پنجمین لایه زمین کشف شد!!

دانشمندان موفق شدند با استفاده از امواج لرزه ای لایه پنجم زمین را کشف کنند.

لایه های زمین

براساس گزارش ساینس دایرکت؛ زلزله شناسان دانشگاه ملی استرالیا(ANU) توانستند با استفاده از داده‌هایی که از امواج لرزه ای و زمین لرزه ها به دست آوردند، لایه داخلی هسته زمین را کشف کنند.

امواج لرزه ای با سرعت های مختلف به هسته داخلی زمین نفوذ کرده و از آن عبور می کنند. محققان با استفاده از این امواج، شواهدی به دست آوردند که نشان می دهد یک لایه دیگر هم در داخلی ترین بخش هسته کره ما وجود دارد. دانشمندان تا قبل از این ساختار زمین را به چهار دسته عمده پوسته، گوشته، هسته بیرونی و هسته داخلی تقسیم کرده بودند. اما طبق نتایج مطالعه جدید که به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شد و مورد تایید محافل علمی قرار گرفته است، زمین از پنج لایه تشکیل شده است. در تصویر بالا توپ قرمز همان هسته زمین است که جنس فلزی دارد. دکتر Thanh-Son Phạm، از دانشکده تحقیقات علوم زمین ANU، گفت:"در 20 سال گذشته تصور ما این بود که توپ قرمز آخرین لایه زمین است. اما نتایج حاصل از بررسی های ما ثابت می کند یک لایه دیگری هم در داخل این هسته وجود دارد."

دکتر Thanh-Son Phạm، از دانشکده تحقیقات علوم زمین ANU، گفت: «ما حالا مدارکی داریم که این فرضیه را ثابت می کند.» پروفسور Hrvoje Tkalčić همکار دکتر فام از دانشگاه ANU، در این خصوص گفت:"با مطالعه اعماق هسته داخلی زمین می توان اطلاعات بیشتری در مورد گذشته و نحوه تکامل این سیاره به دست آورد. این هسته درونی، در واقع مثل یک کپسول زمان ما را به گذشته بر می گرداند. در واقع آخرین لایه سیاره حکم دروازه ای برای ورود به زمان گذشته را دارد و می تواند اطلاعات زیادی از اتفاقاتی که در صدها، میلیون ها و میلیاردها سال پیش در زمین رخ داده است، را به ما ارائه دهد."

آن‌ها امواج های لرزه ای را مستقیم به مرکز زمین فرستادند. این امواج از هسته عبور می کند و در جهت مخالف (آنتی پادها)به سمت محل وقوع امواج لرزه ای بر میگردد. محققان این سیگنال ها را دریافت و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این مراحل شباهت زیادی به پرتاب توپ پینگ پنگ به جلو و عقب دارد.

دکتر Phạm در ادامه افزود:«ما سیگنال های دریافتی را با روش هایی تقویت کردیم. برای اولین بار امواج لرزه ای را مشاهده کردیم که می تواند در مسیری حدود پنج برابر قطر زمین به جلو و عقب حرکت کند. درست برعکس مطالعات قبلی که فقط یک جهش پادپا را نشان می دهد. یافته‌های ما از نظر علمی خیلی مهم هستند، زیرا به محققان فرصت کاوش بیشتر در بخش هسته درونی زمین و مرکزی‌ترین نقطه آن را، می‌دهد.»

یکی از زمین لرزه هایی که دانشمندان مورد مطالعه قرار دادند در منطقه آلاسکا رخ داد. امواج لرزه ای ایجاد شده توسط این زمین لرزه، قبل از بازگشت به آلاسکا در منطقه ای از جنوب اقیانوس اطلس نمایان شد. آنها ناهمسانگردی آلیاژهای هسته داخلی را بررسی کردند. ناهمسانگری معمولا برای توصیف سرعت امواج لرزه ای از طریق مواد هسته داخلی زمین با توجه به جهتی که در آن حرکت می کنند، استفاده می شود. این اتفاق می تواند به دلیل نوع آرایش اتم های آهن در دماها و فشارهای بالا باشد.

آنها امواج لرزه ای جهنده نقاط نزدیک مرکز زمین را از زوایای مختلف بررسی کردند. با تجزیه و تحلیل زمان رفت و برگشت این امواج لرزه ای در زلزله های مختلف، دانشمندان فکر می کنند ساختار کریستالی درونی ترین ناحیه هسته داخلی ممکن است با لایه بیرونی آن متفاوت باشد.

به گفته تیم ANU، یافته‌ها یک اتفاق خیلی بزرگ را نشان می دهند که در گذشته زمین رخ داده است. این اتفاق تغییرات «قابل توجهی» را در ساختار کریستالی یا بافت هسته داخلی زمین به وجود آورده است.

پروفسور تکالچیچ گفت: «هنوز سؤالات بی‌پاسخ زیادی درباره درونی‌ترین لایه داخلی زمین وجود دارد، که می‌تواند همچنان نحوه شکل گیری سیاره ما را به صورت یک راز نگه دارد.»

این تیم تحقیقاتی برای رسیدن به این نتایج مهم، داده‌های به دست آمده از زلزله‌های 200 ریشتری را در طول یک دهه گذشته مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.


چاپ