتمند یک سیستم مستقل بریتانیا و ردیابی دقیق اهداف هوایی و دریایی در بردهای دور بود که DragonFire با موفقیت به پایان رساند.
فناوری DragonFire توانست بهترین های صنعت نظامی بریتانیا را به دور هم جمع کند. این همکاری از چندین دهه تجربه در ساخت سیستم‌های تسلیحاتی برای ارائه قابلیت‌های دفاع هوایی پیشرفته در حوزه‌های زمینی و دریایی بهره می‌برد. سیستم سلاح لیزری DragonFire حاصل سرمایه‌گذاری مشترک 100 میلیون پوندی بخش صنعت و وزارت دفاع بریتانیاست. این همکاری از مشاغل مربوط به فناوری‌های نوین پشتیبانی می‌کند و گامی مهم در توسعه سلاح‌های لیزری محسوب می‌شود.

کریس آلم، مدیر عامل شرکت MBDA انگلستان، گفت "همکاری DragonFire و Dstl نشان‌دهنده توانایی استثنایی بریتانیا در زمینه سلاح‌های لیزری است. سیستم DragonFire تا به امروز در تمامی آزمایش ها عملکرد فوق العاده ای از خود نشان داد. ما اکنون بیش از هر زمان دیگری به داشتن یک سلاح منحصربه‌فرد نزدیک شده‌ایم. این سلاح پیشرفته می تواند به خط مقدم میدان جنگ کمک کند تا با انواع تهدیدات هوایی، زمینی و دریایی دشمن به خوبی مقابله کنند.
مارک همیلتون، مدیر عامل شرکت لئوناردو گفت:" Dragonfire نشان می‌دهد که چگونه مشارکت شرکت‌های بریتانیا می‌تواند در چالش‌های بزرگ تحقیقاتی و فناوری ملی موفق باشد. لئوناردو از میراث فناوری لیزر چند دهه‌ای خود در ادینبورگ برای ارائه ردیابی بسیار دقیق در این پروژه استفاده می‌کند."

سئوالی که اینجا می تواند ذهن ما را قلقلک بدهد این است: سلاح لیزری DragonFire ارتش انگلستان چه فرقی با سلاح لیزری Fantom شرکت نورث گورمن دارد؟!!

Dragonfire و فانتوم هر دو به عنوان سلاح لیزری پیشرفته شناخته می شوند که می تواند نتیجه میدان جنگ را در آینده تغییر می دهد . با این حال، تفاوت‌های کلیدی بین این دو سیستم وجود دارد که باید هنگام انتخاب سیستم مناسب برای یک برنامه خاص در نظر گرفته شود. به عنوان نمونه:

• توان خروجی: Dragonfire از یک سیستم لیزر حالت جامد با توان خروجی 100 کیلووات استفاده می‌کند، در حالی که فانتوم از یک سیستم لیزر حالت گاز با توان خروجی 500 کیلووات استفاده می‌کند. پس فانتوم توان خروجی بیشتری دارد و می‌تواند اهداف بزرگتر یا مقاوم‌تر را از بین ببرد.

• هدف گیری: Dragonfire برای هدف قرار دادن اهداف کوچک یا متحرک مانند هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز طراحی شده است. اما فانتوم می‌تواند برای هدف قرار دادن اهداف بزرگتر یا مقاوم‌تر مانند کشتی‌ها یا هواپیماهای دشمن هم استفاده شود.

• قابلیت‌های نصب Dragonfire: برای نصب روی کشتی‌ها، هواپیماها و خودروهای زرهی طراحی شده است. اما فانتوم علاوه بر همه این موارد می‌تواند به عنوان یک سیستم زمینی مستقل عمل کند.


چاپ