قابلیت تولید برق از نیروگاه های خورشیدی شناور در جهان!

نیروگاه های خورشیدی شناور می توانند در مناطق استوایی جهان نقش مهمی ایفا کنند. نوآوری جدید می تواند چشم انداز انرژی کشورهای جنوب شرقی آسیا و غرب آفریقا را متحول کند.

نیروگاه خورشیدی شناور

طبق گزارش گروه علمی و فناوری های فن تک و براساس تحقیقات جدید، پنل های خورشیدی شناور می توانند تنها در کشوری مانند اندونزی سالانه 35000 تراوات ساعت برق تولید کنند. یعنی بیشتر از مقدار برقی که سالانه در جهان (30000 تراوات ساعت) تولید می شود. برخلاف اقیانوس های پر تلاطم با طوفان های سهمگین، آب های اطراف مناطق استوایی آرام تر هستند و همین ویژگی آن را به بهترین کاندید برای پیاده سازی مزارع خورشیدی شناور می کند. سازه های لازم برای محافظت از پنل های خورشیدی در صورت بروز اختلال ها قیمت مناسب تری دارند. براساس نتایج این مطالعه، مناطقی مانند مجمع الجزایر اندونزی و منطقه استوایی غرب آفریقا در نزدیکی نیجریه می توانند محل های مناسبی برای پیاده سازی این مزارع شناور باشند.

انتقال انرژی خورشیدی تا سال 2050

طبق گفته اندرو بلیکرز و دیوید سیلالهی نویسندگان اصلی این مقاله، جهان به سمت کربن زدایی حرکت می کند و در این مسیر انرژی های الکتریکی، خورشیدی و بادی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. 70 کیلومتر مربع از پنل های خورشیدی می توانند برق مورد نیاز 1 میلیون نفر را در اقتصاد کربن صفر تامین کنند. این طرح در بسیاری از کشورها جواب می دهد. اما کشورهایی مانند نیجریه به دلیل جمعیت زیاد با محدودیت های مواجه هستند. راه حل آنها درست مقابل چشمانشان قرار دارد، دریا!!

کشورهای مناطق استوایی می توانند از این پتانسیل بی حد و حصر دریاهای آرام همجوار خود بالاترین سود را ببرند. جایی که به علت شرایط جغرافیایی امکان استفاده از صورت های دیگر انرژی مانند انرژی خورشیدی وجود ندارد. پنل های خورشیدی را می تواند در دریاچه ها و سدهای داخلی نیز قرار داد. این روش پتانسیل زیادی برای رشد خواهد داشت. طبق مطالعات قبلی این مناطق در طول چهار دهه گذشته از امواج و طوفان های سهمگین در امان بوده اند. پس می توان با روش نوآورانه جدید در این محل ها سالانه حدود یک میلیون تراوات برق تولید کرد.


اندونزی و آینده انرژی خورشیدی فراساحلی

اندونزی در خط مقدم این اودیسه خورشیدی قرار دارد. این کشور با جمعیت رو به رشد خود برای تامین انرژی مورد نیاز با مشکلات زیادی مواجه است. دریاهای همجوار این کشور قابلیت پیاده سازی مزرعه خورشیدی در ابعاد 140000 هزار کیلومتر مربع را دارد. در حال حاضر صنعت نیروگاه های خورشیدی شناور هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد اما می تواند نوید بخش آینده بهتری باشد. یکی از چالش هایی که مهندسان با آن مواجه هستند نحوه محاظت از پنل های خورشیدی در برابر رسوب نمک، رسوب های دریایی و نگرانی های محیط زیستی است. اما مسیر پیش روی نیروگاه های شناور خورشیدی به عنوان یک منبع انرژی پایدار بسیار روشن است. در اواسط قرن حاضر، با استفاده از روش نوآورانه بیش از یک میلیارد نفر در این مناطق می‌توانستند از انرژی خورشیدی استفاده کنند که، سریع‌ترین نوع انتقال انرژی جهان به انرژی پاک را در تاریخ رقم می زد.


چاپ