راه حل سنگاپور برای هوای پاک: کربن زدایی از اقیانوس!

سنگاپور قصد دارد بزرگترین کارخانه پاکسازی کربن از اقیانوس را در جهان راه اندازی کند.

تغییرات آب و هوایی کارخانه پاکسازی کربن از اقیانوس

کارخانه 1 Equatic- قرار است تا 18 ماه آینده در دو فاز ساخته شود. این کارخانه در واقع، بزرگترین کارخانه کربن زدایی از اقیانوس در جهان به حساب می آید. دانشگاه کالیفرنیا با همکاری استارتاپ Equatic که توسط محققان این دانشگاه راه اندازی شد، مسئولیت ساخت کارخانه Equatic-1 را در سنگاپور بعهده دارند. احداث چنین کارخانه عظیمی به بودجه ای بالغ بر 20 میلیون دلار نیاز دارد. قرار است این بودجه را آژانس ملی آب سنگاپور(PUB)، مرکز ملی تحقیقات(NRF) و موسسه مدیریت کربن دانشگاه کالیفرنیا(ICM) تامین کنند. با راه اندازی کارخانه جدید به طور میانگین روزانه 10 تن دی اکسید کربن از اقیانوس پاکسازی خواهد شد.


مرحله اول این کارخانه در ماه مارس راه اندازی می‌شود و تا پایان سال 2024 روزانه حدود 1 تن دی‌اکسید‌کربن را از اقیانوس حذف خواهد کرد. 1 Equatic- از فناوری پیشرفته ای برای حذف دی‌اکسید‌کربن از آب اقیانوس استفاده می‌کند. این فناوری برخلاف روش‌های مرسوم، با کمک الکترولیز، عبور جریان از آب دریا و یک سری واکنش های شیمیایی گاز دی اکسید کربن موجود در آب را جداسازی می کند. بعد از جداسازی، کربن حاصل تبدیل به یک ماده جامد حاوی کلسیم و منیزم می شود. دوام ماده جدید بسیار بالاست و به حداقل 10 هزار سال می رسد.

این کارخانه علاوه بر حذف دی‌اکسید‌کربن، روزانه 300 کیلوگرم هیدروژن نیز تولید می‌کند. هیدروژن یک سوخت پاک است که می‌تواند از آن برای تولید برق و گرما استفاده کرد. aurav Sant، بنیانگذار استارتاپ Equatic از آژانس PUB و مرکزNRF برای حمایت هایشان از این پروژه تشکر کرد و گفت: "این پروژه در واقع یک مشارکت در سطح جهانی برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است."

مقابله با تغییرات آب و هوایی به راه‌حل‌های جسورانه و عملی در سطح وسیع تری نیاز دارد. در حال حاضر، Equatic با ارائه فناوری‌های نوآورانه برای حذف کربن از اقیانوس در این مسیر پیشرو است. مدیرعامل Equatic در ادامه صحبت های خود گفت:"ما خیلی خوش شانس هستیم که این پروژه را با همکاری شرکای خود در سنگاپور انجام می دهیم. نتایج موفقیت آمیز Equatic از سال 2023 در لس آنجلس و سنگاپور آغاز شد و حالا با گذشت فقط دو سال از انجام آن، به شهرت جهانی رسید."

مجله تایم از این پروژه به عنوان یکی از بهترین اختراع های سال 2023 یاد کرد. مجله Popular Science هم آن را در لیست 50 نوآوری برتر جهان در سال گذشته قرار داد. اگر بخواهیم در مقیاس جهانی به آن نگاه کنیم، این کارخانه می تواند دی اکسید کربنی که سالانه 850 نفر منتشر می کنند را حذف کند. طبق برنامه ریزی های انجام شده، این کارخانه قابلیت جذب 110 هزار تن دی اکسید کربن را در سال دارد که معادل انتشار سالانه بیش از 20 هزار نفر است.

آژانس ملی آب سنگاپور امیدوار است از سال 2024 تا پنج سال آینده بتواند با جایگزینی، کاهش و حذف انتشار کربن به انتشار خالص صفر برسد. چی منگ پانگ، مدیر ارشد مهندسی و فناوری PUB، می‌گوید: "ما خوشحالیم که همکاری خود را با دانشگاه UCLA و استارتاپ Equatic برای توسعه راه حلی که با کارخانه نمک زدایی PUB هم افزایی داشته باشد، ادامه دهیم."

PUB معتقد است که همکاری بین دانشگاه، بخش خصوصی و دولت برای مقابله با چالش‌های پیچیده ناشی از تغییرات آب و هوا ضروری است. Equatic-1 به صورت یک سیستم مدولار طراحی شده است. این رویکرد علاوه بر این که امکان گسترش سریع را فراهم می کند ، خطرات احتمالی را در مقایسه با فناوری های مرسوم کاهش می دهد. سیستم 1Equatic- از آندهای انتخابی استفاده می‌کند که با پشتیبانی آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته آژانس انرژی (ARPA-E) وزارت انرژی ایالات متحده ساخته شده اند. این آندها منحصر به فرد هستند و قابلیت های مفید زیادی دارد که عبارتند از:

تولید اکسیژن: آندها اکسیژن تولید می‌کنند و با انجام این کار، به تصفیه آب دریا کمک می‌کند.
حذف کلر: آندها محصولات جانبی ناخواسته کلر را در طول الکترولیز از آب دریا پاکسازی می‌کنند.

سئوال اینجاست: کربن جامد حاصل از پاکسازی چه می شود؟! این کربن ها توسط شرکت های دیگر خریداری می شود و درآمد حاصل از آن بین شرکای پروژه تقسیم می شود. استارتاپ Equatic در حال حاضر با چند شرکت مختلف از جمله بوئینگ برای خرید این کربن های جامد به توافق رسیده است.


چاپ