سامانه تشخیص هویت در کشور بروز شد!

سامانه تطبیق چهره و تشخیص هویت، محصول متخصصان توانمند داخلی کشور است که امکان شناسایی افراد ناشناس و ثبت تردد آن‌ها را در اماکن عمومی فراهم می کند.

سامانه تشخیص چهره و هویت

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از خبرگزاری مهر، محققان یکی از شرکت های دانش بنیان موفق شدند یک سامانه هوشمند احرازهویت با استفاده از تصاویر چهره به صورت غیرتعاملی طراحی کنند. غیر تعاملی، یعنی این سیستم نیاز به عبور افراد از جلوی دوربین ندارد.
این سامانه جدید احراز هویت توسط یک شرکت دانش بنیان و با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های فضایی، حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری تولید شده است. هم اکنون این سامانه روی سرور نصب شده است و به تعدادی از دوربین های شهری دسترسی دارد.

در صورت تردد افراد از زاویه دید دوربین، تصویر چهره آن‌ها ثبت و در بانک اطلاعاتی جست و جو می شود. اگر اطلاعات مربوط به تصویر در بانک اطلاعاتی وجود داشت، هویت‌ آن‌ها ارائه می شود. این سامانه قابلیت جست و جو و تطبیق عکس و ویدئو را در بانک اطلاعاتی دارد. علاوه بر آن، قابلیت تشخیص افراد ناشناس و ثبت تردد آن ها را نیز فراهم می کند.

مهم ترین کاربردهای این سامانه در حوزه امنیتی است. این سیستم نسبت به حضور افراد ناشناس در اماکن حساس مانند ورزشگاه‌ها، فرودگاه‌ها، ترمینال‌ها، مرزها و غیره اعلام هشدار می کند.

از مزیت‌های دیگر، می توان به کاربرد آن در سیستم حضور و غیاب کارکنان اشاره کرد. سیستم های حضور و غیاب می توانند از دوربین‌های محیطی برای تایید حضور کارکنان در طول ساعت کاری یا کنترل تردد در زمان هایی که حضور آن ها شناور است، استفاده کنند.


چاپ