تشکیل ابرقاره جدید پانگه آ تا 250 میلیون سال آینده در زمین!

دانشمندان با مدلسازی اطلاعات آب و هوایی معتقدند ما تا 250 سال آینده شاهد شکل گیری یک ابرقاره جدید در زمین خواهیم بود.

ابرقاره پاگنه آ

طبق گزارش گروه فناوری اطلاعات های فن تک و به نقل از وب سایت phys؛ تجزیه وتحلیل مدل های رایانه ای تغییرات آب وهوایی، وجود یک ابرقاره جدید را تا 250 میلیون سال آینده در زمین نشان می دهد. ابرقاره جدید به علت گرما و خشکی برای هیچ جانوری قابل سکونت نیست.

این مطالعه در سطح بین المللی و به رهبری دانشگاه بریستول صورت گرفت. نتایج این مطالعه می تواند به دانشمندان یک دید کلی از تغییر آب و هوای زمین در آینده بدهد. دانشمندان فکر می کنند دمای زمین به دو دلیل تا 250 سال آینده افزایش پیدا خواهد کرد: افزایش فعالیت های آتشفشانی در زمین و افزایش سن خورشید! افزایش فعالیت آتشفشان ها منجر به افزایش تولید گاز کربن دی اکسید و در نهایت منجر به افزایش دما و گرما در کره زمین می شود. از طرف دیگر، سن خورشید هر چه بالاتر برود گرما و انرژی آن نیز بیشتر خواهد شد. به همین علت، دمای سیاره های دیگر از جمله زمین افزایش پیدا می کند.

پانگه آ

فعالیت های آتشفشانی می تواند باعث ادغام قاره ها با هم شود و از طرف دیگر با بالاتر رفتن سن خورشید، زمین در معرض تابش و گرمای بیشتری قرار خواهد گرفت. دکتر الکساندر فارنزورث، یکی از محققان ارشد این تیم تحقیقاتی در این مورد می گوید:"ابرقاره جدید براثر سه عامل مهم ایجاد می شود: افزایش گرمای خورشید، مقادیر زیاد گاز CO2 و افزایش گرمای زمین. ابرقاره ای که در چنین شرایطی ایجاد می شود محیطی سخت و خشن خواهد داشت و به علت نبود آب و غذا نمی تواند برای زندگی جانوران جای مناسبی باشد. دمای روزانه آن بین 40 تا 50 درجه سانتیگراد است و شدت رطوبت در این مکان بسیار بالاست. انسانها و جانوران به علت ناتوانی در دفع این گرما قادر به ادامه زندگی در این سرزمین نخواهند بود."

محققان در این تحقیق از مدل های آب و هوایی کامپیوتری برای شبیه سازی رطوبت، باران، باد و دمای ابرقاره پانگه آ استفاده کردند. استاندارهای خاصی برای میزان گاز CO2 براساس علوم زیست شناسی، شیمی اقیانوس و فرآیندهای تکتونیکی مشخص شد. آنها با تجزیه وتحلیل اطلاعات و مقایسه نتایج با استاندارهای تعیین شده متوجه شدند تنها 8 تا 16 درصد از کل قاره پانگه آ می تواند برای انسان و جانوران دیگر قابل سکونت باشد.

آنها فکر می کنند زمین نهایت تا زمان ایجاد ابرقاره Pangea ، قابل سکونت خواهد بود و تا آن زمان دمای آن براثر فعالیت های انسانی به تدریج افزایش پیدا می کند. پستانداران از جمله انسانها به علت قدرت زیادی که در سازگاری با شرایط آب و هوایی شدید دارند، می توانند تا مدت طولانی زنده بمانند. اما، معمولا قدرت تحمل پذیری آنها در دمای سرد بیشتر است بنابراین، نمی توانند در دماهای خیلی زیاد بقای خود را حفظ کنند. در نتیجه با افزایش دمای زمین، احتمال زنده ماندن پستانداران در شرایط جدید بعید خواهد بود.

دکتر فارنزورث در ادامه گفت:"چشم انداز ما برای آینده دور خیلی تاریک است. سطح دی اکسید کربن به دو برابر مقدار فعلی می رسد و میزان تشعشعات خورشیدی 2.5 برابر افزایش می یابد. دمای قاره جدید به علت قرارگیری در منطقه گرم و مرطوب بین 40 تا 70 درجه سانتیگراد خواهد بود. تمام داده ها به این معناست که کره زمین به یک سیاره غیر قابل سکونت در منظومه شمسی تبدیل خواهد شد.

به عقیده آنها، ابرقاره پانگه آ اولین قاره این نیست که در سالهای آینده به وجود می آید. از زمان پیدایش کره زمین 10 ابرقاره به وجود آمده اند که Pangea آخرین آنهاست. دلیل اصلی پیدایش این ابرقاره ها در طول سن 4.5 میلیارد ساله زمین، جابجایی صفحات است. کره زمین از 7 صفحه اصلی و 8 صفحه کوچک تشکیل شده است که تعدادی از آنها در طول دوره های زمین شناسی با یکدیگر برخورد کرده اند.


چاپ