چوب مخصوصی که دی اکسید کربن را جذب می کند!

محققان چوبی ساختند که می تواند دی اکسید کربن را جذب کند.

دی اکسید کربن
دانشمندان دانشگاه رایس این چوب مهندسی شده را به گونه ای ساختند که می تواند از طریق یک فرآیند دی اکسید کربن را به دام بیاندازد. این روش از لحاظ مصرف انرژی بسیار مقرون به صرفه است. CO2 در این روش بافت خیلی قوی تری نسبت به نمونه واقعی دارد.


آن ها به دنبال راهی برای ترکیب مولکول‌های یک ماده متخلخل کریستالی بودند تا بتوانند از آن طریق مولکول های CO2 را به دام بیاندازند. مواد متخلخل به مواد جامدی گفته می شود که در ساختار مولکولی آن ها حفره یا منافذ وجود دارد. بنابراین به فکر ساخت یک چوب مهندسی شده افتادند.

دی اکسید کربن به دام افتاده
محققان ابتدا سطح چوب را تحت فرآیند لیگنین زدایی یا delignification پاکسازی و یکدست می کنند. سپس چوب را در یک محلولی از ریزذرات یک چارچوب های فلزی- مواد آلی(MOFs) در چوب معروف به چارچوب کلگری 20 (CALF-20)غوطه ور می کنند تا از این طریق قابلیت جذب دی اکسید کربن را در آن افزایش دهند. این مواد به علت قدرت بالایی که در جذب دارند در منافذ چوب استفاده می شوند.


محمد رحمان، دانشمند مهندسی مواد در دانشگاه رایس گفت: " مراکز صنعتی با ساخت مواد از فلز و سیمان سهم بیشتری در انتشار گازهای گلخانه ای به ویژه دی اکسید کربن دارند. محصول ما از نظر مواد تشکیل دهنده و فرآوری محصولات جانبی، ساده تر و با محیط زیست سازگارتر است. ما در گام بعدی قصد داریم قابلیت تجاری سازی طرح را ارزیابی کنیم."


چاپ