ساخت بزرگترین نیروگاه شناور خورشیدی جهان شروع شد!

نیروگاه های شناور خورشیدی محدودیت های نیروگاه های زمینی را ندارند و در مکان های آفتابی نور بیشتری را جذب خواهند کرد.

نیروگاه خورشیدی

شرکت هلندی Solar Duck مراحل ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی شناور جهان را با ظرفیت تولید 5 مگاوات آغاز کرده است. تمامی مراحل طراحی، ساخت و نمایش این تاسیسات عظیم به صورت مدولار انجام خواهد شد.

کشورها به دنبال حذف تدریجی سوخت های فسیلی هستند. یکی از منابعی که می توان به عنوان سوخت جایگزین  استفاده کرد انرژی های خورشیدی و بادی است. انرژی های تجدیدپذیر هزینه مصرف برق را تا حد زیادی کاهش می دهند. اما احداث نیروگاه های خورشیدی و بادی به زمین های زیادی نیاز دارد تا بتواند نیروی برق بیشتری را تولید کند. اما مسئله اینجاست که وسعت خشکی ها روی کره زمین کمتر از آبهاست! ما از همین مساحت محدود خشکی برای احداث منازل، کارخانه ها و زمین های کشاورزی استفاده می کنیم.

دانشمندان از مدتها قبل به دنبال راه حلی برای این مشکل بودند. به عنوان نمونه: نیروگاه های بادی را به سکوهای فراساحلی منتقل کردند تا بتوانند با توربین های بزرگتر و بیشترین سرعت باد، مقادیر بیشتری از انرژی پاک تولید کنند. حالا باید مزارع خورشیدی به فراساحل منتقل کرد. مزارع خورشیدی شناور درست مانند خشکی، معماری شلوغ و محدودی دارند.

نیروگاه خورشیدی در رودخانه
پوشاندن کانال‌های رودخانه با پنل‌های خورشیدی در مناطق کم آب می‌تواند ایده‌ای خوبی باشد. اما باید بدانید که تمام رودخانه‌ها و دریاچه‌های جهان فقط 0.2 درصد از سطح زمین را اشغال می‌کنند. در ضمن ما از رودخانه‌ها برای حمل و نقل های داخلی استفاده می کنیم. بنابراین نصب پنل‌های خورشیدی در رودخانه می‌تواند با سیستم‌های موجود تداخل ایجاد کند. پس راه حل چیست؟! 71 درصد از سطح سیاره ما با آب پوشیده شده است. این مطلب می تواند فرصتی برای ساختن یک نیروگاه انرژی خورشیدی برای ما فراهم کند. درست مانند کاری که شرکت هلندی قصد دارد در منطقه "کمربند خورشید" انجام دهد. چه مناطقی از جهان در کمربند خورشید قرار دارند؟ مناطقی مثل دریای کارائیب، ژاپن، کره جنوبی و حتی عمان خیلی آفتاب گیر هستند اما، باد کمی معمولا در این مناطق می وزد. به همین علت، احداث نیروگاه خورشیدی شناور نسبت به نیروگاه بادی در این منطقه گزینه بهتری است.

نیروگاه خورشیدی طراحی

احداث چنین نیروگاه هایی می تواند به کشورها کمک کند وابستگی خود را به گازوئیل یا گاز طبیعی کاهش دهند و در نهایت انتشار کربن را به صفر برسانند. SolarDuck برای احداث نیروگاه جدید حدود 8.4 میلیون یورو بودجه در نظر گرفته است. قبل از شروع ساخت این تاسیسات، ابتدا کنسرسیومی به نام Nautical SUNRISE با هدف تحقیقات در مورد اجزای مختلف پروژه راه اندازی خواهد شد. هدف از انجام این تحقیقات اطمینان از قابلیت اطمینان، بقا، پایداری الکتریکی و بازده نیروگاه خورشیدی شناور است.

علاوه براین، کنسرسیوم عوامل دیگری مانند تأثیرات زیست محیطی، چرخه عمر کامل و دایره ای بودن سیستم های OFS را مورد بررسی قرار می دهد. البته تحقیقات آنها فقط محدود به همین نیروگاه نمی شود بلکه، نسل بعدی نیروگاه های برق را هم در بر می گیرد. Don Hoogendoorn، مدیر ارشد فناوری SolarDuck در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت:« این پروژه به شرکت اجازه می دهد مرزهای محیطی طراحی را پشت سر بگذارد و به درک عمیقی از اکولوژیکی و قابلیت اطمینان طرح دست پیدا کند.»


چاپ