پیامدهای خطرناک تزریق گوگرد به اتمسفر!


تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد که اگر ذراتی مواد حاوی سولفات را به اتمسفر زمین تزریق کنیم، گرمای زمین و حتی تغییرات آب و هوایی شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

تغییرات آب و هوایی گوگرد

دانشمند هواشناسیElia Wunderlin و ETH Zürich محققان اصلی این مطالعه در مورد نتایج خود می گویند:" ما متوجه شدیم پیامدهای ناشی از تزریق گوگرد با اثرات تغییرات آب و هوایی برخی از مناطق زمین همخوانی دارد."

تیم از مدل های اقلیمی آئروسل-شیمی و اصول میکروفیزیک برای شبیه‌سازی رفتار ذرات سولفات در لایه استراتوسفر استفاده کرد. این لایه بالای عرض جغرافیایی استوایی قرار دارد. دانشمندان هواشناسی معمولا برای مطالعه تغییرات آب و هوایی مکان هایی را انتخاب می کنند که به خط استوا نزدیک تر باشد. زیرا، ذرات معلق در هوا مدت بیشتری در آنجا باقی می مانند.

محققان معتقدند با افزایش تزریق گوگرد به جو، راندمان خنک کننده زمین کاهش پیدا می کند. نتایج آنالیز اطلاعات نشان داد اگر دو تا سه سال پشت سر هم به تزریق گوگرد ادامه دهیم، مقدار آن در جو به یک نقطه تعادل می رسد. با این کار، دمای سیاره ما حدود 1 درجه خنک تر می شود. اما در بلند مدت به علت جذب سولفات گرمای بیشتر از سطح زمین به لایه استراتوسفر تابش می کند. در کنار این اتفاق، اگر انتشار گازهای گلخانه ای هم همچنان ادامه پیدا کند ما شاهد زمستان سردتری در نیمکره شمالی زمین خواهیم بود. علاوه براین، باعث تغییر نحوه تعامل دو لایه استراتوسفر و تروپوسفر هم می شود.

تغییرات آب و هوایی گوگرد لایه استراتوسفر

دکتر واندرلین در ادامه گفت:"ما در این مطالعه نشان دادیم که این گرمایش تا حد زیادی روی شیب دمای نصف النهار لایه استراتوسفر تاثیر خواهد داشت و در نهایت، منجر به تغییر بادهای ناحیه‌ای لایه اوزون و انتقال بخار آب از لایه تروپوسفر می شود. حتی می تواند باعث بروز ناهنجاری های بزرگتر از انتشار گازهای گلخانه ای شود."

افزایش غلظت ذرات موجود در استراتوسفر می تواند چرخه حرکت مواد شیمیایی لایه اتمسفر را به جای هر دو سال یک بار فعلی را تغییر دهد. اگر این اتفاق رخ دهد، ما سالانه شاهد تغییر چرخه خواهیم بود. ارزیابی مدل ها نشان داد که افزایش ضخامت لایه آئروسل استراتوسفر، کاهش بادهای استراتوسفر را با خود به دنبال دارد و مدت زمان چرخه طبیعی زمین را طولانی تر می کند.

تغییر چرخه اثرات بدی بر روی الگوهای آب و هوایی می گذارد. به عنوان نمونه: قاره اروپا سیل های بیشتری رخ می دهد و زیرساخت های حیاتی را به ویرانی می کشاند. تیم تحقیقاتی پیشنهاد می کند به جای تزریق گوگرد، از الماس استفاده کنند. اما از بین تمام مواد، الماس؟! الماس گرمای سطح زمینی که با لایه های اوزون تداخل ندارد را جذب نمی کند. اما باید مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. دخالت های انسان احتمال دارد خطراتی با خود به دنبال داشته باشد اما، ریسک آن در برابر خطر از بین رفتن لایه اوزون یا تغییر الگوی بارش در جهان کمتر خواهد بود.


چاپ