اینتل کارخانه ساخت تراشه در ایتالیا را متوقف کرد!

اینتل به نظر می رسد احداث یک کارخانه تراشه سازی دیگر را هم متوقف کرده است.

اینتل تراشه ساز

اینتل دو سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه مونتاژ تراشه های پیشرفته در ایتالیا احداث کند. اما حالا بزرگترین سازنده تراشه آمریکا احداث این پروژه را به طور کامل متوقف کرده است. این خبر را هم وزیر صنعت ایتالیا تایید کرد.

فوریه سال 2022 اینتل از برنامه خود برای احداث سه کارخانه تراشه سازی در کشورهای آلمان، فرانسه و ایتالیا پرده برداشت. یک ماه بعد دولت ایتالیا 4.5 میلیارد دلار یارانه برای احداث چنین کارخانه ای اختصاص داد. این بودجه جدای از یارانه ای بود که طبق قانون تراشه اتحادیه اروپا به این شرکت تعلق می گرفت. از بین این سه کشور به نظر می رسد فقط پروژه ساخت کارخانه در آلمان طبق برنامه پیش می رود.

آدولفو اورسو، وزیر صنعت ایتالیا در جلسه مطبوعاتی گفت:"اینتل سرمایه گذاری های خود را در فرانسه و ایتالیا در مقایسه با آلمان به تعویق انداخته یا به طور کامل متوقف کرده است." وزیر صنعت عقیده دارد باید مسیر را برای بازگشت اینتل باز نگه داشت. ایتالیا علاقه زیادی به سرمایه گذاری اینتل و احداث کارخانه مونتاژ و بسته بندی تراشه داشت. این کارخانه می توانست فرصت های شغلی زیادی را ایجاد کند و در نهایت باعث رونق بخش اقتصادی در این کشور شود.

البته به گفته Urso، اینتل تنها تراشه سازی نیست که علاقه مند به سرمایه گذاری در ایتالیاست. اوایل این هفته شرکت تراشه سازی Silicon Box سنگاپور اعلام کرد که قصد دارد یک کارخانه جدید در شمال این کشور به ارزش 3.5 میلیارد دلار احداث کند. این کارخانه به صورت مستقیم می تواند 1600 شغل ایجاد کند. اورسو مدعی است این سرمایه گذاری خارجی فقط یکی از نمونه هایی

با این حال، Urso همچنین تصریح کرد که چندین بازیکن نیمه هادی دیگر علاقه مند به توسعه امکانات در ایتالیا هستند. برای مثال، در اوایل هفته، Silicon Box سنگاپور سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری در یک کارخانه جدید در شمال ایتالیا را اعلام کرد که 1600 شغل جدید مستقیم ایجاد می کند. اورسو به خبرنگاران گفت که این سرمایه‌گذاری خارجی بزرگ، فقط یکی از چندین سرمایه‌گذاری در چند ماه آینده خواهد بود.

وزیر صنعت نام بازیگران دیگر در صنعت نیمه هادی را که علاقه مند به سرمایه گذاری در رم هستند را فاش نکرد. اما گفت که دولت فعلی در ماه گذشته جلساتی را هم با تراشه سازان تایوانی داشته است. intel هنوز در مورد علت اصلی توقف این پروژه یا به تعلیق افتادن احداث کارخانه در فرانسه توضیحی ارائه نداد.

فرانسه هم مثل رم دل خود را صابون زده بود که بتواند با احداث کارخانه جدید به قطب تراشه در سراسر اتحادیه اروپا تبدیل شود. البته کارخانه پاریس بیشتر قرار بود به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه نیمه هادی شناخته شود. اما به نظر می رسد آلمان برنده این تورنمت شد. پروژه احداث طبق برنامه ریزی دولت آلمان پیشرفت زیادی داشته است. این سازنده برنامه‌هایی را برای سایت چند میلیاردی خود در نزدیکی شهر ماگدبورگ آلمان در اوایل ماه جاری منتشر کرد. طبق برنامه ریزی های انجام شده، کارخانه Fab 29.1 و Fab 29.2 تا سه ماهه چهارم سال 2027 آماده تولید می شود.


چاپ