محدویت تماس کارفرمایان با کارگران در خارج از ساعت کاری!!

یکی از ایالت های آمریکا قصد دارد لایحه جدیدی به تصویب برساند که تماس کارفرمایان با کارگران را در خارج از ساعت کاری محدود می کند!

اصلاح قوانین کار تصویر

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از پایان یک روز کاری خسته کننده دوست دارید به خانه بروید و استراحت کنید. اما گاهی اوقات بعضی از مدیران مجبور می شوند در زمان استراحت کارمندان با آنها تماس بگیرند. به همین خاطر کارمندان حس می کنند که شغل آنها همیشه و همه جا حضور دارد. اما لایحه جدید ایالت کالیفرنیا قصد دارد یک بار برای همیشه به این قضیه خاتمه دهد!

حق عدم پاسخگویی بعد از ساعت کاری

می دانیم باید بین زندگی حرفه ای و زندگی شخصی حد و مرزی قائل شد. کارفرما نباید کارمندان را بعد از پایان ساعت کاری آنها با ایمیل یا تماس کاری درگیر کند. حتی بعضی از افراد معتقدند که باید با انجام اضافه کاری بدون حقوق برخورد قانونی صورت بگیرد. به نظر می رسد قانونگذاران ایالت کالیفرنیا هم با این موضوع موافق هستند.

با تصویب لایحه جدید«حق عدم پاسخگویی بعد از ساعت کاری»، کارمندان دیگر مجبور نیستند به ایمیل یا تماس کاری رئیس خود در خارج از ساعت کاری پاسخ دهند. علاوه براین، کارفرما هم باید ساعت کاری کارکنان را به صورت دقیق مشخص کند. با انجام این کار، کارفرما اجازه ندارد از کارمندان خود بخواهد تا بیشتر از زمان تعیین شده کار کنند. اگر شرایط اضطراری رخ دهد و کارفرما نیاز داشته باشد تا کارمند بیشتر از ساعت کاری قانونی، کار کند باید این موضوع به صورت شفاف در قرارداد آنها عنوان شود. با اجرای قوانین جدید، کارکنان شرکت ها دیگر مجبور نیستند در زمان استراحت کار کنند.

این لایحه هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد و توسط مت هانی، عضو مجلس ایالتی کالیفرنیا ارائه شده است. لایحه «حق عدم پاسخگویی بعد از ساعت کاری» که با نام AB 2751 شناخته می‌شود، در حال حاضر در برخی کشورها مانند فرانسه، آرژانتین، ایرلند، مکزیک و اسپانیا به عنوان یک قانون به تصویب رسیده است.

در صورت تصویب این لایحه، وزارت کار ایالات متحده موظف است فعالیت شرکت ها را تحت نظر بگیرد تا ببیند قوانین جدید به درستی اجرا می شود یا خیر! در صورت عدم رعایت، شرکت‌ها با جریمه‌ای حداقل ۱۰۰ دلاری روبرو خواهند شد. طبق لایحه، حتی با شرکت در جلسات کاری آنلاین خارج از ساعت کاری هم برخورد قانونی صورت خواهد گرفت. هانی در دفاع از لایحه پیشنهادی خود گفت: « از آنجایی که کالیفرنیا خالق بسیاری از فناوری های امروزی است، به نظر من باید در قوانین موجود هم با هدف استفاده پایدار از این امکانات در جهان امروز دست به اقدامات اساسی بزند.»

کارمندان و ساعات کاری

کارفرمایان معمولا از کارمندانی که بیشتر از شرح وطایف خود کار می کنند، تقدیر می کنند. آنها این دسته از افراد را کارمندان سخت کوش خطاب می کنند زیرا بیشتر از آن چیزی که از آنها خواسته شده بود عمل کردند. تعدادی از این دسته به صورت داوطلبانه این کار را انجام می دهند و بعضی هم چاره دیگری ندارند!
براساس نظرسنجی مجله فوربس که بین 1000 کارمند شاغل در این ایالت صورت گرفت، حدود 70 درصد آنها حداقل هفته ای یک بار خارج از ساعت کاری به تماس رئیس خود پاسخ داده بودند. به طور میانگین، از هر ده نفر حداقل 3 نفر گفتند که همیشه به تماس های کاری در خارج از ساعت کاری پاسخ می دهند.

حدود ۶۳.۳ درصد از کارمندان فکر می کنند که انجام چنین کاری باید از نظر قانونی ممنوع شود و حدود 45 درصد از کارمندان هم معتقد بودند باید با جریمه مالی با کارفرمایان برخورد شود. از این میان، فقط ۳۹.۵ درصد آنها عقیده داشتند توبیخ در ازای تماس با کارمندان در خارج از تایم کاری می تواند کافی باشد. حدود 90.4 درصد از این کارمندان هم اعلام کردند که باید در زمان مصاحبه و استخدام باید به آنها این موضوع اطلاع داده شود. در شرایط اضطراری، حدود نیمی از آنها (46.1%) با پاسخ به تماس های کاری مشکلی نداشتند.


چاپ