فضاهای سبز شهری نمی توانند بر تغییرات آب و هوایی غلبه کنند

همه پارک ها و آب و هوای شهر یکسان نیستند و فضای سبز نمی تواند به یک اندازه در تغییرات آب و هوا تاثیر گذار باشد.

برای اینکه یک دنیای سرسبز و زبیاتری داشته باشیم، گاهی اوقات فقط باید به فضاهای سبز رسیدگی کنیم. این امر به ویژه در شهرها صدق می‌کند، جایی که آگاهی فزاینده ای وجود دارد که افزودن فضای سبز برای توسعه مکان های سالم و پایدار برای زندگی ضروری است.
دایان پاتاکی، مدیر دانشکده پایداری در دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: «در حال حاضر علاقه‌های زیادی به طبیعت و شهرها وجود دارد. ما یک ارتباط عاطفی و معنوی با طبیعت داریم. بنابراین این حس وجود دارد که وقتی انسان ها از طبیعت جدا می شوند، برای ما خوب نیست.»
و در حالی که مزایای بالقوه زیادی برای داشتن فضای سبز بیشتر در مناطق پرجمعیت وجود دارد، همه پارک‌ها و جنگل‌های شهری یکسان ایجاد نمی‌شوند. در واقع، برخی از این پروژه‌ها پیامدهای منفی بر روی افرادی که قرار است از آنها حمایت کنند، داشته است.
یک فضای سبز سالم و انعطاف پذیر باید اندازه مناسبی داشته باشد و متناسب با آب و هوای منطقه باشد. آرایش و زیبایی حیات وحش نیز اهمیت دارد، همانطور که چیدمان و اهداف ساخت آن نیز اهمیت دارد. اگر به خوبی برنامه ریزی شود، فضاهای سبز شهری می توانند در برابر تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست تاثیرگذار باشند. اما اغلب باید با برنامه ریزی کامل این موضوع مطرح شود.

mashhad green space

مزایای فضای سبز شهری
فضای سبز شهری که از پارک های چمن دار گرفته تا مناطق ساحلی و باغ های خصوصی را پوشش می دهد، تعدادی از مزایای ظاهری که هم برای مردم و هم برای کره زمین دارد. برای سلامت انسان، قرار گرفتن در اطراف فضای سبز بیشتر می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد، فعالیت بدنی را افزایش دهد، آلودگی صوتی و هوا را کاهش دهد و سلامت روان را تقویت کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که وقتی فضاهای سبز محلی تنوع زیستی دارند، می توانند مزایای روانی را حتی بیشتر تقویت کنند. در یک مطالعه، «راهروهای سبز» که به گیاهان و حیوانات اجازه می‌دهد آزادانه در شهر جینان چین جریان داشته باشند، به حفظ تنوع زیستی در میان میلیون‌ها موجودات زنده که در آن سکونت دارند کمک کردند.
اگر سیل در یکی از شهرهای ایالات متحده رخ بدهد فضاهای سبز شهری می توانند فشاری را که سیل وارد می‌کندرا کمتر کنند
چه چیزی باعث ایجاد فضاهای سبز شهری موثر می شود
فضاهای سبز مهم هستند این موضوع را نمی توان انکار کرد. اما آیا کاشتن چند درخت می تواند از کل جوامع در برابر جزایر گرمایی و آلودگی آب طوفان (سیل) محافظت کند؟ حداقل نه در همان زمان.
مارک کاتبرت، محقق علوم زیست محیطی در دانشگاه کاردیف، 175 فضای سبز را طی 15 سال بررسی کرد و دریافت که بسته به آب و هوای منطقه، فضاهای سبز شهری ممکن است مناسب نباشند.«ما متوجه شدیم که سبز شدن شهری برای کاهش رواناب در محیط‌های خشک‌تر و محدودتر از آب بهترین روش است ، در حالی که در آب‌وهوای مرطوب‌تر و با انرژی محدود، خنک‌سازی به احتمال زیاد مزیت قوی‌تری دارد.» کاتبرت می گوید. به دلیل این رابطه معکوس بین عملکرد حرارتی یا هیدرولوژیکی سبز شدن با اقلیم، استراتژی‌های متداول سبزسازی شهری نمی‌توانند عملکرد بالایی را به طور همزمان در اکثر شهرهای جهان ارائه دهند.
به یک معنا، مزایای یک فضای سبز تا حد زیادی بستگی به محیط آن دارد. به عنوان مثال، کاتبرت توضیح می دهد که اگر مواد آنها (مخصوصاً فسفر) به محیط نفوذ کند، ممکن است بام های سبز در آب و هوای بارانی خاص، منابع آب را خراب کنند.
در همین حال، پارک ها مورد جداگانه ای هستند: اندازه و زیبایی آنها همه تفاوت را ایجاد می کنند. خدمات اکوسیستمی مانند ترسیب کربن{ به روند ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان گفته می‌شود.}، پراکندگی بذر، کنترل فرسایش، تصفیه آب و هوا، و کیفیت بهتر زیستگاه، همگی بر اساس آنچه کاشته می‌شود، متفاوت هستند.
پوشش بخشیدن به درخت یکی دیگر از معیارهایی است که باید در نظر گرفته شود. یک سایبان متراکم تر می تواند کربن بیشتری را جذب کند که در نهایت سطح دی اکسید کربن را در اتمسفر پایین می آورد. درختان بومی اغلب اولین انتخاب برای فضاهای سبز هستند، زیرا آنها به خوبی کربن را مکیده، و از خاک تغذیه می کنند و از مجموعه ای از حیات وحش استقبال می کنند.
کریس هاسال، دانشیار زیست‌شناسی در دانشگاه لیدز می‌گوید: برنامه‌ریزان شهری نیز نباید هنگام ایجاد فضاهای سبز جدید کوتاهی کنند. در حالی که یک قسمت از سایه می تواند برای خنک نگه داشتن مردم در فضای زیبا منتظر اتوبوس مناسب باشد، شهرها باید برای حداکثر پتانسیل بیشتر تلاش کنند. او می‌گوید: «فضای سبز باید یک هکتار به بالا باشد تا تأثیرات زیست‌محیطی معنی‌داری داشته باشد.»
یک فضای سبز جدید و زیبا میتواند این پتانسیل را داشته باشد، که افراد را هیجان زده و انگیزه دهد، حتی قبل از اینکه آنها از برنامه دقیق اطلاع داشته باشند. اما اصلاح آب و هوا نیاز به چیزی بیش از کاشت چند درخت یا ساختن یک پارک کوچک جدید در یک محله دارد.

فراموش نکنیم برای پایدار کردن یک شهر بیش از یک تکه رنگ سبز لازم است.
های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ