نبرد جدید وزارت دادگستری ایالات متحده علیه اپل!

وزارت دادگستری ایالات متحده قصد دارد بزرگترین شکایت ضدتراست علیه اپل را مطرح کند.

اپل ضدتراست

طبق خبرهایی که از وزارت دادگستری ایالات متحده (DOJ) به گوش می رسد، این وزارتخانه قصد دارد حداکثر تا 6 ماه آینده علیه اپل به اتهام اقدامات ضدتراست(انحصارسازی) تشکیل پرونده بدهد. DOJ در حال حاضر روی اقدامات شرکت کوپرتینویی در بخش خدمات سخت افزاری و نرم افزاری متمرکز شده است. افرادی که از جریان جلسات DOJ آگاه هستند معتقدند، این تحقیقات فراتر از آن چیزی بود که، گزارش شده است. وزارت دادگستری معتقد است که اپل از موقعیت خود به عنوان تولیدکننده اصلی گوشی‌های هوشمند برای ترجیح دادن اپل واچ به پوشیدنی‌های رقیب استفاده می‌کند. به عنوان مثال: اپل واچ به طور پیش‌فرض با بسیاری از سرویس‌های آیفون مانند پیام‌رسان iMessage، تماس‌های تلفنی و برنامه‌های سلامتی ادغام شده است. این کار باعث می‌شود که کاربران آیفون بیشتر ترجیح بدهند از اپل واچ استفاده کنند. بنابراین اپل می تواند از این طریق سهم بازار خود را در بازار ساعت‌های هوشمند افزایش دهد.

مدیران Beeper که اواخر سال گذشته با اپل به دلیل مسدود کردن ادغام iMessage در اندروید توسط سازنده آیفون درگیر شدند، با بازرسان دادگستری در این مورد صحبت کردند. علاوه بر این، شرکت Tile که مدت‌ها قبل از به وجود آمدن AirTag، ردیاب‌های بلوتوثی ساخته است نیز در مورد اقدامات Apple با وزارت دادگستری جلسه ای داشت. این شرکت ادعا می‌کند که اپل با طراحی AirTag خود از رقبای خود، از جمله Tile، سرقت کرده است.

در مورد برنامه‌های پرداخت بانکی، وزارت دادگستری به‌طور خاص به نگرانی‌های این شرکت‌ها در مورد رویه اپل در ممانعت از استفاده از Tap-to-Pay در آیفون علاقه‌مند شد. Tap-to-Pay یک ویژگی جدید در iOS 15 است که به کاربران اجازه می‌دهد با ضربه زدن به پشت آیفون خود بدهی شان را با کارت اعتباری پرداخت کنند . اپل اعلام کرد که فقط شرکت‌هایی که از پرداخت اپل استفاده می‌کنند، می‌توانند از ویژگی Tap-to-Pay در آیفون استفاده کنند. این اقدام باعث نگرانی شرکت‌های بانکی و پرداخت الکترونیکی شد که معتقدند این رویه رقابت را محدود می‌کند.

متا یکی دیگر از شرکت هایی بود که با بازرسان دادگستری در خصوص اقدامات انحصارسازی اپل جلسه داشت. به نظر می رسد آنا وزارت دادگستری را ترغیب کرده اند تا در مورد ابزار حریم خصوصی اپل Tracking Transparency (ATT) تحقیقاتی را انجام دهند. (ATT)، یک ویژگی جدید در iOS 14.5 و iPadOS 14.5 است که به کاربران اجازه می‌دهد تا کنترل بیشتری بر نحوه ردیابی آنها توسط برنامه‌های شخص ثالث داشته باشند. اپل این ویژگی را در سال 2021 راه اندازی کرد و گفته می شود که ساخت آن 10 میلیارد دلار برای تیم کوک آب خورد.

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که بازرسان به کاهش خریدهای دیجیتال اپل روی آیفون نیز توجه کرده اند. میزان خریدهای درون‌برنامه‌ای مانند اشتراک‌های موسیقی، بازی‌ها و برنامه‌ها در آیفون در سال‌های اخیر کاهش یافته است. شرکت هایSpotify و Epic Games هر دو از جمله شرکت‌های ارائه دهنده خدمات موسیقی هستند که از سیاست‌های اپل در مورد کمیسیون‌های خریدهای درون‌برنامه‌ای شکایت کرده‌اند Spotify . معتقد است که کمیسیون ۳۰ درصدی اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای مانند اشتراک‌های موسیقی، بیش از حد زیاد است و به این شرکت‌ها آسیب می‌رساند. شرکت Epic Games نیز به دلیل نقض سیاست‌های اپل در مورد خریدهای درون‌برنامه‌ای با این شرکت درگیر یک شکایت حقوقی طولانی‌مدت است. این نگرانی‌ها می‌تواند به عنوان یکی از دلایل احتمالی شکایت ضد تراست وزارت دادگستری علیه اپل مطرح شود. دولت فدرال در حال حاضر در یک جنگ تمام‌عیار علیه غول‌های فناوری قرار دارد. وزارت دادگستری دو پرونده ضد انحصار علیه گوگل( یکی برای انحصارسازی نتایج جستجو و دیگری برای تبلیغات) مطرح کرده است. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) نیز شکایت مشابهی علیه متا و آمازون مطرح کرد.


چاپ