مایکروسافت و متا برای نگه داری مراکز داده از هوش مصنوعی استفاده می کنند

مایکروسافت و متا می خواهند برای نگه داری مراکز داده از هوش مصنوعی استفاده کنند. کاری که گوگل در سال 2020 موفق به انجام آن شد. برای آشنایی بیشتر با نحوه ی عملکرد هوش مصنوعی در دیتاسنترها تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

datacenter

وظیفه مراکز داده این است که برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و سرویس‌هایی را که روزانه میلیاردها نفر از آن‌ها استفاده می‌کنند، را هدایت ‌کنند. محل نگه داری آن ها، می‌توانند برای کارگرانی که آنها را می‌سازند و نگهداری می‌کنند، مکان‌ خطرناکی باشد. کارگران گاهی اوقات مجبور می شوند تجهیزات الکتریکی مراکز داده را در حالتی که روشن هستند و برق دارند، سرویس کنند. آنها می توانند در معرض مواد شیمیایی مانند کلر قرار بگیرند، که به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده برای سیستم های خنک کننده رایانه ها و سرورها استفاده می شود. در ژوئن 2015، پس از نشت گاز کلر در مرکز داده اپل در میدن، ایالت کارولینای شمالی، پنج نفر مجبور شدند به بیمارستان منتقل شوند.

امروزه مراکز داده ایمن تر از گذشته هستند. اما شرکت های فناوری به دنبال روش های جدیدی برای آینده هستند. برخی از غول‌های فناوری می‌گویند که در حال بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی برای جلوگیری از مشکلات ایمنی می باشند. به عنوان مثال، مایکروسافت در حال توسعه یک سیستم هوش مصنوعی است که داده‌ها را از طیف وسیعی از منابع، تجزیه و تحلیل می‌کند و در صورت خطر، هشدارهایی را به تیم‌های ساخت و عملیات مرکز داده می دهد تا از بروز حوادث ایمنی جلوگیری کرده یا تعداد آن را کاهش دهند. یک سیستم مکمل نیز در دست توسعه است، که تلاش می‌کند حوادث برنامه‌های ساخت مراکز داده را شناسایی و پیش‌بینی کند.

یکی از سخنگویان مایکروسافت از طریق ایمیل گفت: «این ابتکارات هر دو در مراحل اولیه آزمایش هستند و انتظار می‌رود که در اواخر امسال در محیط‌های تولیدی ما گسترش پیدا کنند.»
متا هم ادعا می‌کند که در حال بررسی روش‌هایی است که با استفاده از هوش مصنوعی بتواند، نحوه عملکرد مراکز داده را در شرایط محیطی خطرناک که، ممکن است به محیط‌های کاری ناامن منجر شود، پیش‌بینی کند. این شرکت می گوید که در حال توسعه مدل های فیزیکی برای شبیه سازی شرایط بحرانی و معرفی این داده ها به مدل های هوش مصنوعی است که، مسئول بهینه سازی مصرف انرژی، خنک کننده و جریان هوا در سرورهای خود هستند.

سخنگوی Meta گفت: "ما داده های عملیاتی قابل توجهی از مراکز داده خود داریم، مانندحسگرهای داخلی در سرورها، رک ها و در سالن های داده. " هر سرور و دستگاه شبکه با بارهای کاری متفاوت، مقادیر متفاوتی انرژی مصرف می کند، مقادیر متفاوتی گرما تولید می کند و مقادیر متفاوتی جریان هوا در مراکز داده ایجاد می کند. تیم [زیرساخت] ما تمام داده‌ها را از هر سرور جمع‌آوری کرده و سپس مدل‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند که می‌تواند سرورها و رک‌های ما را در مراکز داده پوشش دهد.


البته، شرکت‌ها انگیزه‌هایی به غیر از ایمنی هم دارند تا اطمینان حاصل کنند که مراکز داده در شرایط خطر، پایدار می‌مانند. برق گران است و تعداد قطعی‌ها در حال افزایش هستند. طبق یک نظرسنجی در سال 2020 توسط مؤسسه IT Uptime، یک شرکت مشاوره فناوری اطلاعات، یک سوم مالکان و اپراتورهای مراکز داده اذعان کردند که در 12 ماه گذشته یک قطعی طولانی برق را تجربه کرده‌اند. از هر ده نفر در سال 2019 یک نفر ادعا کرد که قطعی برق برای آنها بیش از 1 میلیون دلار هزینه داشته است.

متا بیش از 20 مرکز داده در سراسر جهان دارد، از جمله پروژه های جدیدی که در تگزاس و میسوری مجموعا 1.6 میلیارد دلار هزینه کرده است. مایکروسافت نیز، بیش از 200 مرکز داده را مدیریت می‌کند و پیش بینی کرده سالانه بین 50 تا 100 مرکز داده جدید به این تعداد اضافه خواهد کرد.

هوش مصنوعی همچنین نوید یافتن فرصت‌هایی برای صرفه‌جویی در انرژی و هزینه در مرکز داده‌ای باشد که معمولاً زیر محدوده رادار پرواز می‌کنند. در سال 2018، گوگل ادعا کرد که سیستم‌های هوش مصنوعی توسعه‌یافته توسط شرکت DeepMind می‌توانند به طور متوسط 30 درصد در مصرف انرژی مراکز داده‌اش صرفه‌جویی کنند.
اما، DeepMind گفت که هیچ به روز رسانی برای عرضه محصولات بیشتر ندارد. اما، متا و مایکروسافت می گویند که از هوش مصنوعی برای اهداف تنظیم انرژی مشابه استفاده می کنند.

مایکروسافت «روش‌های تشخیص ناهنجاری» هوش مصنوعی را در اواخر سال ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرد تا با استفاده از داده‌های تله‌متری از دستگاه‌های الکتریکی و مکانیکی، رویدادهای غیرعادی مصرف برق و آب را در مرکز داده اندازه‌گیری و کاهش دهد. این شرکت همچنین از رویکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی و رفع مشکلات مربوط به کنتورهای برق در مرکز داده و شناسایی نقاط ایده‌آل برای قرار دادن سرورها به منظور به حداقل رساندن اتلاف انرژی، شبکه و ظرفیت خنک‌کننده استفاده می‌کند.

متا به نوبه خود می گوید که از یادگیری تقویتی برای کاهش میزان هوایی که به مراکز داده به عنوان خنک کننده پمپ می کند، استفاده کرده است. (یادگیری تقویتی نوعی از سیستم هوش مصنوعی است که یاد می گیرد یک مشکل را با آزمون و خطا حل کند.) اکثر مراکز داده این شرکت از هوای بیرون و سیستم های خنک کننده تبخیری استفاده می کنند و بهینه سازی جریان هوا را در اولویت قرار می دهند.

کاهش ردپای محیطی از مزایای سیستم های هوش مصنوعی تنظیم کننده انرژی است. بر اساس گزارش آژانس تحقیقات محیطی، مراکز داده حدود 1 درصد از تقاضای جهانی برق را مصرف کردند و 0.3 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن را در سال 2020 تشکیل دادند و مرکز داده معمولی روزانه 3 تا 5 میلیون گالن آب مصرف می کند، یعنی مقدار آب شهر‌هایی که 30000 تا 50000 نفر جمعیت دارد.
مایکروسافت قبلاً گفته بود که قصد دارد تا سال 2025 در تمام مراکز داده خود از 100٪ انرژی تجدیدپذیر استفاده کند. متا ادعا کرد که در سال 2020 به این موفقیت دست یافته است.


چاپ