رونمایی نیروی دریایی آمریکا از لباس جدید غواصی!

نیروی دریایی آمریکا لباس غواصی جدیدی طراحی کرد که قدرت انعطاف پذیری بیشتری نسبت به لباس های موجود دارد.

لباس غواصی

طبق گزارش ساینس دیلی؛ نیروی دریایی ایالات متحده در حال حاضر مشغول آزمایش لباس جدید غواصی به نام Deep Sea Expeditionary With No Decompression (DSEND) یا "لباس غواصی اعماق دریا بدون افت فشار"می باشد. لباس DSENDبه علت انعطاف پذیری زیاد می تواند از غواصان در عمق زیاد دریا محافظت کند. لباس غواصی جدید، فشار داخلی را ثابت نگه می دارد و خطر افت فشارخون را از بین می برد و به غواصان اجازه می دهد مدت بیشتری در اعماق دریا به فعالیت خود ادامه دهند. از مزیت های این لباس می توان به کاهش خستگی غواصان حین غواصی اشاره کرد. ارتش در گام بعدی قصد دارد لباس DSEND را در محیط های واقعی مورد آزمایش قرار دهد.

هنگامی که یک غواص نیروی دریایی به شیوه ماهرانه ای از میان بدنه هواپیمای غرق شده خود را خارج می کند می تواند سطح آب، را با کمک انعکاس نور ببیند. ارتش در مرحله اول لباس را در محیط یک استخر همیق آزمایش کرد. آن ها یک مانکن را جای عامل انسانی درون لباس قرار دادند. آنها این آزمایش را با هدف ارزیابی قابلیت های DSEND در شرایط سخت غواصی طراحی کردند. لباس DSEND با وجود مقاومت بالا در برابر فشار زیاد آب، سبک وزن است و قسمت هایی از آن برای انعطاف پذیری بیشتر قابلیت جداشدن یا چرخشی دارد.

هزینه مالی ساخت لباس DSEND توسط دفتر تحقیقات نیروی دریایی (ONR)، فرماندهی سیستم های دریای دریایی (NAVSEA)، مرکز جنگ زیردریایی دریایی (NUWC) و مرکز جنگ سطح دریایی (NSWC) شهر پاناما تامین گردید. دکتر ساندرا چپمن، افسر برنامه در بخش عملکرد Warfighter ONR گفت: « DSEND جریان بازی را تغییر میدهد. این لباس می تواند در اعماق دریا که فشار خارجی به بالاترین میزان خود می رسد، فشار داخل لباس را ثابت نگه ‌دارد. این قابلیت، امنیت غواصان را افزایش می دهد و نوسانات فشار غواص را از بین می برد. نیروی دریایی قصد دارد از فناوری جدید در عملیات نجات کشتی ها یا هواپیماهای غرق شده، خنثی سازی مهمات، تعمیر و نگه داری کشتی و بازیابی تجهیزات آن استفاده کند.

هنگامی که غواصان به اعماق دریا می روند با خطر افزایش فشار آب رو به رو می شوند. در آب های عمیق، غواصان نیروی دریایی ارتش معمولا از یک سیستم اشباع یا زنگ غواصی برای تعادل فشار داخل زنگ با فشار بیرون استفاده می‌کنند. اشکال کار اینجاست که، غواصان باید با سرعت خیلی کم به سطح آب بیایند و در بین مسیر لحظاتی توقف کنند تا دچار اختلال فشار خون نشوند. این وضعیت می تواند به صورت غیر مستقیم کشنده باشد زیرا، گاز حل شده موجود در خون و بافت بدن در فشار بالا، برای کاهش اثرات آن حباب را تشکیل می دهد. درست است که صعود آرام تر می تواند از غواصان محافظت کند اما، مدت حضور آن ها را در محل ماموریت کاهش می دهد.

DSEND یک راه حل برای این مشکل دارد. این لباس مجهز به سیستم پشتیبانی مستقلی است که، غواص را در حین ماموریت در یک پیله فشار تثبیت شده حبس می کند. غواص می‌تواند به کمک این روش ساعت‌ها در عمق های زیاد کار کند و بدون فرآیند فشرده‌سازی طولانی، صعود کند. Paul McMurtrie، مدیر برنامه سیستم های غواصی NAVSEA گفت: «از آنجایی که DSEND هوای داخل لباس را با فشار ثابت حفظ می کند، غواص هرگز در معرض اثرات فیزیولوژیکی منفی مرتبط مانند اختلال فشار خون، سرما و رطوبت قرار نمی گیرد. غواص می تواند برای مدت طولانی در آب های عمیق کار کند و به سرعت خود را به سطح آب برساند. اگرچه DSEND از مواد سخت و بادوام ساخته شده است، اما وزن بسیار سبکی دارد و به کاربران امکان می دهد در عمق های زیاد به راحتی شنا کنند یا راه بروند. لباس‌های غواصی در گذشته لباس‌هایی ضخیم تری بودند و با موتورهای متصل شتاب می‌گرفتند و به همین علت، حرکت کردن با آن ها کار سختی بود. اما، لباس های جدید پوشیدن و خارج شدن از آن برای غواصان راحت‌تر است و به راحتی ابعاد آن قابل تنظیم است.


چاپ