لنزهای میکروپیرامید، جذب نور پنل های خورشیدی را سه برابر می کند

لنزهای میکروپیرامید، مجموعه‌ای از لنزهای کوچک هستند که به شکل هرم‌های وارونه روی هم قرار گرفته اند. این لنزها می‌توانند پنل‌های خورشیدی را تشکیل دهند و به آن‌ها در گرفتن نور بیشتری در روزهای آفتابی و ابری کمک کنند. برای آشنایی با نحوه عملکرد این لنزها تا پایان مطلب با های فن تک همراه باشید.

micro 2

پنل های خورشیدی در زیر نور مستقیم خورشید بهترین عملکرد را دارند، به همین دلیل است که برخی از سیستم های خورشیدی مسیر تابش این گلوله آتشین را در آسمان دنبال می کنند و به سمت آن می چرخند. متأسفانه، چنین فناوری ردیابی گران است و قطعات متحرک ممکن است خراب شوند.

نقص های مانند این، پژوهشگران در استنفورد را به فکر ساخت یک جایگزین برای آن انداخت. نینا، ایدیا و اولاو سولگارد، نویسندگان این مقاله گفتند که فناوری که به آن دست پیدا کرده اند، به نام لنز شاخص محوری یا به اختصار AGILE است که قادر خواهد بود، کارایی پنل‌های خورشیدی ساکن، را حتی در نور پراکنده افزایش دهد. آرایه‌های اولیه لنزهای AGILE با موفقیت توانستند نور را در یک مقیاس کوچک‌تر، به میزان 3 برابر متمرکز کنند، در حالی که 90٪ از قدرت خود را در بهترین حالت حفظ می‌کنند، و بسیار جلوتر از متمرکزکننده‌های ابتدایی‌تر در زمان هایی می باشد که نور به طور مایل می تابد.

micro 1

متمرکز نور برای فشرده کردن انرژی در پنل های خورشیدی چیز جدیدی نیست، اما محققان خاطرنشان می‌کنند که متمرکزکننده‌هایی مانند لنزهای فرنل و آینه‌ها تنها «زوایای پذیرش متوسط» را ارائه می‌کنند. اتفاقاً، طرح هرمی در یک ویدیوی رندر که در کنار کاغذ منتشر شده است، جذاب به نظر برسد.
اینترنت مملو از ایده هایی است که می تواند، به ما کمک کند انرژی بیشتری از خورشید جذب کنیم. بسیاری از آنها از چیزهایی در طبیعت الهام می گیرند، مانند بال پروانه، چشم مگس، گلبرگ گل و حتی ماهی پف کرده. وایدیا می‌گوید طرح AGILE «از طبیعت نیامده است»، اما مقاله تأیید می‌کند که «ویژگی‌هایی در لنزهای AGILE وجود دارد که می‌توان در شبکیه چشم ماهی‌ها (مانند Gnathonemus) و چشم‌های مرکب در حشرات (مانند Lepidoptera) پیدا کرد. جایی که یک شاخص گرادیان به عنوان ضد انعکاس برای به حداکثر رساندن انتقال و همچنین برای فعال کردن استتار وجود دارد.

طبق بیانیه مطبوعاتی استنفورد، اگرچه محققان هیچ برنامه‌ای برای تجاری‌سازی AGILE اعلام نکردند، اما نمونه‌های اولیه را با کمک مواد موجود در صنعت خورشیدی فعلی، استفاده کردند.

وایدیا گفت: «انرژی پاک، فراوان و مقرون به صرفه، بخش مهمی از رسیدگی به چالش‌های اضطراری آب و هوا و پایداری است. ما با پیاده سازی راه حل های مهندسی، باید فرایند تبدیل آن به واقعیت را سرعت ببخشیم.»


چاپ