سیستم لیزری جدیدی که می تواند زباله های فضایی را تبخیر کند!

ژاپنی ها در حال ساخت یک سیستم لیزر جدیدی هستند که می تواند از روی زمین زباله های فضایی را تبخیر کند.

زباله فضایی سیستم لیزری ژاپن

استارتاپ ژاپنی EX-Fusion قصد دارد با همکاری شرکت فضایی EOS Space استرالیا یک سیستم لیزری جدیدی برای از بین بردن زباله های فضایی بسازد. با موفقیت این پروژه، بلاخره راهی برای پاکسازی فضای اطراف زمین از زباله های اطراف آن پیدا می شود. منظور ما از زباله های فضایی، بقایای ماهواره های قدیمی و موشک هایی موجود در مدار زمین است که بعد از پایان ماموریت به حال خود رها شده اند. قطعات این تجهیزات اندازه های مختلفی دارند و برای فضاپیماهای دیگر و ایستگاه فضایی بین المللی می توانند خطرناک باشند. حتی یک زباله کوچک چند میلی متری می تواند برای ماهواره ها وفضاپیما ها مشکلاتی را ایجاد کند. با توجه به این که ما عصر جدیدی از اکتشافات فضایی به سر می بریم، نابودی این زباله های فضایی نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است. شرکت های زیادی در این زمینه مشغول به کار هستند. یکی از این شرکت ها، Astroscale Holdings ژاپن است که قصد دارد یک ماهواره اختصاصی برای ردیابی این زباله ها به فضا پرتاب کند. یکی دیگر از این شرکت ها Sky Perfect JSAT است که با دیگر شرکای تجاری خود مشغول ساخت یک سیستم لیزری قابل نصب روی ماهواره ها هستند تا بتوانند از این طریق زباله ها را به سمت جو زمین هدایت کنند و در آنجا بسوزانند.

زباله فضایی سیستم لیزری

اما در این بین، روش استارتاپ EX-Fusion با بقیه روش ها فرق می کند. آنها به دنبال ساخت یک دستگاه لیزری روی زمین هستند. آنها قصد دارند برای ساخت چنین سیستمی از زرادخانه فناوری لیزری خود که برای همجوشی هسته ای توسعه بافته بود، استفاده کنند. اکتبر گذشته این شرکت قرارداد همکاری با شرکت استرالیایی EOS Space امضا کرد. EX-Fusion برنامه های خود را برای نصب یک سیستم لیزری قدرتمند در رصدخانه فضایی EOS در نزدیکی کانبرا منتشر کرد.فاز اول پروژه شامل راه اندازی فناوری لیزر برای ردیابی زباله های فضایی با ابعاد کمتر از 4 اینچ (10 سانتی متر) می شود. هدف گیری زباله های با چنین ابعادی با سیستم های لیزری فعلی کار خیلی سختی است. فاز دوم: Fusion و EOS Space از سطح زمین پرتوهای لیزری را برای از بین بردن زباله‌های فضایی به سمت آنها پرتاب می کنند.

این پرتوهای لیزری باید به صورت پشت سر هم و در خلاف جهت حرکت زباله تابیده شود تا بتواند سرعت حرکت آنها را کم کند. این کاهش سرعت از لحاظ تئوری باعث می شود زباله وارد جو زمین شود و براثر برخورد با آن بسوزد. شرکت استرالیایی EOS درحال حاضر از سیستم های تسلیحات لیزری برای از بین بردن پهبادها استفاده می کند. جیمز بنت معاون اجرایی EOS Space، گفت:" لیزرهایی که برای حذف زباله‌های فضایی طراحی شده‌اند، مانند لیزرهای تسلیحات جنگی عمل نمی کنند. سلاح‌های لیزری فعلی اغلب از لیزرهای فیبر برای برش، جوش دادن فلز و تخریب پهپادها از طریق شلیک مداوم استفاده می‌کنند. اما روش EX-Fusion از لیزرهای حالت جامد پمپ شده با دیود (DPSS) استفاده می کند. این لیزرها برای اعمال نیرو به زباله هایی که به سرعت در حال حرکت هستند، پالس می شوند و مانند یک ترمز دستی آنها را متوقف می کنند.

کازوکی ماتسو، مدیرعامل EX-Fusion گفت: «قدرت لیزر برای از بین بردن زباله‌های فضایی کمتر از قدرت همجوشی هسته‌ای است، اما از لحاظ فنی شباهت‌هایی بهم دارند مانند کنترل هر دو با استفاده از آینه‌های ویژه». طرح EX-Fusion برای از بین بردن زباله‌های فضایی از زمین، با چالش های زیادی در زمینه دقت و قدرت مواجه است. اما مزایای مهمی هم دارد. این فناوری قابلیت بهبود و نگهداری آسان روی زمین را دارد و می‌تواند در کنار پروژه حذف زباله شرکت‌هایی مانند Astroscale مورد استفاده قرار بگیرد.


چاپ