آمریکا به دنبال منابع جدید لیتیوم

با افزایش تقاضا برای باتری، ایالات متحده به دنبال منابع جدید لیتیوم است. اگرچه ذخایر لیتیوم به طور گسترده در سراسر جهان توزیع شده است، اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید ایالات متحده تنها یک معدن لیتیوم فعال در نوادا دارد. رقابت شدیدی برای تولید بیشتر لیتیوم در ایالات متحده در جریان است. ایالات متحده برای دستیابی به اهداف انرژی پاک خود به لیتیوم بسیار بیشتری نیاز خواهد داشت و صنعتی که این عنصر شیمیایی را استخراج و مورد بهره برداری قرار دهد، در حال رشد می باشد. اما در مقابل با انبوهی از چالش‌هایی نظیر محیط‌بانان، گروه‌های بومی و برخی سازمان های تنظیم‌کننده‌های دولتی نیز مواجه است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

letum
این عنصر شیمیایی برای توسعه باتری های لیتیوم یون قابل شارژ که به عنوان کلیدی برای کاهش انتشار کربن و تغییر آب و هوا ایجاد شده که در خودروها و دیگر اشکال حمل و نقل می تواند مورد استفاده قرار گیرد، حیاتی است.
تقاضای جهانی برای لیتیوم در سال 2020 حدود 350000 تن (317517 تن متریک) بود، اما این صنعت برآورد می‌کند تقاضای پروژه تا سال 2030 تا شش برابر بیشتر خواهد شد. پروژه‌های جدید و بالقوه استخراج لیتیوم در نواحی ایالت‌هایی نظیر مین، کارولینای شمالی، کالیفرنیا و نوادا، مراحل مختلف بهره برداری را سپری می کنند.
تیم کراولی، معاون یکی از شرکت‌های تابعه شرکت توسعه‌دهنده معدن در تاکر پاس، نوادا گفت: «هیچ‌کس واقعاً این افزایش شدید تقاضا را پیش‌بینی نکرده بود. ما برای مدت طولانی تنها مالک فضای لیتیوم بودیم و حالا آن را به چین واگذار کردیم.»


بیشتر لیتیوم جهان از آمریکای جنوبی و استرالیا می آید و چین بر زنجیره تامین باتری های لیتیوم یونی در سراسر جهان تسلط دارد. ایالات متحده ، اگرچه حدود 4 درصد از ذخایر لیتیوم جهان را در اختیار دارد، اما کمتر از 2 درصد از عرضه جهانی لیتیوم را تولید می کند. بزرگترین ذخایر لیتیوم جهان در مثلث لیتیوم واقع در کشور شیلی قرار دارد.
روش استخراج لیتیوم به این صورت است که معادن روباز با پمپاژ آب نمک، مواد معدنی رابه سطح زمین آورده و آن را استخراج می کنند. حامیان محیط زیست از جمله باشگاه سیرا هشدار می دهند که این پروژه‌ها می‌توانند به زمین‌های مقدس بومی آسیب برسانند و اکوسیستم‌های آسیب پذیر و حیات وحش را به خطر بیندازند.


گلن میلر، استاد بازنشسته علوم محیطی در دانشگاه نوادا، گفت: اما این نوع پروژه ها می توانند در درازمدت با خارج کردن خودروهای سوخت فسیلی از جاده ها برای محیط زیست مفید باشند. این یک منبع فوق العاده با ارزش است که ما می توانیم با آن کارهایی را انجام دهیم که منجر به سبقت ما از چین در تولید خواهد شد.
لیتیوم، سبک ترین فلز روی زمین، بیش از 200 سال پیش توسط شیمیدان سوئدی یوهان آگوست آرفودسون کشف شد. از آن زمان، لیتیوم و ترکیبات آن در همه چیز از روانپزشکی گرفته تا گریس روان کننده خودروها کاربرد دارد.
اما علاقه به لیتیوم در سال‌های اخیر به دلیل استفاده از آن در باتری‌های قابل شارژ برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی، ماشین‌های چمن‌زنی، ابزارهای برقی و غیره افزایش یافته است. باتری های لیتیومی انرژی مورد نیاز لپ تاپ ها و تلفن های همراه را نیز تامین می کنند.
دولت بایدن طرحی برای احداث نیم میلیون ایستگاه شارژ خودروهای الکتریکی به عنوان یکی از مهمترین اهداف زیرساختی، ارائه داده است. این تلاش و رشد شرکت‌های خودروهای الکتریکی مانند تسلا به لیتیوم بسیار بیشتری برای ساخت باتری نیاز دارد.


پروژه های جدید استخراج لیتیوم که در حال انجام است شامل، پروژه معدن Thacker Pass توسط شرکت حفاری Lithium Americas ، معدن شمال نوادا که حاوی میلیون‌ها تن لیتیوم قابل استخراج می باشد، اما قبایل بومی آمریکا استدلال کرده‌اند که این معدن در سرزمین‌های مقدس قرار گرفته و باید استخراج آن را متوقف کنند.
جاناتان ایوانز مدیرعامل شرکت لیتیوم آمریکا گفت که استخراج می تواند از اواخر سال 2022 آغاز شود و خاطرنشان کرد که این اولین پروژه لیتیوم در زمین های فدرال خواهد بود که در 60 سال اخیر حفاری آن قانونی اعلام شده است.
ایوانز گفت که به دلیل افزایش تقاضا، احتمالاً تلاش‌های بیشتری برای استخراج لیتیوم صورت خواهد گرفت. او گفت: "این یک صنعت کوچک بوده اما به سرعت در حال رشد است."

 

شرکت استرالیایی آیونیر همچنین می‌خواهد یک معدن لیتیوم بزرگ در نوادا بسازد که طبق گفته شرکت انتظار می‌رود 22000 تن (19958 تن متریک) لیتیوم تولید کند که برای تامین انرژی سالانه صدها هزار خودروی الکتریکی کافی است.
پروژه‌های استخراج لیتیوم چالشی برای دوستداران محیط زیست است زیرا نوید کربن‌زدایی را در ازای تأثیرات سنگین بر اکوسیستم‌ها و جوامع محلی دارند. باشگاه سیرا استدلال کرده است که استخراج لیتیوم می تواند کیفیت آب و دامداری را در برخی ایالت ها به خطر بیندازد.
لیزا بلنکی، وکیل ارشد مرکز تنوع زیستی، گفت: چالش بزرگ این است که مطمئن شویم معادن لیتیوم در مکان‌هایی قرار دارند که کمترین آسیب را وارد می‌کنند.
بلنکی گفت: « حفاری در مکان خاصی در حال انجام است که گذشت زمان می تواند تأثیرات آن بر گونه‌های محلی وآب آشکار کند». تقریباً هر پروژه انرژی که برای تغییر آب و هوا به آن نگاه می کنیم، ردپای گازهای گلخانه ای خاص خود را دارد.
تلاش برای افزایش بیشتر لیتیوم در داخل کشور، پتانسیل استخراج و بهره برداری را به ایالت های فراتر از نوادا نیز برده است. یک شرکت استرالیایی به نام Piedmont Lithium یک پروژه معدنی روباز در منطقه Kings Mountain واقع در غرب شارلوت، کارولینای شمالی می باشد، را پیشنهاد داده است. این شرکت گفت که این منطقه تامین کننده اصلی لیتیوم از اواسط قرن بیستم تا دهه 1980 بود.


بزرگترین دریاچه کالیفرنیا، دریای شور و در حال کوچک شدن سالتون، نیز از عملیات استخراج لیتیوم ایمن نیست. طرفداران استخراج لیتیوم از این دریاچه می گویند که این کار به زمین و آب کمتری نسبت به سایر عملیات آب نمک نیاز دارد و از لحاظ هزینه به صرفه خواهد بود.
سخنگوی این شرکت گفت که انتظار می رود یک پروژه به رهبری شرکت EnergySource Minerals در سال آینده عملیاتی شود. جنرال موتورز نیز سرمایه گذار پروژه دیگری در دریای سالتون است که می تواند تا سال 2024 تولید لیتیوم را آغاز کند.
فرماندار گاوین نیوسام، یک دموکرات، پیش بینی می کند که لیتیوم کالیفرنیا می تواند این ایالت را به یک رهبر در تولید باتری تبدیل کند. او در سخنرانی ژانویه این کشور را «عربستان لیتیومی» نامید.


دی دی مایرز، مشاور ارشد نیوزوم، گفت که لیتیوم یک "منبع حیاتی ارزشمند" است زیرا کالیفرنیا و جهان به دنبال توسعه انرژی پاک برای کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی هستند.
مایرز در ادامه گفت که این ایالت فرصتی برای تولید "مقدارقابل توجهی از لیتیوم" با توجه به منابع اطراف دریای سالتون دارد. اما او گفت که می خواهد از روند استخراج و تولید لیتیوم مطمن شود.
دولت ایالتی می تواند در تنظیم فرآیند استخراج نقش داشته باشد. در سال 2020، کالیفرنیا، کمیسیون دره لیتیوم را برای بررسی و تجزیه و تحلیل مشوق‌های استخراج لیتیوم ایجاد کرد. این نهاد باید تا اکتبر گزارش یافته های خود را ارائه کنند.


در مین، کوه پلمباگو در بخش غربی ایالت، توجه شرکت های معدنی را به خود جلب کرده است. بر اساس مقاله ای در سال 2020 در مجله علمی Mineralium Deposita، این کوه "یک منبع لیتیوم جدید با مقادیر زیادی" است، مقادیری که تخمین زده می شوند از میانگین منابع لیتیوم ذخایر مشابه در سراسر جهان بالاتر خواهد بود.
با این حال، مقررات حفاری معادن مین می تواند استخراج لیتیوم را با مشکل روبرو کند. مایک کلارک، هماهنگ کننده معدن ایالتی، گفت که وزارت حفاظت از محیط زیست مین در حال بررسی امکان استخراج لیتیوم در پلمباگو به درخواست صاحبان این ملک است.
کروز-اوریبه گفت که ذخایر لیتیوم این کشور در بین بزرگترین ذخایر جهان قرار دارد. اما مقداری که ما تولید می کنیم مانند بادام زمینی، کوچک است.


چاپ