تامین سوخت کشتی های از زباله های پلاستیکی دریا

کشتی‌ها می‌توانند با تبدیل پلاستیک دریایی به سوخت، اقیانوس را تمیز کرده و انرژی لازم برای سوخت خود را نیز تامین کنند.

پاکسازی آلودگی پلاستیکی دریایی انرژی بر است – اما محققان راه حلی یافته اند که کشتی‌ها بتوانند پلاستیکی را که جمع‌آوری می‌کنند به سوخت تبدیل کرده، و یک عملیات پاکسازی خودپایه ایجاد کنند.
کشتی‌های مجهز به ویژه می‌توانند پلاستیک را از اقیانوس فیلتر کرده و آن را به سوختی تبدیل کنند که نه تنها انرژی لازم برای تبدیل، بلکه برای راندن کشتی را نیز فراهم می‌کند و یک عملیات پاکسازی خودپایه ایجاد می‌کند.
سالانه 12.7 میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس ها می شود و در نهایت به ذرات ریز تبدیل می شود که می توانند وارد زنجیره غذایی شوند. با این تفاسیر تلاش‌های پاکسازی کنونی از کشتی‌هایی استفاده می‌کنند که پلاستیک را قبل از بازگشت به بندر، اغلب هزاران کیلومتر دورتر، جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند تا زباله‌ها را تخلیه و سوخت‌گیری کنند. هرچند این زمان بر است و از سوخت فسیلی زیادی استفاده می کند.

PRI 207419088

اما مایکل تیمکو از موسسه پلی تکنیک Worcester، ماساچوست، و همکارانش معتقدند که این پلاستیک را می توان در کشتی در دریا با استفاده از مایع سازی هیدروترمال به سوخت تبدیل کرد. این شامل تجزیه مواد به پلیمرهای تشکیل دهنده در دمای تا 550 درجه سانتیگراد و فشار 27500 کیلو پاسکال است. آنها بر این باورند که می توان سوخت کافی از پلاستیک برای حفظ فرآیند تبدیل، نیرورسانی به کشتی و حتی ذخیره اضافی از پلاستیک ایجاد کرد.
تیمکو می‌گوید:« که مدل‌سازی تیمش نشان می‌دهد در اقیانوس بزرگ آرام آنقدر زباله پلاستیکی انباشته شده که می توان سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن پلاستیک را به سوخت تبدیل کرد. حتی در کمترین تراکم تخمین زده نیز یک کشتی می‌تواند برای برداشت پلاستیک به صورت مستقل عمل کرده و حتی سوخت اضافی برای بازگشت به بندر را نیز داشته باشد.»
سوزاندن سوخت ایجاد شده باعث انتشار کربن می شود، اما این گازها به میزان قابل توجهی کمتر از انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به کشتی های سنتی است که پلاستیک را جمع آوری کرده و آن را برای بازیافت به بندر می برد.

های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ