مهاجرت استارتاپ های فناوری، بحران جدید اسرائیل!

اسرائیل در حال حاضر با بحران مهاجرت استارتاپ های فناوری به ایالات متحده مواجه شده است.

استارتاپ اسرائیل آمریکا

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از خبرگزاری رویترز؛ روزانه بر تعداد استارتاپ های فناوری اسرائیل که می خواهند به ایالات متحده مهاجرت کنند، اضافه می شود. افزایش این آمار می تواند آینده این کشور را با خطر جدی مواجه کند. علت اصلی این مهاجرت، اصلاحات قضایی این کشور است که باعث نگرانی سرمایه گذاران زیادی شده است. آنها معتقدند این اصلاحات می تواند نتیجه معکوس در اقتصاد این کشور بگذارد و روند مهاجرت شرکت های دانش بنیان را تشدید کند.

شاید تعداد مهاجرت شرکت های فناوری خیلی به چشم نیاید اما، فناوری 14% از مشاغل اسرائیل را تشکیل می دهد. ثبت شرکت ها یا مالکیت فکری (IP) در خارج از کشور می تواند در بخش مالیات و درنهایت، درآمد دولت تاثیر منفی بگذارد. کارآفرینان و سرمایه گذاران معتقدند به اندازه کافی برای انتقال شرکت هایشان به ایالت دلاور ایالات متحده دلیل وجود دارد. منطقه دلاور از لحاظ اقتصادی بهشت مالیاتی برای شرکت ها محسوب می شود زیرا، در آنجا نرخ مالیات شرکت بسیار پایین است و آنها دیگر مالیاتی به عنوان مالیات فروش به دولت نمی پردازند.

تعدادی از صاحبان فناوری علت اصلی این اقدام را به اصلاحات قانونی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نسبت می دهند. دولت جناح راست هدف از اصلاحات قضایی را مقابله با نفوذ بیش از حد دادگاه ها اعلام کرد اما، منتقدان این کار را تضعیف دموکراسی می دانند. یکی از این شرکت های فناوری که در حال انتقال دفتر مرکزی خود به ایالت دلاور آمریکاست، شرکت امنیت ابری مبتنی بر هوش مصنوعی Gomboc است. یان آمیت، افسر سابق ارتش اسرائیل ریاست این شرکت را بعهده دارد. آمیت که در حال ثبت شرکت امنیت ابری Gomboc خود در دلاور است، می گوید: «ما به علت نگرانی از آینده مجبور به انجام این کار شدیم. وقتی احتمال فساد از لحاظ مالیاتی، قانونی و هم از نظر مالکیت فکری در این سیستم وجود دارد؛ دولت چطور می تواند از تجارت ما محافظت کند!»

خطری که این اصلاحات می تواند برای اقتصاد اسرائیل باشد این است که، اجرای چنین طرح هایی می تواند جرقه اعتراض‌های گسترده ای را در سراسر این کشور روشن کند. در نهایت، این حوادث می تواند صنعت فناوری را که تقریبا یک پنجم تولید ناخالص داخلی اسرائیل و حدود 30 درصد درآمد مالیاتی را تشکیل می‌دهد، نگران کند.

نظرسنجی سازمان نوآوری اسرائیل (IIA) نشان داد شرکت‌ها قصد دارند مالکیت فکری IP خود را در خارج از این کشور ثبت کنند. در سال 2023، 80 درصد از استارت‌آپ‌های جدید فناوری در ایالت دلاور ثبت انجام داده اند که از 20 درصد سال 2022 افزایش چشمگیری داشته است. البته، IIA آمار دقیقی از شرکت های مورد بررسی منتشر نکرد.

آمی اپلبام، رئیس IIA و دانشمند ارشد وزارت نوآوری، علم و فناوری اسرائیل می گوید: «واقعیت این است زمانی که سیستم قضایی ضعیف شود، نا امنی کشور را فرا می گیرد. این نا امنی به نفع سرمایه گذاران نخواهد بود.»
آمارها نشان می دهد نه تنها استارتاپ های جدید دفتر مرکزی خود را به دلاور انتقال داده اند بلکه، شرکت های قدیمی تر هم در حال بررسی و اقدامات لازم برای فراهم کردن مقدمات آن هستند. نظرسنجی Startup Nation Central نشان می دهد از 615 استارتاپ های فعال در اسرائیل حدود 8٪ از آنها شروع به انتقال دفتر مرکزی خود به خارج از کشور کرده اند و 29٪ نیز قصد انجام این کار را در آینده نزدیک دارند.


چاپ