تولید سوخت هیدروژنی از ذخیره انرژی خورشیدی

تیمی از محققان وابسته به چندین دانشگاه در آلمان روش جدیدی را برای ذخیره انرژی گرفته شده از خورشید ابداع کرده اند که سوخت هیدروژن ایجاد می کند.

این گروه توضیح می‌دهند که چگونه مولکولی تولید کردند که قادر به نگه داشتن انرژی گرفته شده از خورشید است که می‌تواند بعداً برای تولید سوخت هیدروژن استفاده شود.
همانطور که فناوری سلول های خورشیدی پیشرفت کرده است، دانشمندان به شدت در تلاش هستند تا راهی بهتر برای ذخیره انرژی تولید شده پیدا کنند تا بتوان از آن در زمانی که خورشید نمی تابد استفاده کرد. اکثر سیستم‌های فعلی از باتری‌ها استفاده می‌کنند که اکثر متخصصان معتقدند که ناکارآمد است. روش‌های دیگر شامل استفاده مستقیم از انرژی خورشید برای تولید سوخت هیدروژنی است، اما انجام این کار مستلزم مشکلات ذخیره‌سازی گران زیادی است. در این تحقیق جدید، محققان رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده‌اند و آن ذخیره انرژی خورشید در مولکول‌هایی که می‌توان آن را در صورت تقاضا برای تولید سوخت هیدروژن آزاد کرد.

hydrogen 1

کار این تیم شامل ایجاد ترکیبی با استفاده از یک اکسید فلزی بود که به مولکول‌های حساس به نور دوگانه که بر پایه روتنیم که یک فلز کمیاب است، پیوند خورده بود. سپس مولکول های به دست آمده به محلولی حاوی آسکوربات سدیم اضافه شدند. تحت چنین تنظیماتی، سلول های خورشیدی اصلاً مورد نیاز نیستند، در عوض نور خورشید به محلول هدایت می شود که انرژی آن از طریق الکترون های نمک گرفته می شود .( همانطور که این کار انجام می شود، محلول از شفاف به آبی تیره تغییر می کند.این آزمایش نشانگر این بود؛ که این مایع تا 24 ساعت زنده است.)
مرحله بعدی فرآیند شامل افزودن یک اسید (که در اینجا سولفوریک است) به محلول است ،در این صورت، الکترون ها با یون های هیدروژن موجود در اسید ترکیب می شوند تا گاز هیدروژن تولید کنند که سپس می تواند به عنوان منبع سوخت مورد استفاده قرار گیرد.
قابل توجه است که مولکول های نگهدارنده انرژی می توانند چندین بار شارژ و تخلیه شوند، اگرچه با گذشت زمان تخریب می شوند ، بنابراین بازیافت آنها یک مشکل است. محققان همچنین خاطرنشان کردند که روتنیوم{ این عنصر یک فلز واسطه نادر است که متعلق به گروه پلاتین جدول تناوبی است. مانند سایر فلزات گروه پلاتین، روتنیم نسبت به سایر مواد شیمیایی بی اثر است} بسیار گران است، به این معنی که آنها باید به جستجوی جایگزین مناسب و ارزان‌تر بپردازند. محققان با پیشنهاد کار خود به امکان ذخیره انرژی در یک محلول به عنوان منبع سوخت هیدروژن بر اساس تقاضا در کاربردهای دنیای واقعی، نتیجه گیری می کنند.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ