ساخت باتری حرارتی با قابلیت نامحدود!!

محققان دانشگاه MIT موفق شدند باتری حرارتی ارزان قیمت با قابلیت استفاده نامحدود بسازند.

باتری حرارتی

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک؛ در ساخت این باتری های حرارتی از بلوک های کربنی استفاده شده است که می تواند ساخت آنها را ارزان تر تمام کند. دیوید بیرمن و جردن کرنز از فارغ‌التحصیلان MIT با همکاری هم یک باتری حرارتی ساختند که به صنابع مختلف کمک می کند بتوانند به صورت شبانه روزی از انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنند. این دو محقق ده سال پیش از MIT فارغ التحصیل شدند و به طور جداگانه شرکت هایی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر تاسیس کردند. د رحال حاضر این شرکت ها ادغام شده اند و می توانند تا اوایل سال 2025 شاهد عملیاتی شدن اولین پروژه مشترک خود باشند.

در چند سال اخیر تعداد نیروگاه های انرژی خورشیدی و بادی به طرز چشم گیری افزایش یافته است. به دنبال افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت جهانی برق روند نزولی را تجربه می کند. اگر چه این خبر برای مصرف کنندگان خوشحال کننده است اما، از طرف دیگر می تواند باعث کاهش سرمایه گذاری در این بخش شود. در چنین شرایطی، معمولا عاقلانه ترین کار ذخیره انرژی مازاد است. اما یک مشکل بر سر راه این کار وجود دارد. ساخت باتری های بزرگ لیتیوم یونی به همین راحتی نیست و هزینه بالایی دارد. اینجاست که محققان MIT وارد عمل می شوند.

باتری حرارتی صنعت

تیم تحقیقاتی Bierman و Kearns در طول ده سال اخیر دوره های مختلفی را در دانشگاه گذرانده اند. آنها در این مدت تلاش می کردند راهی برای غلبه بر این مشکل پیدا کنند. استارتاپ Kearns در نهایت توانست یک راهی برای واحدهای صنعتی پیدا کند که آنها بتوانند انرژی های تجدید پذیر را جایگزین سوخت های فسیلی کنند.

از طرف دیگر، شرکت Bierman هم روی ساخت باتری هایی با بلوک های کربنی کار کرد که می تواند انرژی مازاد را برای زمان طولانی تری ذخیره کند. بلوک های کربنی قادر هستند تا دمای 2700 فارنهایت (1500 درجه سانتیگراد) را تحمل کنند. سال گذشته شرکت بیرمن به خاطر این طرح حدود 50 میلیون دلار سرمایه جذب کند و با آن توانست استارتاپ Kearns را خریداری کند. در حال حاضر، این دو استارتاپ مشغول کار روی تولید انرژی تجدیدپذیر ارزان قیمت برای واحدهای صنعتی هستند.

باتری های حرارتی چگونه کار می کند؟

باتری های حرارتی که به Antora Energy معروف هستند از فناوری ترموفتوولتائیک (TPV) برای انجام این عملیات استفاده می کند. در این باتری ها می توان انرژی را به شکل گرما یا برق ذخیره کرد. پنل های های مورد استفاده در این فرآیند شباهت زیادی به سلول های فتوولتائیک مورد استفاده در پنل های خورشیدی دارند. با این تفاوت که، پنل ها طوری تنظیم شده اند که بتواند گرمای بلوک های کربنی را جذب کرده و با آن کار کنند.

نیروگاه باتری حرارتی

باتری Antora در واقع انرژی الکتریسیته را تبدیل به انرژی گرمایی می کند و آنها را ذخیره می کند. به عنوان نمونه: زمانی که جریان باد متوقف می شود، صنایع می توانند از باتری های حرارتی برای تولید برق یا نیرو استفاده کنند. کرنز در بیانیه رسمی شرکت اعلام کرد:"ما در حال حاضر قادر هستیم با این روش، هزینه تولید انرژی را به میزان زیادی کاهش دهیم."

بلوک‌های کربنی نه تنها از لحاظ قیمت ارزان تر هستند بلکه، می توان ظرفیت آنها را با سرعت بیشتری افزایش داد. در حال حاضر شرکت سازنده اولین کارخانه تولید باتری های حرارتی Antora Energy را در کالیفرنیا راه اندازی کرده است. سلول های TPV قادرند سالانه دو مگاوات انرژی تولید کنند. طبق ادعای شرکت سازنده، این کارخانه بزرگترین مرکز تولید سلول های TPV در جهان محسوب می شود.


چاپ