ممنوعیت رسمی استفاده از طعم دهنده های مصنوعی در نوشابه!!

سازمان غذا و داروی ایالات متحده(FDA ) بلاخره با کش و قوس های فراوان حکم ممنوعیت استفاده از طعم دهنده های مصنوعی در نوشابه را صادر کرد.

ممنوعیت نوشابه

سازمان FDA آمریکا سرانجام تصمیم به ممنوعیت استفاده از طعم دهنده های مصنوعی در نوشابه گرفت. شرکت های سازنده نوشابه از طعم دهنده های مصنوعی مانند اسانس های پرتقال و مرکبات دیگر برای ایجاد طعم تند استفاده می کردند. FDA براساس نتایج یک مطالعه سم شناسی که زیر نظر این سازمان در نوامبر گذشته انجام شده بود، پیشنهاد داد که نام روغن گیاهی اصلاح شده معروف به BVO را از لیست مواد نگه دارنده مجاز حذف کند.

جیمز جونز، معاون کمیسیون غذای انسانی FDA در مورد این تصمیم جدید گفت:«این پیشنهاد نمونه ای از نحوه نظارت آژانس بر شواهد موجود است. ما براساس این شواهد، تحقیقات علمی را برای روشن شدن ابعاد ماجرا انجام می دهیم و در نهایت براساس آن نصمیم گیری می کنیم. زمانی که علم نشان می‌دهد استفاده از افزودنی‌ها در غذاها ایمن نیست، سازمان‌های ناظر اقداماتی برای کنترل یا ممنوعیت استفاده از آنها انجام می‌دهند.»

BVO یا روغن نباتی برومه شده، از دهه 1930 به عنوان یک عامل افزودنی خوراکی مورد استفاده قرار می گرفت تا از شناور ماندن طعم دهنده های مصنوعی در بالای نوشابه ها جلوگیری شود. چسبیدن 24 اتم برم به یک تری گلیسیرید، یک محلول روغنی ایجاد می کند که وقتی با چربی های کمتر مخلوط می شود به صورت یکنواخت روی سطح آب شناور باقی می ماند.

تحقیقات اخیر نشان داد که این ترکیب می تواند در بافت چربی انسان جمع شود و با ید برای جذب توسط بدن رقابت کند. این کار می تواند عملکرد غده تیروئید را مختل کند و به سلامتی انسان آسیب برساند. به همین علت، سازمان های بهداشتی در سراسر جهان به خطرات این ترکیبات مشکوک شده بودند. مصرف BVO در کشورهایی مثل هند، ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممنوع اعلام شده است. اکتبر سال 2022 ایالت کالیفرنیای آمریکا قانون ممنوعیت آن را صادر کرد که از سال 2027 اجرایی خواهد شد. در دهه 1950، این ماده توسط آژانس فدرال به عنوان (GRAS) یا "مواد خوراکی مجاز" طبقه بندی شد. این طبقه بندی شامل موادی می‌شود که به طور کامل آزمایش شده‌اند و مضر نیستند.

ده سال بعد سئوالاتی در مورد سمی بودن این ماده مطرح شد. این سئوالات باعث شد که نام BVO را از لیست مواد مصنوعی خوراکی مجاز حذف کند و به صورت موقت میزان غلظت آنها را در مواد خوراکی به ویژه نوشابه ها به حداکثر 15 قسمت در میلیون کاهش دهد.

جمع‌آوری اطلاعات در مورد خطرات BVO به دلیل دشواری انجام مطالعات طولانی‌مدت و نیاز به نمونه‌های بزرگ از افراد، کار آسانی نبوده است. با این حال، شواهد افزایش یافت. به عنوان نمونه: محققان بریتانیایی در دهه 1970 نشان دادند که برم، ماده اصلی تشکیل دهنده BVOدر بافت‌های انسان جمع می‌شود. نتایج مطالعه فاز حیوانی هم نشان داد که غلظت بالای BVO با مشکلات قلبی و رفتاری رابطه دارد.

FDA با بررسی این نتایج متقاعد شد که مدارک مستند برای ممنوعیت مصرف این ماده خطرناک از نوشابه ها وجود دارد. ببیشتر تولید کنندگان بزرگ نوشابه یک گام از FDA جلوتر بودند. پپسی کو و کوکاکولا در طول ده سال اخیر این ماده را از ترکیبات خود حذف کردند.

جونز می‌گوید: « خوشبختانه در طول سال‌های گذشته، بسیاری از سازندگان نوشابه به جای BVO از یک ماده جایگرین دیگری در ترکیبات محصولات خود استفاده می کنند. امروزه تعداد کمی از نوشیدنی‌ها در ایالات متحده وجود دارد که حاوی BVO هستند.»

اما این پایان کار نیست! که آژانس در حال بررسی مقرراتی است که براساس آن، مصرف هر گونه رنگ خوراکی را که باعث سرطان در انسان یا حیوان می شود را ممنوع اعلام کند. ممنوعیت BVO به این آسانی ها نیست. حتی اگر FDA بخواهد BVO را از لیست طبقه بندی شده خود حذف کند، این فرآیند زمان بر خواهد بود. از طرف دیگر، جایگزین های مناسبی برای BVO وجود ندارد که بتواند به عنوان طعم دهنده تلخ درنوشیدنی های مرکبات استفاده شود. به همین علت نمی توان این ماده را به راحتی حذف کرد!


چاپ