پیشرفته ترین زیردریایی رادارگریز ژاپن رونمایی شد!

ژاپن به تازگی از پیشرفته ترین زیردریایی رادارگریز خود با نام " Hakugei" رونمایی کرد. بنابراین، مجموع تعداد زیردریایی های غیر هسته ای چند منظوره آن به 23 فروند رسیده است.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن 4

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از asia.nikkei ؛ ژاپن در طی چند سال اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه تسلیحات جنگی کرده است. در حال حاضر هم بی سر وصدا مشغول ارتقا قابلیت های زیردریایی خود می باشد. Hakugei یکی از رادارگریزترین زیردریایی های جهان شناخته می شود. شرکت صنایع سنگین کاوازاکی مسئولیت ساخت این قایق دریایی را به سفارش وزارت دفاع ژاپن بعهده داشت. این دومین زیردریایی جدید با موتور دوگانه سوز دیزلی-الکتریکی در کلاس تایگی است. یکی از قابلیت های مهم آن، وجود باتری های لیتیومی است که به کشتی امکان حضور بیشتر در عملیات های دریایی را می دهد. این زیردریایی دیزلی-الکتریکی مثل یک خودروی هیبریدی(خودروهای دوگانه سوز) کار می کند. بنابراین، زمانی که موتور دیزلی روشن است نیروها می توانند موتور الکتریکی آن را شارژ کنند. فرقی که این زیر دریایی با زیردریایی های هسته ای دارند در این است که زیردریایی های هسته ای نمی توانند راکتورهای خود را خاموش کنند اما، هاکوگی زمانی که موتور الکتریکی آن روشن باشد تقریبا بی صداست.

زیردریایی غیرهسته ای ژاپن 1

قابلیت بی صدا ماندن در زیر آب به ژاپن برتری بیشتری نسبت به زیردریایی های چینی می دهد. نیروی دریایی ایالات متحده از زیردریایی های ژاپن درخواست کردند در صورت وقوع جنگ بین تایوان و چین، در دریای چین شرقی و ژاپن کمین کنند تا از نفوذ زیردریایی های چینی به اقیانوس آرام جلوگیری کنند. تحلیگران نظامی معتقدند محدود کردن قدرت مانور کشتی های چینی یکی از راه هایی است که ژاپن می تواند به ارتش ایالات متحده در جنگ های احتمالی آینده کمک کند.

در حال حاضر، ژاپن تنها کشوری است که توانست باتری های لیتیوم یونی را در زیردریایی ها نصب کند. تا این لحظه، چهار زیردریایی این کشور که شامل دو زیر دریایی از کلاس "تایگی" و دو زیر دریایی از کلاس "سوریو" می شوند، در موتورخانه خود به باتری های لیتیوم یونی مجهز هستند. شرکت GS Yuasa سازنده باتری های یونی در مورد باتری های جدید گفت:"باتری های لیتیوم یونی نسبت به باتری های موجود سریع تر شارژ می شوند و علاوه بر این، نرخ تخلیه باتری و تراکم انرژی در آنها بالاست. همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا زیردریایی بتواند زمان طولانی تری در زیر آب بماند و از طرف دیگر به مخفی ماندن آن نیز کمک می کند. جنس بدنه هاکوگی از فولاد قوی ساخته شده است و بنابراین می تواند به راحتی در برابر فشار آب دوام بیاورد. "

زیردریایی غیر هسته ای ژاپن 2

وزارت دفاع برای ساخت این زیردریایی حدود 72 میلیارد ین (550 میلیون دلار) هزینه کرد. هاکوگی"" به معنای "نهنگ سفید" است و قرار است به پایگاه نیروی دریایی هیروشیما ملحق شود. این قایق جایگزین زیردریایی " Oyashio" می شود که اوایل امسال پس از 25 سال خدمت از رده خارج شد.

Collin Koh، محقق دانشکده مطالعات بین المللی S. Rajaratnam سنگاپور در مورد فناوری به کار رفته در این قایق می گوید:" باتری لیتیوم یونی نه تنها باعث حضور طولانی تر قایق در اعماق آب های دریا می شود بلکه، به آن قدرت و سرعت آتش بیشتری هم در زیر آب می دهد. نیروهای ویژه دریایی ژاپن برای بهبود کمیت و کیفیت تجهیزات زیردریایی خود در مقایسه با ناوگان دریایی چین تحت فشار زیادی قرار دارد. در گذشته، ناوگان زیردریایی ژاپن اندازه های کوچک‌تری داشتند اما از نظر کیفی نسبت به قایق‌های چینی قدیمی‌تر در آن زمان مانند زیردریایی مینگ، برتری بیشتری داشتند.».

البته چین هم بیکار ننشسته است. نیروی دریایی این کشور در حال توسعه قابلیت های خود در بخش زیردریایی ها هستند. به عنوان مثال: طراحی یک سیستم تهویه که می تواند در زیر آب اکسیژن تولید کند تا به عنوان سوخت در موتور دیزل استفاده شود. در حال حاضر، هم روی باتری های لیتیومی تمرکز کرده است تا بتواند به عنوان سوخت زیردریایی از آن استفاده کند.

زیردریایی غیر هسته ای ژاپن 3

تام شوگارت، افسر سابق نیروی دریایی ایالات متحده در مورد این فناوری می گوید:"سرعت بیشتر به یک زیردریایی کمک می کند تا از تیرس اژدرهای ضد دریایی فرار کند. ارتفاع زیاد در کنار سرعت آن باعث افزایش سرعت و خارج شدن از محدوده شلیک اژدر می شود. در نهایت قبل از اینکه اژدر بتواند به زیردریایی اصابت کند در این تعقیب و گریز سوخت آن نمی شود. "

طبق پیش بینی کارشناسان نظامی آمریکا، طول عمر زیردریایی های ژاپن در سالهای اخیر از 22 سال به 30 سال افزایش یافته است. Koh معتقد است نیروی ویژه ژاپن(JMSDF) برای حفظ وضعیت موجود نیروی کافی ندارد. از طرف دیگر کاهش جمعیت ژاپن باعث شده است مرکز JMSDF برای جذب نیرو با مشکل مواجه شود به همین علت، با گسترش ناوگان زیردریایی موافق نیست. وضعیت در JMSDF به جایی رسیده است که این مرکز مجبور به جذب نیروی زن در طی چند سال اخیر شد. در کشتی جدید یک قسمت مجزا برای ظرفیت حداکثر شش نیروی زن تعبیه شده است. معمولا تمام زیردریایی های ژاپن در کارخانه های میتسوبیشی و کاوازاکی ساخته می شوند.


چاپ