ناسا موتور موشک ساخته شده با پرینت سه بعدی را آزمایش کرد

اگرچه موتورهای موشکی امروزی پیشرفته و قدرتمند به نظر می رسند اما به سوخت‌های سنتی متکی هستند.  Firehawk Aerospace دارای سوخت جامد جدید ایمن‌تر و پایدارتر  می باشد که با همکاری ناسا مورد آزمایش قرار گرفت.

NASA FIRE
طبق گزارش های فن تک، Firehawk ابتدا دو سال پیش با نوعی از موتورهای هیبریدی ظاهر شد. ویل ادواردز، مدیر عامل و دانشمند ارشد رون جونز به همراه تیم مهندسی، موتور سوخت جدید را در مدل های سه بعدی طراحی کردند.

سوخت جامد نسبت به دیگر سوخت ها پایدارتر بوده و حمل و نقل آن نیز آسان تر است. کل فرایند سوخت در این سیستم قابل پیش بینی است. این شرکت بر این اساس موتورها را طراحی و در مقیاس‌های کوچک‌تر مورد آزمایش قرار داد. تیم مهندسی هم زمان با فاز طراحی مشغول ساخت موتوری شدند که بتوان از آن برای ماموریت های فضایی استفاده کرد. این شرکت ادعا کرده که یکی از نقاط قوت سیستم جدید، سازگاری آن است.

ادواردز گفت: «این موتور منحصر به فرد دارای دریچه گاز، هزینه ساخت پایین و طراحی پارامتریک است. بنابراین ما می‌توانیم برای سیستم رهگیری موشک یا تقویت‌کننده مرحله دوم از آن استفاده کنیم.»

علاوه بر ایمنی بهتر و چاپ متفاوت دانه های سوخت، ایجاد رانش های متفاوت را نیز ممکن می سازد و می توان چندین بار با خیال راحت کل کار را متوقف یا دوباره شروع نمود. اگرچه این ویژگی بیشتر در مورد موتورهای موشک با سوخت مایع صدق می کرد.
ادواردز خاطرنشان کرد: «موتور ما می‌تواند موتورهای سوخت جامد موشک را با قیمت بسیار پایین‌تری جایگزین موتورهای موشکی فعلی با حفظ عملکرد آن کند. شما در این نوع موتورها می‌توانید سوخت را کنترل کنید. از طرف دیگر، بهبود قابلیت شخصی‌سازی و سایر ویژگی‌های آن، Firehawk را به یک جایگزین جذاب برای ماموریت‌هایی فضایی تبدیل کرده است.»

این شرکت به تازگی آزمایش‌های موتور سوخت را در مرکز فضایی استنیس با نظارت ناسا انجام داد و در حال حاضر آنها کاملا برای پرواز آماده هستند.
ادواردز معتقد است از این سیستم می توان در تقویت‌کننده‌های مرحله دوم، سیستم‌های رهگیری موشک، پیشران فضایی مانند مانور ماهواره‌ای استفاده کرد. سوخت فایرهاوک "طبیعت خنثی" دارد و به عنوان مثال در پرتاب ماهواره ها، وزن آن را بسیار کمتر می کند. البته هیچ برنامه ای از سوی شرکت، در حال حاضر برای ساخت وسایل نقلیه پرتاب یا چیزی شبیه به آن اعلام نشده است.

اگرچه موتورهایی که آزمایش شدند تقریباً برای ارسال به مشتریان آماده هستند، اما ادواردز تأکید کرد که این تازه شروع کار است.
مدیر عامل شرکت گفت: "ما در ادامه می‌توانیم طراحی منحصربه‌فردی ایجاد کنیم و با تغییر طراحی انجام شده عملکرد آن را بهبود ببخشیم. فقط مسئله بازنویسی کد و آپلود آن در پرینترهای سه بعدی است. ما با سرعت بیشتری برای آزمایشی بعدی آماده خواهیم شد. آزمایش های بیشتری در ماه های آتی نیاز است تا مسیر را برای راه اندازی در آینده نزدیک (اما هنوز نامشخص) هموار کند."


چاپ