چین از قویترین تفنگ الکترومغناطیسی جهان رونمایی کرد!!

چین به تازگی یکی از قویترین تفنگ الکترومغناطیسی جهان را آزمایش کرد. طبق ادعای سازنده، این اسلحه قویترین اسلحه الکترومغناطیسی حال حاضر در دنیا محسوب می شود

قویترین سلاح الکترومغناطیسی جهان چین

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساوت چاینا مورنینگ پست(SCMP)؛ نیروی دریایی چین اسلحه الکترومغناطیسی قدرتمندی ساخته است که می تواند گلوله های 274 پوندی را با بیش از نصف سرعت صوت پرتاب کند. اما، فرق تفنگ های نسل جدید با تفنگ های معمولی در چیست؟!
تفنگ های الکترومغناطیسی یا همان تفنگ های گاوس از نیروی الکترومغناطیس برای شتاب دادن به گلوله ها استفاده می کند. اما، تفنگ های معمولی گلوله ها را از طریق از فعل و انفعالات شیمیایی پرتاب می کند. طبق گزارش SCMP این تفنگ می تواند گلوله هایی را به وزن274 پوند(124 کیلوگرمی) را در کمتر از 0.05 ثانیه با سرعت 435 مایل در ساعت(700 کیلومتر در ساعت) به سمت هدف پرتاب کند. گلوله توپخانه های معمولی عمدتاً با سرعت حدود 2,237 مایل در ساعت (1 کیلومتر در ساعت) حرکت می کنند.

نسل آینده سلاح های جنگی

اگر گزارش ها صحت داشته باشند، این بزرگترین گلوله پرتاب شده یک تفنگ گاوس تا به امروز خواهد بود. چین مشخصات دقیق این تفنگ را محرمانه نگه داشته است. اما، پرتابه هایی با چنین سرعتی می تواند به راحتی از فاصله چند کیلومتری به هدف اصابت کنند.

پرتابه در تفنگ گاوس زمان پرتاب در مرکز سیم پیچ باقی می ماند تا از تماس با دیواره لوله تفنگ جلوگیری کند و در عین حال امکان شلیک سریع و پشت سر هم را فراهم کند. اسلحه های الکترومغناطیسی به چند دلیل می توانند انقلابی در صنعت سلاح های جنگی ایجاد کنند. سرعت بالا و عملکرد دقیق آن به اسلحه قدرت تخریب بیشتری می دهد. البته، می توان از آنها برای پرتاب موشک یا ارسال ماهواره به فضا هم استفاده کرد.

البته فقط چین نیست که به این فناوری دست پیدا کرده است. ایالات متحده هم یک خمپاره انداز الکترومغناطیسی با کالیبر 120 میلی متری را در آزمایشگاه ملی ساندیا آزمایش کرد. این خمپاره انداز می تواند گلوله هایی به وزن 40 پوند(18 کیلوگرم) را به سمت هدف پرتاب کند. اما، اسحله چینی برد و سرعتی که قادر است طی کند بسیار بیشتر از مدل آمریکایی است. این اسلحه را تیم سازنده چینی به رهبری پرفسور Guan Xiaocun از دانشگاه مهندسی نیروی دریایی ساخته اند. سرعت پرتاب بالاتر، هزینه پایین پرتاب و زمان آماده سازی کوتاه تر از مزایای تفنگ جدید چینی است.

نتایج این آزمایش پرفسور گوان و تیم تحقیقاتی او ماه جاری در مجله معتبر Transactions of China Electrotechnical Society منتشر شد. او در مورد تفنگ گاوس جدید می گوید: «این اسلحه پتانسیل می تواند انقلابی در سرعت، برد، قدرت، دقت، ایمنی، انعطاف‌پذیری و قابلیت اطمینان سلاح های جنگی ایجاد کند. کاربرد تفنگ ما فقط محدود به جنگ نمی شود بلکه، این پتانسیل را دارد که بتوان از آن در پرتاب ماهواره های نزدیک به زمین و موشک های پرسرعت استفاده کرد."

ارتش جمهوری خلق چین سرمایه گذاری های زیادی روی ساخت یک تفنگ الکترومغناطیسی غول پیکر انجام داده است که در مراحل آزمایش قرار دارد. طبق گفته پرفسور گوان، دانشگاه مهندسی نیروی دریایی برای ساخت این اسلحه با چالش های زیادی مواجه شد. این چالش ها در بخش های مختلفی مانند طراحی و ساخت تفنگ های کالیبر بزرگ با چگالی مغناطیسی بالا و فناوری توان پالسی فشرده وجود داشت.

به عنوان مثال: محققان در فرآیند آزمایش متوجه شدند گلوله طبق پیش بینی های مدل کامپیوتری رفتار نمی کند. نیروی الکترومغناطیسی قوی موجود در انتهای گلوله باعث منحرف شدن گلوله از مسیر و برخورد آن با دیواره داخلی سیم پیچ محرک می شد. برخورد با دیواره، شتاب گلوله را هم دچار نوسان می کرد. اما، خوشبختانه تیم توانست بر همه این چالش ها غلبه کند.

طبق ادعای گوان، تفنگ های قویتر می توانند گلوله هایی با سرعت 2237 مایل در ساعت (3600 کیلومتر در ساعت) پرتاب کنند و قدرت تخریب آن را تا بیش از 62 مایل(100 کیلومتر) افزایش دهد.


چاپ