فاکسکان کل سهام خود در شرکت چینی Unigroup را فروخت

شرکت تایوانی سازنده تراشه های آیفون؛ روز جمعه اعلام کرد که با فروش کل سهام های خود در شرکت چینی ساخت تراشه Tsinghua Unigroup موافقت کرده است.

تراشه های فاکسکان

به نقل از خبرگزاری رویترز؛ تایوان اقدامات مخفیانه چین را برای تقویت صنعت نیمه هادی به طور کامل زیر نظر داشته است و به همین دلیل قوانین سخت گیرانه تری را وضع خواهد کرد تا از دزدی فناوری لازم برای ساخت تراشه جلوگیری کند. شرکت فاکسکان، بزرگ ترین تامین‌کننده تراشه های اپل و سازنده آیفون، در ماه جولای فاش کرد که یکی از سهامداران شرکت چینی Tsinghua Unigroup است.


فاکسکان قبل از سرمایه‌گذاری در این شرکت، از دولت تایوان مجوزهای لازم را دریافت نکرد. به همین دلیل، مقامات دولت تایوان معتقدند که این اقدام قانون حاکم بر روابط جزیره با چین را نقض می کند. فاکسکان اعلام کرد که Xingwei، با فروش دارایی‌های خود به قیمت حداقل 5.38 میلیارد یوان (772 میلیون دلار) موافقت کرده است. این سهام به یک شرکت چینی به نام Yantai Haixiu فروخته شده است.


صندوق Xingwei تعداد 48.9 درصد از سهام Unigroup را در اختیار دارد. فاکسکان روز شنبه اعلام کرد که با نزدیک شدن به پایان سال، سرمایه‌گذاری اولیه نیمه تمام مانده است. به منظور جلوگیری از تأخیرهای بیشتر یا تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه ریزی های آینده، صندوق Xingwei تصمیم گرفت کل دارایی خود در Shengyue Guangzhou را به Yantai Haixiu منتقل کند.


پس از تکمیل این انتقال، شرکت اینترنت فاکسکان معروف به FII دیگر به طور غیرمستقیم هیچ سهامی در شرکت Tsinghua Unigroup نخواهد داشت. شرکت Tsinghua Unigroup بلافاصله نسبت به انتشار این خبر هیچ واکنشی نشان نداده است. فاکسکان در ماه اوت اعلام کرد که اگر دولت تایوان این سرمایه گذاری را تایید نکند، طرح B را به اجرا خواهد گذاشت ولی در مورد این طرح اطلاعاتی منتشر نشده است.

قانون تایوان به دولت این اجازه را می دهد که سرمایه گذاری در چین را «بر اساس در نظر گرفتن امنیت ملی و توسعه صنعت» ممنوع اعلام کند. متخلفان تا زمانی که اصلاحات دولت را انجام ندهند، جریمه خواهند شد.

Foxconn که نام تجاری آن Hon Hai Precision Industry Co Ltd نامیده می شود، علاقه زیادی برای تولید تراشه های خودکار صنعت خودروهای الکتریکی دارد. به همین علت، این شرکت به دنبال خرید کارخانه های تولید تراشه در سطح جهانی است زیرا کمبود تراشه تولیدکنندگان کالا از خودروهای برقی گرفته تا لوازم الکترونیکی را تحت تاثیر زیادی قرار خواهد داد.

دولت تایوان برای اطمینان از این که فناوری پیشرفته ساخت تراشه در انحصار این کشور باقی بماند تمام شرکت‌های خود را از ساخت کارخانه‌های ریخته‌گری پیشرفته در چین منع کرده است. تایوان از زمانی که پکن تمرینات نظامی خود را در نزدیکی این جزیره از سه سال پیش آغاز کرد، در روابط خود با چین بسیار محتاط عمل کرده است.

شرکت Tsinghua Unigroup در واقع فعالیت های خود را زیر نظر دانشگاه معتبر Tsinghua چین آغاز کرد. این شرکت سال های اخیر به عنوان یک قهرمان ملی در صنعت عقب مانده ساخت تراشه چین ظاهر شد.

اما این شرکت در زمان ریاست سابق ژائو ویگو دچار بدهی زیادی شد و این امر باعث شد تا در اواخر سال 2020 تعدادی از سهام خود را به فروش بگذارد تا بلکه از ورشکستگی نجات پیدا کند که متاسفانه در این امر موفق نبود.
(1 دلار = 6.9708 یوان)


چاپ