فناوری جدید ناسا علائم یائسگی را تسکین می دهد

دانشمندان ناسا با استفاده از ماده ای که در ساخت لباس فضانوردان استفاده می شود، موفق شدند برای تسکین علائم گر گرفتگی که یکی از علائم مشهور دوران یائسگی می باشد، استفاده کنند. برای آشنایی بیشتر با فناوری جدید ناسا با های فن تک همراه باشید.

fifty one
به گفته مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده، 1.3 میلیون نفر در این کشور هر ساله علائم یائسگی را تجربه می کنند که معمولاً با احساس گرمای شدید شناخته می شود که به گرگرفتگی معروف است. گر گر گرفتگی به احساس گرمایی گفته می شود که می تواند در بهترین حالت آزار دهنده و در بدترین حالت مختل کننده روال زندگی باشد. به تازگی محققان در جریان تحقیقات خود به ماده ای بر خوردند که ناسا از آن در ساخت لباس فضانوردان استفاده می نماید.


تا این لحظه هیچ درمان قطعی برای این پاسخ های بیولوژیکی بدن وجود ندارد. به تازگی یک بازاریاب نساجی، لوئیز نیکلسون به این فکر افتاد راه حلی پیدا کند تا به کمک آن مردم این دوره از زندگی خود را راحت تر سپری کنند. با این حال، او متوجه شد که راه حل های موجود نمی تواند تاثیر گذار باشد تا این که با ماده‌ای برخورد کرد که ناسا آن را به وجود آورده بود.


نیکلسون گفت: «من ابتدا تحقیقات را از بازار شروع کردم تا شاید بتوانم کلید حل این مشکل را در آن‌جا پیدا کنم اما، متاسفانه چیزی توجه مرا جلب نکرد.» نیکلسون با کاوش در پارچه‌های با تکنولوژی بالا برای تنظیم دما، دریافت که این محصولات می توانند به پارچه‌های خنک‌کننده ای تبدیل شوند که گرگرفتگی‌های سرد را که اغلب به دنبال گرگرفتگی می‌آیند، برطرف کنند. جستجوی او به زودی نیکلسون را با فناوری به نام Outlast آشنا کرد.

در دهه 1980، مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون به دنبال راه حلی برای بهبود عایق دستکش‌های لباس فضایی بود. این مرکز یک قرارداد تحقیقاتی نوآوری در کسب و کارهای کوچک با شرکت تحقیق و توسعه ثالث منعقد کرد تا مواد تغییر حالت را کشف کند، موادی که دمای ثابتی را در حین تغییر حالت از جامد به مایع یا بالعکس حفظ می‌کنند. بر اساس تحقیقات قبلی که با همکاری نیروی هوایی ایالات متحده انجام شده بود، با جاسازی مواد تغییر حالت در میکروکپسول های داخل مواد، Triangle توانست اثربخشی پارچه تثبیت کننده دما را برای دستکش لباس فضایی نشان دهد. اما با این همه، این فناوری هرگز وارد فضا نشد Gateway Technologies (که بعدها به عنوان Outlast Technologies شناخته شد) حقوق انحصاری ثبت اختراع را از Triangle به دست آورد و به زودی بازاریابی آن را با نام تجاری Outlast آغاز کرد.

fifty one 1

Outlast در محصولات متعددی از صندلی های میز گرفته تا لباس زیر استفاده شده است. Walero از این ماده در لباس‌های رانندگان اتومبیل‌های مسابقه‌ای استفاده می‌کند. نیکلسون متوجه شد هیچ برندی از این فناوری به‌طور خاص برای بهبود علائم یائسگی استفاده نکرده است. او به صورت محدود برخی از لباس‌های Outlast را به افرادی که در دوران یائسگی به سر می بردند فروخت و بر اساس بازخوردی که از مشتریان گرفت به فکر افتاد که در این زمینه یک برند مخصوص تولید کند. او پوشاک فیفتی وان را سال 2017 در لندن تأسیس کرد. نیکلسون محصولاتش را بر اساس سنی که افراد یائسگی را تجربه کنند، نامگذاری کرده است. لباس های این شرکت با چسباندن Outlast به نخ سلولزی، خواص تنظیم کننده دمای مواد تغییر حالت را به وسیله پارچه های مرغوب را حفظ می کند.


محصولات اولیه این برند، محدود به پیراهن در چهار سبک بود که ابتدا از طریق مهمانی‌ها به مصرف‌کنندگان در منطقه لندن فروخته می شد، اما این شرکت تجارت الکترونیکی خود را گسترش داده و تاپ، کت و لباس شب را نیز به سبد محصولات خود اضافه کرد و در حال حاضر به صورت مستقیم در سراسر جهان می فروشد. از سال 2021، ایالات متحده به دومین بازار بزرگ Fifty One پس از بریتانیا تبدیل شد و در حال حاضر به دنبال جذب بازاریاب های محلی برای این محصول است. علاوه بر این، Fifty One گستره محصولات مبتنی بر Outlast خود را گسترش داده است و لوازم جانبی مانند روسری، ماسک صورت، و عمامه را نیز تولید می کند.


چاپ