متا سیستم عامل AR/VR خود را قطع می‌کند

متا، شرکتی که قبلاً با نام فیس بوک شناخته می شد، از تلاش های فعلی خود برای توسعه یک سیستم عامل برای دستگاه های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کنار کشید.

متا بیانیه‌ای را برای The Verge ارسال کرد و توضیح داد که «عملیات ما را در ساخت یک سیستم‌عامل واقعی متوقف یا کاهش نمی‌دهد». در ادامه می‌گوید که «تیم به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و ما همچنان به سرمایه‌گذاری در ساخت پلتفرم‌های محاسباتی آینده مانند عینک‌های AR و دستگاه‌های پوشیدنی برای کمک به تحقق چشم‌انداز متاورزمان ادامه می‌دهیم،» و این نشان می‌دهد که اگرچه ممکن است کار بر روی این نسخه خاص پایان یافته باشد. این ایده، متا هنوز هم برای همیشه به اندروید تکیه نخواهد کرد.

meta ar

متا، شرکتی که قبلاً با نام فیس بوک شناخته می شد، از تلاش های فعلی خود برای توسعه یک سیستم عامل برای دستگاه های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی کنار کشید.
این مقاله با استناد به «دو نفر از افراد آشنا با این تصمیم» ادعا می‌کند که متا به وضعیت موجود اجرای دستگاه‌های Oculus – و شاید دستگاه‌های واقعیت مختلط آینده – بر روی نسخه اصلاح‌شده سیستم‌عامل اندروید گوگل برای تلفن‌های همراه بازخواهد گشت.
این پروژه که به صورت داخلی XROS نامیده می‌شد، سال‌ها بود که در حال انجام بود و «صدها کارمند را درگیر کرد». مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، تنها چند ماه پیش از پتانسیل آن صحبت می کرد. دلایل تصمیم متا برای قطع برق در حال حاضر به طور عمومی شناخته نشده است.
از بیرون، به نظر می‌رسد که این تصمیم یک شکست بزرگ در جنگی است که بر سر واقعیت ترکیبی بین متا، اپل و احتمالاً دیگر غول‌های فناوری پیش می‌آید. هدست‌های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده آینده اپل بدون شک سیستم عاملی سفارشی را اجرا می‌کنند که به گونه‌ای طراحی شده است که از یکپارچگی دقیق با سخت‌افزار برای عملکرد قوی و تجربه‌ای پایدار بهره می‌برد.
برای فیس‌بوک رقابت با آن بدون نرم‌افزار پیش‌فرض خود می‌تواند دشوار باشد. با این حال، فیس بوک و اپل ممکن است در نهایت موارد استفاده بسیار متفاوتی را برای AR و VR مورد هدف قرار دهند. استراتژی‌های نهایی آن‌ها برای اکثر افراد یک رمز و راز باقی مانده است.
فیس بوک به عنوان بخشی از محور کلی این شرکت به سمت توسعه تجربیات همهجانبه تر، به "متا" تغییر نام داد - این نام یک اشاره (تا حدودی دور از هدف) به فراونه علمی تخیلی است. این تغییر نشان می‌دهد که متا واقعیت ترکیبی یا XR اصطلاح جامع برای هر دو فناوری AR و VRرا به‌عنوان آینده شرکت می‌بیند.
بنابراین تعجب آور است که متا بنا به گزارش ها تصمیم گرفته است کار خود را روی XROS متوقف کند، اما همچنین ممکن است این پروژه در آینده به شکل دیگری دوباره متولد شود.
تحلیلگران و خبرنگاران گزارش‌هایی را منتشر کرده‌اند که می‌گویند اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل می‌تواند به زودی امسال وارد بازار شود، اگرچه بعید است که یک دستگاه مصرف‌کننده در بازار انبوه باشد. متا در حال حاضر به لطف خرید Oculus و موفقیت چشمگیر Oculus Quest در بازار حضور دارد. اما این عقب‌نشینی آشکار نشان می‌دهد که اپل ممکن است در برخی از جنبه‌های این فناوری از پیشرو باشد.
با این اوصاف، گزارش‌هایی نیز منتشر شده است مبنی بر اینکه اپل به دلایلی که هنوز مشخص نیست، استعدادها را از بخش AR خود به سایر شرکت‌ها - از جمله Meta - منتقل کرده است.
اگر یک نکته روشن از این تحولات وجود داشته باشد، ممکن است این باشد که انقلاب واقعیت مختلط که بسیار پیش بینی شده بود، هنوز در دوران نوزادی مشکلی است.


های فن تک از شما دعوت می کند نظرات خود را در مورد این مقاله به اشتراک بگذارید


چاپ