نابودی فلامینگوها با باتری های لیتیوم

مطالعه نشان داده که دو معدن استخراج لیتیوم در شیلی، فلامینگوها را تهدید می کند. ارتفاعات آند در آمریکای جنوبی، جایی که شیلی، آرژانتین و بولیوی به هم وصل می شوند که به عنوان "مثلث لیتیوم" نیز شناخته می شود، این منطقه حاوی بیش از نصف ذخایر جهانی فلز لیتیوم می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان مطلب با های فن تک همراه شوید.

leteum

به همین دلیل شرکت های معدنی زیادی را با تمرکز بر روی دریاچه ای در شمال شرقی شیلی به نام سالارد آتاکاما جذب خود کرده است. تخمین زده می شود که تقریباً 30 درصد از لیتیوم شناخته شده جهان در این قسمت از جهان قرار دارد.
letum
شکل 1 مثلث لیتیوم
هر چند باتری های برقی لیتیوم دارای محبوبیت زیادی می باشد اما هزینه بالایی هم در بر دارد. یک مطالعه جدید نشان داده که عملیات معدن کاری در اطراف دریاچه با کاهش دو گونه فلامینگو در معرض تهدید ساکن در این نواحی ارتباط مستقیمی دارد.


استخراج لیتیوم تشنه آب است


ارتفاعات آند احتمالا یکی از خشک ‌ترین مکان‌های زمین محسوب می شود، اما شامل دریاچه‌های بزرگ نمکی مانند سالار د آتاکاما است. به لطف این موارد، این منطقه سرشار از آب های زیرزمینی شور است که به آن آب نمک می گویند، جایی که لیتیوم در آن یافت می شود. موضوع این است که بر اساس این مطالعه، تولید یک تن لیتیوم تقریباً به 400000 لیتر آب نیاز دارد. به همین دلیل شرکت های معدنی آب موجود را برای استخراج لیتیوم پمپاژ و تبخیر می کنند.


1440x810 cmsv2 bdfbbfd3 60b3 521c b568 23359b060381 6444452 1200x675
شکل 2 حوضچه های لیتیومی که آب را از زمین پمپاژ می شود.
در طی چند هفته، خورشید و باد بسیاری از آب و ناخالصی ها را تبخیر کرده و غلظت بالایی از لیتیوم و سایر مواد شیمیایی را بر جای می گذارند. این فرآیند اکوسیستم دریاچه های مجاور را که فلامینگوها از آن آب می خورند و زندگی می کنند، به طور نگران کننده ای کوچک می کند. به عنوان مثال، در سالار د آتاکاما، تخمین زده می شود که بیش از 1700 لیتر آب نمک سرشار از لیتیوم در هر ثانیه از زمین پمپاژ می شود.
با عقب نشینی آب و کاهش میزان آن، دریاچه ها شورتر می شوند، که می تواند بر موجودات آبی که فلامینگوها می خورند تأثیر مستقیمی بگذارد یا حتی آن ها را از بین ببرد. بدون غذای کافی، پرندگان کمتر تولید مثل کرده و به جاهای دیگر پرواز می‌کنند یا از گرسنگی می‌میرند.


نتایج تحقیقات برای فلامینگوها

محققان دریافتند که جمعیت فلامینگوها در سالار د آتاکاما بین سال‌های 2002 تا 2013 بین 10 تا 12 درصد کاهش یافته است (سال‌های اخیر با داده‌های معتبر) و این کاهش را با افزایش استخراج لیتیوم در آن سال‌ها مرتبط می‌دانند، زیرا در طول ماه‌های زمستان افت 11 درصدی در سطح آب دریاچه مشاهده شد. محققان در ادامه اضافه کردند که ممکن است «سر و صدا و ترافیک وسایل نقلیه» ناشی از عملیات معدن‌ کاری بر پرندگان تأثیر منفی بگذارد.

flamingos gb4077502e 1280

چرا باید از طبیعت محافظت کنیم

فلامینگوها فقط برای نگاه کردن زیبا نیستند. آنها در واقع در اکوسیستم های دریاچه آب نمک و به ویژه برای سالار د آتاکاما نقش حیاتی دارند. طبق این مطالعه، فلامینگوها در دسته چرندگان جای می گیرند و بیشتر وقت خود را صرف جویدن موجودات کوچک از پایین ترین زنجیره غذایی می کنند که به تعادل اکوسیستم کمک می کند. آنها علاوه بر آن معیارسلامت دریاچه به حساب می آیند، به این معنی که اگر آنها نتوانند زنده بمانند، هیچ گونه پرنده دیگری نیز نمی تواند زنده بماند.
علاوه بر این، بسیاری از جوامع محلی در منطقه برای گردشگری به آن پرندگان وابسته هستند. اما یک خبر خوب در اینجا وجود دارد: جمعیت فلامینگو در منطقه بزرگتراز مثلث لیتیوم کاهش نیافته است. با این که استخراج معدن در دریاچه آتاکاما پرندگان را تهدید می‌کند، دریاچه‌های دیگر همچنان می‌توانند از آن‌ها حمایت کنند، و حتی از ضرر و زیان در جاهای دیگر محافظت کنند. این تحقیق نشان می‌دهد که عملیات استخراج کمتر گسترش یافته و از تأثیر جغرافیایی آن بکاهند.
اما راه حل...
بر کسی پوشیده نیست که رونق تقاضای لیتیوم تأثیر منفی بر حیات وحش و تنوع زیستی داشته است. به جای کاهش تلفات، صنعت باید بر روی روش‌های استخراج معدنی پایدارتر یا بهتر از آن روی بازیافت لیتیوم تمرکز کند. اگر به مواد نیاز داریم، حداقل کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که مطمئن شویم به امن‌ترین و سبزترین راه ممکن به دست آمده است.


چاپ