شرایط روانی مادران نقش مهمی در مرگ و میر آنها دارد!

مطالعه جدید در آمریکا نشان می دهد که شرایط روانی مادران نقش مهمی در افزایش نرخ مرگ و میر افراد دارد.

مرک و میر مادران

تحقیقات جدیدی که براساس گزارش 32 کمیسیون بررسی مرگ و میر مادران در آمریکا نشان می دهد که شرایط روانی نقش مهمی در مرگ و میر مادران ایفا می کند. ابتلا به بیماری افسردگی یا مصرف بیش از حد مواد مخدر می تواند جان آنها را بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دهد. به همین علت، محققان به مراکز مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که رسیدگی به سلامت روان مادران را در دستور کار خود قرار دهند. دانشمندان معتقدند تغییر سیاست وزارت بهداشت و اختصاص منابع لازم می تواند جریانی که باعث مرگ و میر آنها می شود را معکوس کند.

تیم تحقیقاتی به رهبری بیمارستان ملی کودکان آمریکا با جمع آوری اطلاعات چند سال اخیر توانستند نشان دهند که بیماری روانی عامل ناشناخته ای در مرگ و میر مادران جوان است. طبق تجزیه و تحلیل ها، میزان مرگ و میر مادران در ایالات متحده حدود سه برابر کشورهای توسعه یافته است. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله JAMA Psychiatry منتشر شد.

براساس آمارهای رسمی بیشتر از 80 درصد مرگ و میر مادران آمریکایی قابل پیشگیری است. از هر 4 مادر آمریکایی که جان خود را از دست می دهد، یک نفر به اختلالات سلامت روانی مبتلاست. مصرف بیش از حد مواد مخدر و شرایط روانی مادر بعد از خونریزی حین زایمان، دومین عامل اصلی است که جان زنان را تهدید می کند. علاوه براین؛ میزان مرگ و میر مادران سیاهپوست غیر اسپانیایی به طرز غیر عادی حدود 2.6 برابر بیشتر از مادران سفید پوست بود.

بر اساس گزارش‌های 32 کمیته، شرایط بهداشت روانی مانند خودکشی یا مصرف بیش از حد مواد افیونی 23 درصد از مرگ‌های مادران در آمریکا را تشکیل می دهد. خونریزی پس از زایمان با 13.7 درصد، بیماری های قلبی 12.8 درصد و بیماری های عفونی با 9.2 درصد در رتبه های بعدی قرار می گیرند.

دکتر ویسنر محقق ارشد اصلی این مطالعه می گوید:" تنها 20 درصد از زنان پس از زایمان از نظر افسردگی غربالگری می شوند. با توجه به اینکه این دوران مادران با متخصصان مراقبت های بهداشتی بیشتر در تماس هستند، لازم است که همه آنها تست غربالگری بدهند و در صورت لزوم تحت درمان قرار بگیرند. سلامت روان در وضعیت سلامت مادر، کودک و کل خانواده ضروری نقش مهمی دارد."


چاپ