ظاهر شدن نور سبز رنگ در آسمان!

رصد خانه ستاره شناسی ژاپن تصاویری عجیبی از نور سبز رنگ در آسمان جزیره هاوایی منتشر کرد.

نور سبز در آسمان

بعد از انتشار تصاویر زیبایی از مارپیچ آبی توسط تلسکوپ ژاپنی مسقر بر فراز آتشفشان Mauna Kea در جزیره هاوایی، امروز این تلسکوپ تصاویر عجیبی از نور سبز رنگ در فضا منتشر کرد. نوری درست شبیه به نور سبز رنگ در فیلم ماتریکس! با بررسی های به عمل آمده، این نور سبز رنگ از ماهواره ارتفاع سنج از راه دور ناسا موسوم به ICESat-2/43613 است که در سال 2018 توسط آژانس فضایی ایالات متحده به فضا پرتاب شد.


اما لیزرهای ICESat-2/43613 در این ماهواره چه کاربردی دارد؟ ماهواره از تابش لیزر برای جمع آوری تصاویر دقیق از ارتفاعات یخ، پوشش گیاهی سطح زمین، آب و ابرهای سیاره استفاده می کند.


هنگامی که ICESat-2 بالای قطب های شمال و جنوب در حال حرکت است، سیستم ارتفاع سنج لیزری توپوگرافی پیشرفته آن (ATLAS) سه وظیفه اصلی دارد: ارسال پالس های نور لیزر به زمین، جمع آوری فوتون های برگشتی در تلسکوپ و ثبت زمان سفر فوتون.


داده‌های برچسب‌گذاری شده در مورد هر فوتون بازگشتی به سیستم الکترونیکی و ارتباطی فضاپیمای ICESat-2 ارسال می‌شود و سپس به زمین مخابره می‌شود . برنامه‌های کامپیوتری می‌توانند زمان سفر و موقعیت ماهواره را بگیرند، محاسبات مربوط به سرعت نور را انجام دهند و مسافتی را که فوتون طی کرده است، به محققان اعلام کنند.


چاپ