فناوری جدیدی که مشکل کمبود آب شیرین را حل می کند!

فناوری جدید می تواند به عرضه بی حد و مرز آب شیرین در زمین کمک کند.

فناوری آب شیرین

آب شیرین کافی در کره زمین وجود ندارد و این مشکل پیش بینی می شود در سال های آینده به یک بحران تبدیل شود. افزایش تقاضا، کشورهای مختلف را مجبور به تصفیه آب و جیره بندی کرده است. دانشمندان برای رفع نیازهای ما باید به دنبال منابع جدیدی از این مایه حیاتی باشند.


یکی از منابع دست‌نخورده حال حاضر، بخار آب موجود در بالای اقیانوس‌هاست. مطالعه جدید نشان می دهد که چگونه می توان این بخار را دوباره به آب آشامیدنی تبدیل کرد.

پراوین کومار، مهندس عمران و محیط زیست از دانشگاه ایلینویدر اوربانا گفت: «در نهایت، ما باید راهی برای افزایش ذخیره آب شیرین پیدا کنیم، زیرا منابع آب فعلی و تصفیه شده پاسخگوی نیاز همه انسان ها نخواهد بود. ما فکر می کنیم فناوری جدید ما می تواند این کار را در مقیاس های بزرگ انجام دهد.»

سیستم آب شیرین کن
سازه پیشنهادی ما دارای ابعادی به عرض حدود 210 متر (689 فوت) و ارتفاع 100 متر (328 فوت) می باشد که تقریباً به اندازه ارتفاع یک کشتی تفریحی بزرگ است. این سازه، چرخه طبیعی آب را که شامل انتقال، متراکم و جمع‌آوری است، تقلید می‌کند. در این سیستم، بخار آب بالای سطح اقیانوس به نزدیک ترین ساحل منتقل می شود. سیستم های خنک کننده مستقر در ساحل می توانند بخار آب را به مایع متراکم کنند. همه این فرآیند با انرژی‌های تجدیدپذیر باد یا خورشیدی کار می‌کنند.

جزئیات کامل این طرح منتشر نشده است، اما مقدار بخار آب قابل استخراج در 14 سایت مطالعاتی از سراسر جهان را مشخص کردند. یکی از این تاسیسات می تواند به طور متوسط نیاز روزانه آب آشامیدنی حدود 500000 نفر را تامین کند.

این می تواند کمک بزرگ برای کارخانه های نمک زدایی فعال در بسیاری از نقاط جهان باشند. این کارخانه ها نمک های محلول را از آب دریا حذف می کنند.

فرانسینا دومینگز، استاد دانشگاه ایلینویز می‌گوید: «این کار قبلاً انجام نشده است. من فکر می‌کنم یکی از دلایل آن می تواند این باشد که محققان بیشتر دنبال راه حلی در خشکی هستند. اما ما نشان دادیم که راه حل های دیگری هم وجود دارند.»


ما به آب شیرین برای آشامیدن، حمام کردن و آبیاری گیاهان نیاز داریم. آب های شیرین تنها 3 درصد از آب جهان را تشکیل می دهد که بیشتر آن غیر قابل استفاده و غیر قابل دسترس است. ما سال های اخیر تحقیقات مختلفی در زمینه افزایش منابع آبی انجام شد. اما ما به فناوری نیاز داریم که بتواند در مقیاس های خیلی بزرگ این کار را انجام دهد.

کمبود آب آشامیدنی سالم بیشتر به کشورهای فقیر جهان ضربه می زند و اثرات مخربی بر سلامت، امنیت و درآمد دارد. این سیستم بدون آسیب رساندن به اکوسیستم ها یا محیط اطراف می تواند این کار را به راحتی انجام دهد. محققان در بخشی از مطالعات خود، تاثیر تغییرات آب و هوایی و افزایش خشکی را در این سیستم بررسی کردند. نتایج نشان داد، این سازه حتی با گرم شدن جهان می تواند به کار خود ادامه دهد.

رحمان یکی از اعضای این تیم، می‌گوید: «پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهد که شار بخار اقیانوسی با گذشت زمان افزایش می‌یابد و می تواند منابع آب شیرین بیشتری در اختیار ما قرار دهد. بنابراین، ایده پیشنهادی ما تحت تغییرات آب و هوایی هم قابل اجرا خواهد بود. این رویکرد می تواند به ویژه برای مردم آسیب پذیری که در مناطق خشک و نیمه خشک جهان زندگی می کنند، یک خبر امید بخش باشد.»


چاپ