پشت پرده فاجعه سیل رودخانه یانگ تسه در سال 1931 !

فاجعه سیل رودخانه یانگ تسه در سال 1931 چین جان بیش از 2 میلیون انسان را گرفت و به یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ تبدیل شد.

سیل رودخانه یانگ تسه 1

طبق گزارش گروه علم و فناوری های فن تک و به نقل از ساینس دیلی؛ طغیان رودخانه یانگ تسه چین در سال 1931 زندگی 25 میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار داد و جان 2 میلیون نفر را هم گرفت. نتایج یک مطالعه جدید علت این فاجعه را مربوط به جریان های گرمسیری و فراگرمسیری می داند اما، معتقدند نبود اقدامات کنترلی مناسب باعث تشدید بیشتر قدرت مخرب سیل شده است. فاجعه بی سابقه سیل رودخانه یانگ تسه در شرق چین رخ داده بود و به یکی از مرگبارترین بلایای طبیعی تاریخ مبدل شد. طغیان رودخانه منجر به زیرآب رفتن حدود 180000 کیلومتر مربع از خشکی، آواره شدن 25 میلیون نفر و کشته شدن افراد زیادی گردید.

فاجعه ضربه اجتماعی سنگینی به چین وارد کرد اما با این حال، منشا پیدایش این سیل هولناک برای همیشه محرمانه باقی ماند. یکی از چالش هایی که محققان در این مطالعه با آن مواجه بودند، کمبود اطلاعات تاریخی و داده های هواشناسی در طول دهه 1950 بود. با این حال، کشف مجموعه داده های مهم تاریخی از آن زمان توانست مسیر را برای محققان هموار کند. آنها اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق مجله های هواشناسی و مکانیسم های زیربنایی رودخانه یانگ تسه جمع آوری کردند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که این سیل بر اثر افزایش دمای سطح آب دریا مربوط به جریان های ال نینو استوایی و امواج فراگرمسیری از قاره اوراسیا به وجود آمده بود. تیم تحقیقاتی معتقد است این سیل با وقوع بارش های سنگین باران که معمولا قبل از فصل بهار رخ می دهد، به مرز هشدار رسیده بود.

رودخانه یانگ تسه

پروفسور تیانجون ژو از موسسه فیزیک جوی (IAP) در آکادمی علوم چین و رهبر این گروه تحقیقاتی می گوید:"ما این نتایج را بر اساس جمع آوری اطلاعات از ابزارهای موجود و شبیه سازی های انجام شده مطابق با مدل های جوی به دست آوردیم. طبق تحقیقاتی که انجام داده ایم سیل رودخانه یانگ تسه بر اثر بارندگی های شدید ماه جولای اتفاق افتاد."

یوئکی ژو، نویسنده اول این مطالعه و دانشجوی دکترای دانشگاه می گوید:" حجم بارندگی ژوئیه سال 1931 در طول قرن گذشته فقط یک بار دیگر تکرار شد. اما از نظر تداوم بارندگی در جایگاه بالاتری نسبت به بارندگی سال های 1951 تا 2021 قرار می گیرد. "

مکانیسم ها و پیامدها

محققان در حین بررسی ها متوجه شدند که بارندگی مداومی که در جولای 1931 رخ داده بود با جریان های نیمه گرمسیری غرب اقیانوس آرام موسوم به WPSH مرتبط است. تغییراتی که در دمای سطح دریا در اقیانوس هند استوایی بر اثر پدیده ال نینو رخ داد باعث گسترش جریانات WPSH به سمت جنوب غربی چین شد. امواج گرمسیری این جریان را به سمت جنوب هدایت کردند و مانع از عبور جریانات WPSH به سمت شمال در ماه جولای شدند. گسترش مداوم جریان های گرمسیری WPSH به سمت غرب، باران های مداوم را به امتداد رودخانه یانگ تسه رساند و در نهایت منجر به این فاجعه دلخراش شد."

آنها در ادامه بررسی های خود به اقداماتی که برای مهار سیل انجام شد و نحوه امدادرسانی مردم آسیب دیده پرداختند. در این زمینه هم معتقدند عدم انجام اقدامات پیشگیرانه، پاسخگویی مناسب و عدم ارائه اطلاعات صحیح توانست به این فاجعه دامن بزند و قدرت تخریب سیل را تشدید کند.


چاپ