دستگاهی که در عرض 5 دقیقه کرونا را تشخیص می دهد.

دستگاه تنفسی سریع کووید می تواند امکان غربالگری دسته جمعی را در مکان های عمومی - مانند کنفرانس ها و عروسی ها فراهم کند.

به گفته کارشناسان، پایان دادن به بیماری همه گیر نیازمند غربالگری سریع افرادی است که در گردهمایی های بزرگ مانند کنفرانس ها و عروسی ها شرکت می کنند. حتی کسانی که بدون علامت هستند هنوز هم می توانند کووید-19 را به دیگران منتقل کنند و شناسایی و جداسازی آنها تا زمانی که دیگر مسری نباشند مهم است. اکنون، محققانی که در ACS Nano گزارش می‌دهند، یک نمونه اولیه «تنفس‌بر» ساخته‌اند که می‌تواند با حساسیت و دقت COVID-19 را حتی در افراد بدون علامت، در کمتر از 5 دقیقه تشخیص دهد.
در حال حاضر، «استاندارد طلایی» برای آزمایش کووید-19، تکنیکی به نام واکنش زنجیره‌ای رونویسی پلیمراز معکوس (RT-PCR)می باشد، که کند است، برای جمع‌آوری نمونه به یک سواب نازوفارنکس جهت نمونه برداری که بسیار آزاردهنده است نیاز دارد و باید در آزمایشگاه انجام شود. آزمایش آنتی ژن سریع بسیار سریعتر است اما نرخ منفی و مثبت کاذب بالاتری دارد.
دانشمندان همچنین آزمایش‌های تنفس‌سنجی را برای COVID-19 ایجاد کرده‌اند که بر تفاوت در غلظت ترکیبات آلی فرار بازدم شده توسط افراد آلوده به ویروس کرونا تکیه دارد، اما اکثر آنها برای تجزیه و تحلیل به ابزارهای بزرگ و غیرقابل حمل نیاز دارند. Xing Yi Ling و همکارانش می خواستند یک آزمایش تنفسی سریع، راحت و دقیق ایجاد کنند که برای غربالگری در محل تعداد زیادی از افراد مناسب باشد.
محققان یک دستگاه تنفس سنج دستی طراحی کردند که حاوی یک تراشه با سه حسگر پراکندگی رامان (SERS) تقویت‌شده سطحی است که به نانومکعب‌های نقره متصل شده‌اند. هنگامی که فرد به مدت 10 ثانیه نفس خود را به داخل دستگاه بازدم می کند، ترکیبات موجود در نفس او به طور شیمیایی با حسگرها تعامل می کنند. سپس، محققان دستگاه تنفس را در یک طیف‌سنج رامان قابل حمل بارگذاری می‌کنند که ترکیبات محدود شده را بر اساس تغییرات ارتعاشات مولکولی حسگرهای SERS مشخص می‌کند.

Quick COVID Breathalyzer 777x642

این تیم دریافت که طیف رامان{ یکی از روش‌هایی است که به وسیله آن مواد، مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند} از افراد مثبت و منفی در مناطقی که به کتون‌ها، الکل‌ها و آلدئیدها پاسخ می‌دهند متفاوت است، آنها برای توسعه یک مدل آماری برای تشخیص کووید از این روش استفاده کردند. آنها این دستگاه تنفس را روی 501 نفر در بیمارستان ها و فرودگاه های سنگاپور آزمایش کردند که با RT-PCR منفی (85.2٪)، مثبت و علامت دار (8.6٪)، یا مثبت و بدون علامت (6.2٪) برای کروناویروس نشان داده شد. این روش دارای نرخ منفی 3.8٪ و 0.1٪ مثبت کاذب بود که با تست های RT-PCR قابل مقایسه بود، اما می توان آن را در محل در کمتر از 5 دقیقه تکمیل کرد. به گفته محققان، دستگاه تنفس سنج روزی می‌تواند ابزار جدیدی برای کاهش انتشار بی‌صدا COVID-19 در جوامع باشد.

.های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ