سنای آمریکا لایحه پیشبرد صنعت نیمه هادی را تصویب کرد

مجلس سنای ایالات متحده روز سه شنبه با 64 رای موافق در برابر 32 رای به تصویب قانونی داد که، بر اساس آن با تقویت بیشتر صنعت تولید نیمه هادی در ایالات متحده، از تسلط چین بر این بازار جلوگیری به عمل خواهد آمد. برای اطلاعات بیشتر از جزئیات قانون جدید سنای آمریکا تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

TARASHE

این قانون حدود 52 میلیارد دلار یارانه دولتی را به تولید نیمه هادی های ایالات متحده تخصیص خواهد داد و علاوه بر آن، برای کارخانه های سازنده تراشه، اعتباری به ارزش 24 میلیارد دلار نیز، در نظر گرفته می شود.

انتظار می‌رود که سنا در روزهای آینده به تصویب نهایی این طرح، رأی دهد و مجلس نمایندگان آمریکا می‌تواند تا اواخر این هفته این قانون را به اجرا در آورند.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و دیگران این موضوع را در ماه مارس گذشته، از منظر امنیت ملی مطرح کردند و گفتند که اطمینان از حجم تولید تراشه های مورد نیاز ایالات متحده که، برای طیف گسترده ای از کالاهای مصرفی و تجهیزات نظامی حیاتی هستند، ضروری است. بیشتر بخوانید

جینا رایموندو، وزیر بازرگانی، این رای را "نماد ائتلاف دو حزب قوی آمریکا که برای ساخت تراشه های بیشتر تلاش می کنند، می دانم. این تراشه ها اقتصاد ما و کشور ما را ایمن نگه می دارد."
هدف این لایحه کاهش کمبود مداوم تراشه است که، باعث کاهش حجم تولید در صنایعی از جمله خودرو، لوازم الکترونیکی مصرفی، تجهیزات پزشکی و سلاح‌های پیشرفته شده است و برخی از تولیدکنندگان را مجبور به کاهش تولید کرده است. کارخانه های تولید خودروهای الکتریکی آسیب جدی دیده‌اند.

چاک شومر، رهبر اکثریت دموکرات سنا، پیش از رای‌گیری گفت: «همه‌گیری بیماری کرونا، به ما نشان داد که، چگونه کمبود تراشه در آمریکا باعث ایجاد بحران می‌شود.»
انجمن صنعت نیمه هادی گفت که این رای "گامی حیاتی به سوی تصویب قانونی است که با افزایش تولید و نوآوری صنعت تراشه آمریکا، رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و امنیت ملی را تقویت می کند."

بایدن برای تصویب لایحه ای که بیش از یک سال در دست بررسی است، فشار زیادی آورد و نسخه ای از آن در ژوئن 2021 در سنا تصویب کرد اما بقیه این طرح در مجلس متوقف شد. این امر باعث ناامیدی قانون گذاران هر دو حزبی شد که، رقابت با چین و مسائل زنجیره تامین جهانی را اولویت اصلی خود می دانند.

منتقدانی مانند سناتور برنی سندرز این اقدام را مصداق دادن یک "چک سفید" به شرکت های سازنده تراشه می داند که، برای آن ها سود هنگفتی به همراه خواهد داشت.
بایدن به طور مجازی روز دوشنبه با مدیران ارشد لاکهید مارتین Corp (LMT.N)، Medtronic PLC (MDT.N) و Cummins Inc (CMI.N) و رهبران جامعه کارگری، با هدف فشار دولت برای تصویب سریع تر این قانون، ملاقات کرد.


چاپ