HALO، سلاح جدید نیروی دریایی ایالات متحده!

نیروی دریایی ایالات متحده ساخت اولین نسل از موشک های هایپرسونیک ضد کشتی معروف به HALO را آغاز کرد.

موشک هایپرسونیک

جنگنده های F-18 نیروی دریایی ایالات متحده به زودی می توانند با موشک های هایپرسونیک کشتی های جنگی دشمن را هدف قرار دهند. حدود یک سال از زمان طراحی و ساخت نمونه اولیه موشک های مافوق صوت HALO بزرگترین سازنده تجهیزات نظامی جهان(Raytheon) می گذرد. این شرکت به تازگی موفق شد اولین تست موشک HALO را با کمک هواپیمای اف-18 را انجام دهد.

در حال حاضر شرکت Raytheon RTX مراحل بازبینی فنی و بررسی نمونه اولیه موشک ضد تهاجمی Hypersonic Air Launched Anti-Surface (HALO) نیروی دریایی ایالات متحده را به اتمام رسانده است. پروژه ساخت موشک HALO از مارس گذشته آغاز شد. قرار است این شرکت اولین نسل از موشک های ضد کشتی را تحویل نیروی دریایی ایالات متحده دهد. کالین ویلان، رئیس فناوری پیشرفته شرکت ریتون گفت:"این مرحله گام مهمی در ساخت اولین موشک های ضد کشتی نیروی دریایی به حساب می آید. مهم است که جنگنده های ما مجهز به فناوری پیشرفته ای باشند که بتوانند با کمک آن پاسخ تهدیداهای پیشرفته را در منطقه های مورد مناقشه بدهند."

RTX در بیانیه رسمی گفت که ساخت نمونه اولیه موشک های مافوق صوت هالو به سرعت در حال انجام است. تیم مهندسی در عرض چند ماه توانست مفاهیم و مدل های واقعی و شبیه سازی شده را پیاده سازی کند. پاییز امسال بررسی تناسب با موفقیت روی کشتی شبیه سازی شده F انجام شد.

پروژه HALO ابتدا در سال 2023 مطرح شد. نیروی دریایی در این پروژه از شرکت Raytheon و Lockheed Martin برای توسعه نمونه های اولیه HALO تحت یک قرارداد 116 میلیون دلاری دعوت کرد. از آن زمان هر دو شرکت برای ساخت موشک های مافوق صوت که بتواند کشتی های جنگی را هدف قرار بدهد، در حال رقابت هستند. از لحاظ مفهومی، این موشک شباهت زیادی به موشک های Exocet در دهه 1980 دارند اما با این تفاوت که، هالو می تواند با سرعت بیشتری پرواز کند.

نمونه اولیه ای که برنده این رقابت شود، پس از پایان فاز اولیه در اواخر سال 2024 تولید انبوه را آغاز خواهد کرد. اطلاعات زیادی در مورد این موشک ها منتشر نشد اما، احتمال دارد آنها به موتورهای اسکرم جت مجهز شوند. در هر صورت این موشک ها باید با FA-18E سازگار باشند. کارشناسان نظامی معتقدند نیروی دریایی آمریکا این موشک ها را در پاسخ به تهدیدات کشورهایی مانند چین و روسیه می سازد. این کشورها در مورد استفاده از موشک های اسکرام جت سر و صدای زیادی به پارکردند. به عنوان نمونه: روسیه موشک کروز ضد کشتی "زیرکون" را ساخت که از فناوری اسکرام جت استفاده می کند. چین هم موشک های بالستیک DF-21D و DF-26B خود را به نمایش گذاشت.

کشتی های جنگی پیشرفته نیروی دریایی دشمن اغلب به رادارهای دفاع هوایی قوی و سیستم‌های موشکی متعدد و توپ‌های گاتلینگ دفاع نزدیک مجهز هستند. تجهیزات دفاعی فعلی فقط می‌توانند موشک‌های معمولی را با موفقیت شناسایی و خنثی کنند. با این حال، موشک HALO با سرعت استثنایی خود می‌تواند از این سیستم‌های دفاعی عبور کند و به اهداف خود برسد . این کار احتمال شکست دفاعی دشمن را افزایش داده و زمان رسیدن به هدف را کمتر می کند. در نهایت، تسلیحات هایپرسونیک می‌تواند تسلیحات تهاجمی دشمن را قبل از شلیک علیه ایالات متحده از کار بیندازد.


چاپ