تشخیص سریع کووید-19 با کمک نانوذرات

آزمایش‌های سریع آنتی‌ژن فعلی می‌توانند به راحتی و با سرعت علائم مثبت ابتلای COVID-19 بیماران مبتلا را تشخیص دهند. با این حال، از آنجایی که آزمایش‌های مبتنی بر آنتی‌بادی خیلی دقیق نیستند، تنها می‌توانند عفونت‌های اولیه ناشی از مقادیر کم ویروس را تشخیص دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

 

در حال حاضر، تحقیقاتی که به تازگی در مجله تحقیقاتی ACS Sensors (ACS Sensors یک مجله تحقیقاتی در زمینه علوم بیولوژیکی است.) منتشر شده است، محققان توانستند در یک آزمایش تشخیصی از نانوذرات پلیمری حک شده مولکولی به جای آنتی بادی ها برای تشخیص بیماری SARS-CoV-2 (سندرم حاد تنفسی ویروس کرونا 2) استفاده کنند. نتایج حاصل این تست بسیار دقیق تر از روش قبلی که تنها براساس آنتی بادی ها صورت می گرفت، بوده است.

covid n 1

در این آزمایش استاندارد تشخیص کووید-19، از واکنش زنجیره ای پلیمری معکوس (RT-PCR) استفاده شده است. از این روش معمولا برای تجزیه و تحلیل بیان ژن و تعیین مقدار RNA ویروسی در محیط‌های تحقیقاتی و بالینی استفاده می شود.
اگرچه این آزمایش بسیار دقیق و سریع است، اما معمولاً 1 الی 2 روز طول می کشد تا نتایج آن آماده شود. از ویژگی های دیگر این آزمایش می توان به گران بودن آن اشاره کرد و علاوه بر همه این موارد، به تجهیزات آزمایشگاهی ویژه و پرسنل آموزش دیده نیاز دارد.
در مقابل، آزمایشات آنتی ژن سریع تر هستند (15 تا 30 دقیقه)، و افراد می توانند آنها را در خانه بدون هیچ آموزشی انجام دهند. با این حال، آنها خیلی دقیق نیستند، حتی گاهی اوقات نتایج اشتباهی را نشان می دهد. به غیر از آن، در این آزمایش‌ها از آنتی‌بادی‌هایی علیه SARS-CoV-2 برای تشخیص استفاده می‌شود که در شرایط دمایی و گرمایی مقاوم نیستند.
مارلوئز پیترز و جیک مک کلمنتز از دانشگاه نیوکاسل، فرانچسکو کانفاروتا در MIP Diagnostics و همکارانش می‌خواستند یک آزمایش کم‌هزینه، سریع، قوی و بسیار دقیق برای بیماری COVID-19 بسازند که از نانوذرات پلیمری نقش‌دار مولکولی (nanoMIPs) به جای آنتی‌بادی‌ها استفاده می‌کند.
محققان نانو پلیمرهای MIP را علیه یک پپتید کوچک ( پلیمرهای بسیار کوچکی که از بهم پیوستن اسیدهای آمینه به وجود می آید) از پروتئین SARS-CoV-2 به صورت قالب‌های نانوذرات تولید می کنند. این حفره های اتصال در مقیاس نانو، قابلیت شناسایی ساختار پروتئینی ویروس را دارند. این نانوذرات با چسبیدن به پپتید آنها را به الکترودهای چاپی متصل کردند. پس از اینکه نانوMIP ها توانستند SARS-CoV-2 را به هم متصل کنند، یک دستگاه نمونه اولیه چاپ سه بعدی را در مرحله بعد ساختند که اتصال ویروس را همراه با اندازه گیری تغییرات دما تشخیص و نشان می دهد.

peptid

وقتی تیم تحقیقاتی، هفت نمونه‌از سواب نازوفارنکس (ابزار نمونه گیری) بیمار را به دستگاه اضافه کردند، مشاهده کردند مایع روی الکترود جریان یافت و محققان توانستند به کمک آن، تغییر دما را برای نمونه‌هایی که قبلاً نتیجه تست PCR بیماری COVID-19 آنها مثبت شده بودند، تشخیص بدهند. این آزمایش تنها به 15 دقیقه زمان نیاز داشت و نتایج اولیه نشان داد که می تواند 6000 برابر سریعتر از یک آزمایش آنتی ژن، SARS-CoV-2 را شناسایی کند. برخلاف آنتی‌بادی‌ها، نانوMIPها به علت اینکه در دماهای بالا مقاوم تر هستند، بنابراین ماندگاری بیشتری در آب‌وهوای گرم خواهند داشت. این ویژگی باعث می شود در برابر pH اسیدی بزاق دهان نیز مقاومت کند. با این حال، محققان می گویند، برای اثبات اینکه این تست دارای نتایج منفی غیر واقعی کمتری نسبت به تست های آنتی ژن موجوداست، باید روی نمونه های بیشتری از بیماران آزمایش شود.


چاپ