نقش مهم فناوری اطلاعات در زندگی پایدار

فناوری اطلاعات می تواند نقش مهمی در ایجاد پایداری داشته باشد. با توجه به اینکه مراکز داده های رایانه ای به تنهایی حدود 1 درصد از برق تولید شده در سر تا سر جهان را مصرف می کنند، بخش های فناوری اطلاعات می تواند تأثیر قابل توجهی بر اهداف پایداری سازمان‌ها داشته باشند. با این حال، کاهش قابل توجه میزان انرژی مصرفی برای اجرای برنامه‌های کاری و فرآیندهای تجاری، نیازمند اتوماسیون هوشمند، دید عمیق، کاهش IT سایه و بهینه سازی خطوط لوله CI/CD است. برای آگاهی بیشتر و درک مفاهیمی که ذکر شده تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

it

ابتدا باید با مفاهیم بالا کاملا آشنا شوید تا به نقش آنها در فناوری اطلاعات پی ببرید.


بهینه سازی خطوط لوله CI/CD:

اول باید بدونیم خطوط لوله یا اصطلاحا CI/CD چیه؟ CI یا Continuous Integration یک مرحله ای از تولید نرم افزار است که تغییرات ایجاد شده در کد توسعه دهندگان را در خط اصلی یا MainLine ترکیب می کند. این خط لوله معمولا توسط یک منبع مشترک مدیریت و مورد دسترسی قرار می گیرد. اجرای این مرحله باعث میشه همیشه در هر لحظه یک منبع در دسترس باشد. هر گونه ترکیب یا ادغام توسط بخش Test و Build مورد آزمایش قرار می گیرد تا مشخص شود که کدهای ادغام شده قابل اطمینان هست یا خیر. معمولا اجرای تست بخشی از CI نیست اما با آن پیاده سازی می شود.
CD یا Continuous Deployment/Delivery فرایندی بسیار شبیه به CD می باشد که وظیفه اش تست تمامی مراحل بوده که اگر در همه ی آنها موفق بود، کدهای درون خط اصلی و برنامه را به صورت خودکار در محیط تجاری و آزمایشی منتشر می کند.
Pipeline در CI/CD چیه؟
در بالا توضیح دادیم که CI و CD به چه معناست. الان زمان آن فرا رسیده که این دو فرآیند با هم ترکیب شوند. چطوری ترکیب می شوند؟ به کمک پیاده سازی .Pipeline در واقع روندی برای بهینه سازی کدهای برنامه می باشند.
اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم پایپ لاین آخرین کامیت(Commit) منبع کد را شروع به خواندن می کند و به مرحله CI می رود، اگر تست این مرحله موفقیت آمیز بود به مرحله CD انتقال پیدا میکنه و کارای لازم برای تحویل یا استقرار برنامه درمحیط تجاری را صورت می دهد. حالا ازچه راه هایی می توان بهینه سازی نمود؟
با جمع آوری گزارش‌های آماری می توانید از میزان اجرای خط لوله و ناحیه‌‌هایی را که می توانند بهبود یابند استفاده کنید.


فناوری سایه یا Shadow IT :

فناوری سایه برای توصیف راه حل های فناوری اطلاعات و سیستم های بوجود آمده در داخل شرکت ها و سازمان های بزرگ بدون اجازه آنها استفاده می شود. البته می توان ادعا کرد که این یکی از مراحل حیاتی برای پیشرفت فناوری و نو آوری محسوب می شود.
فناوری سایه، استفاده ازخدمات سخت افزاری یا نرم افزاری مرتبط در زمینه فناوری اطلاعات مورد استفاده توسط یک فرد بدون مهارت IT یا متخصصین خود سازمان می باشد، نظیرخدمات ابری، سخت افزار و نرم افزار. از مشهورترین خدمات فناوری سایه فناوری اطلاعات خدمات سرور ابری و سرور مجازی ، مخصوصا SaaSرا می توان نام برد که به بزرگترین رده فناوری اطلاعات سایه تبدیل شده است.


اتوماسیون هوشمند

گزارش وضعیت FinOps 2021 نشان داد که 39٪ از اولین مشکلات متخصصان عملیات مالی این است که مهندسان را مجبور به شناسایی معایب خدمات ابری می کند تا در برابر آن بتوانند اقداماتی را جهت مقابله انجام دهند. اما اگر اقدامی صورت نگیرد منجر به هدر رفتن بی مورد منابع پولی و انرژی می شود.
بخش‌های فناوری اطلاعات می‌توانند با استفاده از اتوماسیون هوشمند و مدیریت منابع، میزان مصرف برق را به طور چشمگیری کاهش دهند. آنها با یک سیستم هشدار و طراحی پیشرفته و خودکاربه توسعه دهندگان و سایر ذینفعان در سراسر سازمان امکان می دهند تا از تأثیرات زیست محیطی تصمیماتی که در طول روز می گیرند آگاه شوند.
معماری‌های چند ابری همچنان از نظر اندازه و پیچیدگی در حال رشد هستند، اما نیاز به مصرف کربن بیشتر برای مصرف نیست. برای مثال، اگر توسعه‌دهنده‌ای در حال استفاده از یک منبع ابرعمومی باشد، اما منابعی با انرژی کمتر در دسترس بود، می‌تواند اعلانی دریافت کند که به آن‌ها هشدار و گزینه سبزتر را پیشنهاد کند.
چنین سیستمی علاوه بر آن می‌تواند از سیستم محافظ داخلی برای خاموش کردن خودکار منابع بیکار که دیگر استفاده نمی‌شوند، مانند ماشین‌های مجازی زامبی، محیط‌های توسعه نادیده گرفته شده و منابعی که در طول شب و آخر هفته‌ها کار می‌کنند، استفاده کند. وقتی مجبور نیستید افراد را به صورت دستی تعقیب کنید تا به آنها یادآوری کنید که کارها را خاموش کنند یا مجدد تنظیمات صفحات را بررسی کنند، انرژی کمتری هدر می رود و کربن کمتری هم خواهد سوخت.


دید عمیق

فقدان دید یکی از چالش‌های مهم در بهینه‌سازی محیط‌های چندابزاری و درک واقعی مزایای آن‌ها است. ارائه دهندگان بزرگ ابر مانند AWS، Azure و GCP ابزارهای دید را ارائه می دهند و حتی ابزارهایی را ارائه دادند که شرکت‌ها را قادر می سازد میزان مصرف کربن را اندازه گیری کنند. با این حال، این ابزارها بومی ابری هستند، به این معنی که آنها فقط بر روی محصولات و خدمات آن شرکت‌ها کار می کنند.


چاپ