فناوری جدیدی که عوارض جانبی داروهای رایج را کاهش می دهد

هوش مصنوعی به پزشکان کمک می کند تا بتوانند مشخص کنند که آیا بیمار تحت تاثیر عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها و داروهای گوارشی قرار گرفته است یا خیر!

هوش مصنوعی که تداخل دارویی را تشخیص می دهد
طبق گزارش های فن تک، محققان دانشگاه اکستر با همکاری NHS به صورت مشترک یک ابزار تشخیص جدید ساختند که این قابلیت را دارد، عوارض جانبی داروهای آنتی کولینرژیک را بر روی بدن و مغز انسان شناسایی کنند. نتایج یافته‌های آن‌ها به تازگی در مجله Age and Ageing منتشر شده است. بسیاری از داروهای تجویزی و بدون نسخه که برای مهار استیل کولین (انتقال دهنده پیام های عصبی) در مغز استفاده می شود، ممکن است منجر به اثرات آنتی کولینرژیک در بدن شود. آنتی کولینرژیک در حقیقت نوعی دارو است که برای درمان بیماری هایی مانند افسردگی، گوارش، کلیه، مثانه و پارکینسون تجویز می شوند. اغلب افراد سالمند از این نوع داروها را استفاده می کنند.


عوارض جانبی داروهای آنتی کولینرژیک عبارتند از: عدم تمرکز، تاری دید، سرگیجه، زمین خوردن و کاهش عملکرد مغز. اثرات داروهای آنتی کولینرژیک ممکن است افراد را بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دهد. استفاده طولانی مدت از آنها احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش خواهد داد.

اکنون محققان ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی ساخته اند که قادر است اثرات منفی این داروها را شناسایی کند. (IACT) یک ابزار آنلاین است که از طریق بررسی و پردازش ساختار شیمیایی داروها، داروهایی که دارای اثر آنتی کولینرژیک هستند را مشخص می کند.

این ابزار از فناوری یادگیری ماشین، برای ساخت یک ابزار خودکار آنلاین استفاده می کند که از طریق پورتال وب سایت قابل دسترسی است. بار آنتی کولینرژیک دارو بر اساس امتیازی که برحسب دستورالعمل عوارض جانبی به آن داده می شود و طبق ساختار شیمیایی داروی مورد نظر محاسبه می شود. در نهایت، ابزار توسعه یافته پس از بررسی و مدل‌سازی که طبق داده‌های واقعی بیمار انجام می دهد می‌تواند به کاهش خطرات ناشی از داروهای رایج کمک کند.


پروفسور کریس فاکس از دانشگاه اکستر و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، گفت: هنگام استفاده از داروهایی با اثرات آنتی کولینرژیک که می تواند عوارض جانبی خطرناکی مانند زمین خوردن و سرگیجه به همراه داشته باشد، باید شدت عوارض آن ها را تا حد امکان کاهش دهیم تا از بستری شدن یا حتی مرگ بیمار جلوگیری کنیم. این ابزار جدید ما را قادر می سازد بتوانیم برای هر بیمار یک رویکرد پزشکی منحصر بفردی ارائه دهیم تا علاوه بر اطمینان از این که بیمار یک درمان مؤثر دریافت می‌کند، از بروز اثرات آنتی کولینرژیک ناخواسته نیز جلوگیری به عمل می آوریم.

تیم تحقیقاتی، 110 متخصص بهداشت نظیر داروسازان و پرستاران را در این مطالعه مورد بررسی قرار داد. از این گروه، 85 درصد معتقد بودند که در صورت وجود ابزاری برای تشخیص عوارض جانبی آنتی کولینرژیک، از آن استفاده خواهند کرد.

دکتر صابر سامی از دانشگاه آنگلیا شرقی، گفت: "ابزار ما اولین ابزاری است که توانست از فناوری هوش مصنوعی نوآورانه برای اندازه گیری میزان آنتی کولینرژیک استفاده کند. این ابزار بهترین روش درمانی را به بیماران ارائه می دهد بنابراین، باید از سوی داروسازان و متخصصان سلامت حمایت شود. "

پروفسور Ian Maidment از دانشگاه استون، گفت: "من بیش از 20 سال است که در این زمینه کار می کنم. عوارض جانبی آنتی کولینرژیک می تواند بر زندگی بیماران عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد بنابراین، ما به روش‌های بهتری برای شناسایی این عوارض جانبی نیاز داریم.»


چاپ