ساخت چراغ راهنمایی های چهار رنگی در آینده ای نزدیک!!

یک محقق ایرانی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی ایده ساخت چراغ راهنمایی های چهار رنگی را ارئه داد.

چراغ راهنمایی

بر اساس گزارش sciencealert؛ طولی نخواهد کشید که خودروهای خودران در جاده های شلوغ ما جولان دهند. بنابراین با افزایش تولید این وسایل نقلیه پیشرفته، چراغ های راهنمایی های رنگی فعلی جوابگو نخواهند بود.

محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی پیشنهاد می کنند به چراغ راهنمایی فعلی یک چراغ سفید اضافه شود. چراغ سفید به رانندگان سیگنال ارسال می کند که وسایل نقلیه خودمختار (AVs) در تقاطع بعدی جریان ترافیک را به صورت هوشمند کنترل می‌کنند. این کار باعث می شود هم میزان تراکم ترافیک و هم مصرف کلی سوخت کاهش پیدا کند.

ماشین‌ها و کامیون‌های خودران نیازی به «نگاه کردن» به چراغ راهنمایی سفید ندارند، زیرا می توانند به صورت بی‌سیم با آن ارتباط برقرار ‌کنند. با این وجود می تواند به عنوان علامت برای رانندگان و مسافران انسانی عمل کند تا از حرکت خودروهای خودران در تقاطع ها پیروی کنند.
مهندس عمران علی حاج بابایی یکی از محققان این پروژه گقت: "در چراغ راهنمایی های جدید، چراغ قرمز همچنان به معنای توقف کامل است. چراغ سبز به معنای حرکت و چراغ های سفید به رانندگان انسانی می گوید که پشت سر خودروی جلویی حرکت کنند. این مدلی که برای تقاطع ها پیشنهاد کردیم معروف به "فاز سفید" است و از قدرت محاسباتی وسایل نقلیه خودران استفاده می کند."

خودروهای خودران

نحوه کار آن به این صورت است:" وسایل نقلیه خودران با یکدیگر و با چراغ های راهنمایی در تقاطع ها تا یک محدوده مشخص در ارتباط خواهند بود. این ویژگی آنها را قادر می سازد تا جریان ترافیک را به طور کارآمدتر و هوشمندانه تر کنترل کنند. به عنوان مثال به جاده های پرترافیک اولویت می دهد و سرعت بهینه را در آن ها اعلام می کند.

به همه رانندگان انسانی از طریق چراغ سفید اطلاع داده می‌شود که پشت سر خودروی مقابل خود حرکت کنند. به عنوان مثال اگر خودروی جلویی متوقف شد، آن ها هم باید توقف کنند و اگر حرکت کرد آنها هم می توانند حرکت کنند. هنگامی که تعداد وسایل نقلیه خودران در یک تقاطع کمتر از یک تعداد معین بود، چراغ‌های راهنمایی به حالت عادی قرمز، زرد و سبز برمی‌گردند.

در مدل‌های شبیه‌سازی‌شده، خودورهای AV(خودران) توانستند به تنهایی جریان ترافیک را بهبود ببخشند و حتی میزان مصرف سوخت را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. هرچه درصد AVها در یک تقاطع بیشتر باشد، ترافیک روان تر خواهد بود و حدود 40 تا 99 درصد زمان تاخیر را کاهش خواهد داد.


حاج بابایی می گوید: «سپردن بخشی از کنترل جریان ترافیک به عهده AV ها ایده جدیدی است که به " پارادایم کنترل موبایل" معروف است. این روش می تواند در هر سناریویی که خودروهای AV حضور دارند، پیاده سازی شود. اما ما فکر می‌کنیم که نور سفید در تقاطع‌ها می تواند خیلی مفید باشد. رانندگان انسانی می توانند متوجه اتفاق در حال رخ دادن شوند و طبق آن اقدامات لازم را قبل از رسیدن به تقاطع انجام دهند.»

او در ادامه افزود: "ما هنوز فناوری لازم برای اجرای چنین چیزی را نداریم. این مطالعه بر اساس تحقیقات قبلی تعدادی از محققان در سال 2020 انجام شد. در مدل آن ها جریان ترافیک توسط یک رایانه مرکزی متصل به تقاطع کنترل می شد. اما در اینجا، محاسبات لازم توسط خود خودروهای خودران کنترل می شود."


البته ارتقاء تقاطع های جاده ای نیاز به زمان و هزینه دارد اما، محققان معتقدند بخشی از ایده فاز سفید می تواند خیلی راحت اجرا شود. اجرای آزمایشی این روش در تعدادی از مناطق می تواند یک گام رو به جلو باشد.

حاجی بابایی در انتهای صحبت های خود گفت:" در بنادر به علت حجم بالایی از تردد خودروهای تجاری کنترل جریان ترافیک اهمیت ویژه ای دارد. به نظر می‌رسد که وسایل نقلیه تجاری پذیرای خودروهای خودران بیشتری هستند، بنابراین می‌تواند فرصت خوبی برای پیاده سازی آزمایشی این گونه سیستم ها باشد. سیستم های این چنینی می‌تواند برای بهبود ترافیک بندرگاه ها و حمل‌ونقل تجاری خیلی به کار بیاید."


چاپ