نابرابری جنسیتی نیروی کار در مشاغل STEM !!

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که به ازای هر 10 شغل STEM در جهان فقط 3 شغل آن را زنان انجام می دهند.

نابرای جنسیتی در مشاغل STEM

احتمال دارد تا حالا در مورد مشاغل STEM مطلبی نشنیده باشید. کلمه STEM از حرف اول چهار رشته: علوم (Science)، تکنولوژی (Technology)، مهندسی (Engineering)، ریاضیات (Mathematics) گرفته شده است. افرادی که در مشاغل مرتبط با STEM مشغول به کار هستند حقوق و مزایای بیشتری نسبت به مشاغل دیگر دارند. اقتصاد جهانی در حال دگرگونی است و بسیاری از مشاغل در آینده به علت اتوماسیون از بین خواهند رفت. اما، در عوض با پیشرفت تکنولوژی مشاغل جدیدی به وجود می آید. به همین علت افرادی که مهارت STEM را دارند از پیامدهای منفی این تغییرات در امان خواهند بود.

آمارهای جدید نشان می دهد که از هر 10 شغل مربوط به حوزه STEM ، زنان فقط در 3 شغل آن حضور دارند. در این میان، هند با حضور16.6 درصد زنان در سال 2018 کمترین تعداد زنان فعال در حوزه مشاغل تحقیق و توسعه را در جهان دارد. میانگین جهانی هم از این شکاف جنسیتی بی بهره نمانده است. آیا این جریان به نفع زنان تغییر می کند؟ بله ولی با سرعت خیلی کم!

تجزیه و تحلیل هایی که روی پروفایل لینکدین 39 کشور مختلف جهان انجام شد نشان داد که زنان در مشاغل مرتبط با مهارت های STEM به اندازه مردان مشارکت ندارند. البته این شکاف جنسیتی در آینده نزدیک کمتر می شود. در حال حاضر اگر بخواهیم در سطح جهانی نگاه کنیم زنان از هر 10 شغل مرتبط با تحقیق توسعه فقط در 3 شغل آن مشغول به کار هستند و مهارت های STEM را در پروفایل لینکدین خود فهرست می کنند. اگر چه از سال 2015 پیشرفت هایی با هدف کاهش این نابرابری جنسیتی صورت گرفت اما، هنوز هم زنان بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه با مشکلات زیادی برای ماندن در این مشاغل مواجه هستند. نوآوری و پیشرفت در مشاغل STEM به حضور بیشتر زنان نیاز دارد.

تجزیه و تحلیل ها نشان داد هر چه زنان در جایگاه های شغلی STEM بالاتر می روند، تعداد آنها کمتر می شود. برای حل این مشکل کشورها باید آموزش و حمایت های بیشتری از زنان در حوزه STEM انجام دهند. به عنوان نمونه:
تشویق دختران به فعالیت در مشاغل مرتبط به حوزه های STEM، ارائه آموزش های مقابله با تبعیض جنسیتی به کارفرمایان و کارکنان فعال در این حوزه، شرایط کاری با انعطاف پذیری بالا. زنان با ساعت های کاری انعطاف پذیر می توانند بهتر بین کار و زندگی سخصی تعادل ایجاد کنند. با انجام این اقدام ها می توانیم آینده بهتر و موفق تری را برای همه افراد جامعه رقم بزنیم.

با وجود تعداد کم زنان در پست‌های مدیریتی، سهم زنان در مشاغل مدیریتی STEM حتی از این مقدار هم کمتر است. در بسیاری از کشورها، تعداد زنانی که در مشاغل مقدماتی خارج از حوزه‌های STEM کار می‌کنند، تقریبا با تعداد زنانی است که در بالاترین سطوح مدیریتی حوزه‌های STEM کار می کنند، برابر است.

نکته ای که در تمامی 146 کشور مورد مطالعه مشترک بود این است که زنان حدود 30 درصد کمتر از تمام کارکنان سطح معاونت مرتبط با مشاغل STEM را تشکیل می دادند. بر اساس گزارش یونسکو در سال 2020، حدود 31 درصد از محققان رشته های علوم و مهندسی و افرادی که در مشاغل تحقیق و توسعه (R&D) در سراسر جهان مشغول به کار هستند، زن بودند. اما کشورهایی هم وجود داشتند که در آنها تعداد مردان و زنان شاغل در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) برابر بود. به عنوان نمونه: حدود 49.6 درصد کشورهای آسیای مرکزی را زنان و مردان به نسبت مساوی تشکیل می دادند. در کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب ین رقم به 44.2 درصد می رسد. اما در سایر کشورها مانند آسیای شرقی و اقیانوسیه، جنوب و غرب آسیا به ترتیب زنان با 26.7 درصد و 24.3 درصد در حوزه R&D مشغول به کار هستند. سال 2018 در کشورهای خاصی مثل هند این رقم به 16.6 درصد می رسد. از بین کشورهای اروپایی نیز، اسپانیا با 41.3 درصد بیشترین زنان شاغل را در این حوزه به خود اختصاص داده است.


چاپ