ژاپن برای مبارزه با کاهش جمعیت دست به دامن اپیلیکشن Tappleشد

دولت ژاپن برای مبارزه با کاهش جمعیت قصد دارد از اپلیکیشن دوستیابی Tapple استفاده کند.

کاهش جمعیت ژاپن

دولت ژاپن بخشی از مالیات مردم را در توسعه اپلیکیشن دوستیابی " Tapple" هزینه می کند. این برنامه افراد را براساس سرگرمی و علایق مشترک به همدیگر پیشنهاد می دهد. سئوال اینجاست: چرا دولت از این برنامه حمایت می کند؟ کشور ژاپن در طول سالیان اخیر با کاهش شدید جمعیت مواجه است و به احتمال زیاد هدف دولت از انجام این کار، حمایت جوانان برای تشکیل خانواده و فرزند آوری است. وب سایت رسمی برنامه Tapple به زبان ژاپنی نوشته است:"چرا یک همسر خوب برای خودتان پیدا نمی کنید؟"

شهر توکیو از بین تمام شهرهای ژاپن بالاترین نرخ مردان و زنان مجرد را دارد که سن آنها به 50 سال می رسد. بیشتر این افراد تنها زندگی می کنند و سن آنها حدود 50 سال است. طبق آمارهای رسمی دولت از هر 10 نفر مردم ژاپن، سن حداقل یک نفر از آنها 80سال به بالاست و آنها توانایی فرزند آوری را ندارند. به همین علت سرزمین شکوفه های گیلاس پیرترین جمعیت جهان را در خود جای داده است.

دولت قصد دارد با معرفی برنامه های همسریابی و رواج آن در بین جوانان ژاپنی، آنها را تشویق به تشکیل خانواده کند. اپلیکیشن های دوستیابی یکی از روش های رایج برای پیدا کردن شریک عاطفی است. اما مانند هر برنامه دیگری می تواند مورد سوء استفاده قرار بگیرد. برای جلوگیری از کلاهبرداری و ثبت نام افراد متاهل کاربران برای ثبت نام باید سند معتبری مبنی بر وضعیت مجرد بودن خود ارائه دهند.

ژاپن: سومین کشور تنهای جهان

یک نظر سنجی در سال 2021 بین مردم شهر توکیو انجام شد. نتایج این نظر سنجی نشان داد حدود 14.5 درصد از شرکت کنندگان از برنامه های دوستیابی استفاده می کنند. مسئولین شهر توکیو تلاش می کنند نرگانی های مردم در مورد سوء استفاده های احتمالی از برنامه های دوستیابی را برطرف کنند. آنها معتقدند با افزایش آگاهی مردم این استراتژی می تواند تاثیر مثبتی روی جمعیت این شهر داشته باشد.
کاربران برنامه های دوستیابی معمولا در چند پلتفرم مختلف ثبت نام می کنند. به همین علت نمی توان خیلی دقیق مشخص کرد چه تعداد از این آشنایی ها به قرار ملاقات ختم می شود؟! طبق گزارش سال 2021 حدود 32.15 درصد از مردان و 23.79 درصد از زنان شهر توکیو هرگز ازدواج نکرده اند.

یکی دیگر از گزارش های دولت نشان می دهد که 42 درصد از زنان ژاپنی که سال 2005 به دنیا آمده اند احتمالا هرگز در طول زندگی خود حس مادری را تجربه نکرده اند. این عامل می تواند به طور غیر مستقیم امنیت اجتماعی ژاپن را به خطر بیاندازد. طبق گزارش وب سایت خبری Nikkei، این گزارش مربوط به مرکز ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی ژاپن می شود. با این حال سیاست جدید دولت مخالفانی هم دارد. منتقدان سیاست دولت معتقدند راه اندازی یک برنامه دوستیابی با مالیات مردم نمی تواند راه حل مناسبی برای این مشکل باشد. به عقیده آنها، دولت باید به جای این کار، مسائل مهمی که باعث کاهش تمایل ازدواج جوانان و فرزندآوری می شود را حل کند. به عنوان نمونه: محدودیت های مالی یکی از اصلی ترین دلایل کاهش جمعیت در این کشور است. بسیاری از مردم این کشور به علت نداشتن وضعیت مالی علاقه ای به ازدواج و داشتن فرزند ندارند.

به گفته یک مقام دولتی توکیو، هفت درصد از مردم ژاپن که مایل به ازدواج هستند به خاطر وجود مشکلات در ملاقات با شرکای عاطفی و خدمات همسریابی با موانعی روبرو هستند. اما آیا برنامه های دوستیابی می توانند به حل مشکلاتی که ژاپن را به سومین تنهاترین ملت جهان تبدیل کرده است، کمک کنند؟


چاپ