ساخت ربات عروس دریایی برای پاکسازی کف اقیانوس ها!

محققان مرکز ماکس پلانک با الهام از ساختار عروس دریایی، رباتی ساختند که می تواند کف اقیانوس ها را از انواع آلودگی پاکسازی نماید.

ربات عروس دریایی
ربات جدید ماکس پلانک، قادر است اشیاء موجود در کف اقیانوس را بدون دست زدن به آن، جمع آوری کند. به عبارت دیگر، ربات می تواند در شرایط حساس بدون برخورد با موانعی مانند صخره های مرجانی و تنها با استفاده از محرک های الکتروهیدرولیک به حرکت خود ادامه دهد. جریان الکتریسیته از طریق همین محرک ها به ربات منتقل می شود. محرک‌های الکتروهیدرولیک در واقع به عنوان ماهیچه های مصنوعی ربات عمل می کنند و آن را به حرکت در می آورند.

ماهیچه های ربات از عناصری شبیه به بالشتک هوا ساخته شده اند تا بتواند ربات را ثابت نگه دارد. زمانی که ولتاژ بالا از طریق محرک ها جریان پیدا می کند بدون این که با آب تماسی داشته باشد باعث می شود جریان در سیم های نازک عبور کند و عضلات ماهیچه را منبسط کند. این قابلیت کمک می کند ربات بدون ایجاد گرداب در زیر بدن، به راحتی شنا کند. این عروس دریایی می تواند تنها با 100 مگاوات کار کند و صدای آن همانطور که در فیلم مشاهده می کنید به قدری ضعیف است که نمی توان از نویز پس زمینه آن را تشخیص داد.

هیونگ جون جو از دپارتمان مواد روباتیک مکس پلانک گفت: « کارشناسان محیط زیست تخمین می زنند 70 درصد زباله های دریا در کف آن قرار دارند. بیش از 60 درصد این زباله ها از جنس پلاستیک هستند که تجزیه کامل آن ها صدها سال طول می کشد. به همین دلیل ما به فکر ساخت رباتی افتادیم که بتواند اجسام مختلف مانند زباله ها را جابجا کند و آنها را به سطح آب منتقل کند. »


چاپ